سلامت

چند توصیه درباره مصرف مُسکن‌ها

چند توصیه درباره مصرف مُسکن‌ها

بسیاری از ما بارها مجبور به مصرف مسکن شده‌ایم، اما شاید به ندرت به چگونگی افزایش اثربخشی دارو پس از مصرف توجه کرده‌ایم.

به گزارش دنیای 77، این موضوع در نتایج یک مطالعه جدید در این زمینه مشخص شده است بلع صحیح و وضعیت بدن پس از مصرف دارو این می تواند مدت زمان اثر آن را چندین بار افزایش دهد، به خصوص زمانی که فرد درد شدیدی دارد.

این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده است، نشان می‌دهد که وضعیت بدن در حین و پس از مصرف دارو تأثیر بسزایی در سرعت تسکین آن دارد.

کارشناسان از یک مدل طراحی شده ویژه برای ترسیم نقشه سفر یک قرص از معده به دوازدهه استفاده کردند. این مدل که StomacSim نام دارد، اتفاقاتی که هنگام هضم غذا یا دارو در معده می افتد را شبیه سازی می کند.

از آنجایی که اکثر داروها تنها زمانی کار می کنند که معده مواد فعال را در روده آزاد می کند، این مطالعه برای تعیین اینکه در چه نقطه ای یک قرص سریعتر به پشت معده می رسد نیاز داشت.

برای انجام این کار، متخصصان چهار وضعیت شامل ایستادن، نشستن، دراز کشیدن به سمت راست و دراز کشیدن در سمت چپ بدن را آزمایش کردند.

بر اساس نتایج این مطالعه، زمانی که فرد به پهلوی راست دراز می کشد، ماده موثره سریعتر به عمیق ترین قسمت معده می رسد و 2.3 برابر سریعتر از حالت ایستاده حل می شود. به طور خاص، مدت زمان اثر دارو به شرح زیر متفاوت است:

– ایستادن و نشستن: 23 دقیقه تا زمان اثر

– به پهلوی راست دراز بکشید: 10 دقیقه تا زمان اثر

– دراز کشیدن به پهلوی چپ: 100 دقیقه تا زمان اثر

متخصصان توضیح می دهند که هنگام خوابیدن به پهلوی چپ، قرص معده 10 برابر کندتر از زمانی که به پهلوی راست دراز می کشد حرکت می کند. همچنین، ایستادن در حالت خوابیده به پشت به اندازه ای طول می کشد که دارو اثر کند.

همانطور که محققان نوشتند، جاذبه و شکل نامتقارن معده بر سرعت انتشار ماده فعال به سمت دوازدهه تأثیر می گذارد. اگر به پهلوی راست دراز بکشید، اثر متقابل جاذبه، انقباضات معده و جریان شیره معده به یک زاویه تند می رسد. این قرص سریعترین راه برای سر خوردن به سمت پایین معده است. به گفته محققان، این یافته ها به ویژه برای بیماران مسن یا در بستر مفید است.

علاوه بر وضعیت بدن، پارامترهای دیگری نیز بر سرعت عمل قرص و به گفته متخصصان مسکن ها تأثیر می گذارد. 1) چند دقیقه قبل از غذا بخورید زیرا شکم پر اثر قرص را نیز کاهش می دهد 2) همیشه با مایع کافی قورت دهید.

به گزارش دویچه وله به نقل از نشریه آلمانی فوکوس آنلاین، قطره های مسکن معمولاً سریعتر از قرص ها عمل می کنند، زیرا از طریق غشای مخاطی دهان یا بینی وارد جریان خون می شوند و بنابراین به سرعت جذب می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا