اقتصادی

پیش‌بینی استقرار ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ایجاد ۹۰۰۰ فرصت شغلی

پیش‌بینی استقرار ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ایجاد ۹۰۰۰ فرصت شغلی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران از احداث پیشرفته‌ترین شهر فناوری در تهران خبر داد و پیش‌بینی کرد که طی 5 تا 15 سال پس از راه‌اندازی این شهر با 150 تا 300 فناوری و تاسیسات. شرکت های دانش بنیان فرصت های شغلی از 4500 تا 9000 نفر را برای محققان، مشاوران و فارغ التحصیلان دانشگاه فراهم می کنند.

علی رسولیان در نشست خبری در تهران به منظور بررسی آخرین تحولات شهر فناوری گفت: وظیفه ما ایجاد زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و نرم افزاری برای توسعه فناوری است. افزایش توان رقابتی واحدهای صنعتی، واحدهای فناوری و دانش بنیان، حمایت از ایده‌های کارآفرینان، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و ایجاد بستر مناسب برای تحقیق و توسعه و تسهیل فعالیت‌های کارشناسان. و محققان در حال دو برابر شدن هستند.

وی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف برای حل موضوع ایجاد پارک فناوری در تهران، افزود: تکمیل تفاهم نامه، خرید و توزیع زمین و اخذ کلیات. سند تک برگی برای 10 هکتار از اراضی خریداری شده، تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تعیین کاربری اراضی، تشکیل هیات امنا، بررسی طرح مطالعاتی، طراحی طرح جامع شهرک سازی و انجام فاز 2 مطالعه، طرفین. علاقه و آمادگی خود را برای همکاری مشترک برای رفع موانع و ایجاد و مدیریت مشترک پارک های فناوری ابراز کردند.

مدیرکل صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران همچنین به روند رفع موانع ساخت شهرک فناوری تهران اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با توافق و تشکیل کمیته همکاری مشترک، اسناد جداگانه و شش و ماده 5 تهران شهرداری به تصویب کمیسیون می‌رسد و در نیمه دوم زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای فناوری و دانش‌بنیان ایجاد و عملیات دفع آغاز می‌شود.

رسولیان فعالیت های شهرستان را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای، فناوری سخت افزار برق و الکترونیک، فناوری نانو، بیوتکنولوژی، انرژی های تجدیدپذیر، پزشکی پیشرفته و مهندسی پزشکی، ساخت پیشرفته، ساخت و تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و زمینه های پیشرفته در اولویت فعالیت های شهرستان دانست. بر اساس مواد شیمیایی، سایر محصولات پیشرفته، اپتیک و هوافضا و پیش‌بینی شده بود طی 5 تا 15 سال فعالیت در این شهرستان با تأسیس 150 تا 300 شرکت فناوری و دانش بنیان، 4500 فرصت شغلی برای 9000 محقق، مشاور و فارغ‌التحصیل دانشگاهی فراهم شود. کارکنان را برای.

شایان ذکر است شهرهای فناور برای حمایت از تجاری سازی و توسعه فناوری و به تبع آن توسعه اقتصادهای دانش بنیان و ایجاد اشتغال تخصصی ایجاد شده اند. شهرهای فناوری بستر مناسبی را برای ایجاد کسب و کار فناوری، واحدهای تحقیق و توسعه، مشاوران متخصص و مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی فراهم می‌کنند که در تعامل سازنده با یکدیگر زمینه پیشرفت فناوری در صنایع کوچک را فراهم می‌کنند. هدف از گرد هم آوردن این کارگران در یک شهر فناوری، ایجاد و تجاری‌سازی فناوری و تسهیل فرآیند بهره‌برداری، ترویج و اشاعه فناوری در صنایع کوچک است. به گونه ای که می توان تمام یا قسمت زیادی از کسب و کار ساخت فناوری در این شهر را به صورت حرفه ای انجام داد.

مهم‌ترین فعالیت‌های مورد نیاز برای تجاری‌سازی فناوری شامل تحقیق و توسعه، تولید محصولات با فناوری پیشرفته، خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی، بازاریابی و خدمات مشاوره برای توسعه بازارهای محصولات فناوری است که همگی در شهر فناوری ادغام شده‌اند. توسعه. ارائه امکانات فناوری در صنایع کوچک. علاوه بر این خدمات، همکاری های بین المللی برای استفاده از تجربیات جهانی و همچنین صادرات کالا و خدمات به بازار فناوری جهانی از دیگر اهداف استراتژیک پارک های فناوری است.

سازمان شهرهای کوچک صنعتی و صنعتی ایران در راستای توسعه فناوری و ارتقای رقابت پذیری صنایع کوچک اهداف زیر را در قالب شهرسازی فناوری دنبال می کند:

– ایجاد زیرساخت مناسب برای فعالیت های تحقیق و توسعه شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرم افزاری
– پشتیبانی از واحدهای فناوری و دانش بنیان
– حمایت از ایده ها و نتایج تحقیقات کارآفرینی و تجاری
– ایجاد بستر مناسب برای تحقیق و توسعه و تسهیل فعالیت کارشناسان و محققان

اجزای شهرهای فناوری به شرح زیر تعیین و ایجاد می شوند:
– مرکز خدمات فناوری و کسب و کار
– آزمایشگاه مرجع
– مرکز تحقیق و توسعه
– مرکز رشد
– ایجاد واحد تولیدی (زمین آماده و کارگاه)
– مرکز آموزش
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
– نمایش توانمندی های شهرهای فناور و واحدهای صنعتی مرتبط
– مراکز عمومی و خدماتی

در حال حاضر هیئت دولت با ایجاد هفت شهر فناوری در کشور موافقت کرده است. بر اساس تحقیقات ایجاد و توسعه شهرهای فناوری، شش شهر فناوری به شرح زیر راه اندازی شده و در حال فعالیت هستند:
1- مشهد شهرک فناوری غذایی و بیوتکنولوژی در شمال شرق کشور است
2- شهر فناوری قطعات خودرو تبریز
3- شهر صنایع غذایی و الکترونیک ارومیه
4- همدان شهر فناوری کانی های غیرفلزی است
5- شیراز شهر شیمیایی صنایع شیمیایی و پتروشیمی است
6- شهر فناوری در اصفهان

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا