عمومی

پشت پرده حوادث قزاقستان از زبان پوتین

پشت پرده حوادث قزاقستان از زبان پوتین

به گزارش منابع دنیای 77،
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست توافقنامه امنیتی مشترک گفت که برخی از گروه های داخلی و خارجی در تلاش هستند تا از وضعیت قزاقستان سوء استفاده کنند.
وی تاکید کرد که اجازه نمی دهیم به اصطلاح انقلاب رنگی در این منطقه رخ دهد.
پوتین گفت: “قزاقستان به هدف تروریسم بین المللی تبدیل شده است” و افزود که افراد مسلح قزاق در پایگاه های تروریستی در خارج از کشور آموزش دیده اند.

نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا زمانی که نیاز باشد در قزاقستان خواهند ماند

ولادیمیر پوتین در نشست فوق‌العاده سران سازمان پیمان امنیت جمعی درباره اولین کارکرد، گفت: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم وضعیت داخلی کشورهای عضو این توافق متزلزل شود و سناریوهای انقلاب رنگی محقق شود. روز سال نو که به صورت آنلاین برگزار شد.

پوتین با اشاره به اینکه وقایع قزاقستان اولین و آخرین تلاش برای مداخله از خارج نیست، افزود: هدف نیروهای تروریستی آموزش دیده بی ثبات کردن کشور و تأثیرگذاری بر امنیت داخلی کشور است.

پوتین با اشاره به حوادث منطقه و چالش های جدی پیش رو، بر تقویت توافقنامه امنیتی مشترک تاکید کرد. وی با قدردانی از شجاعت رئیس جمهور قزاقستان، اثربخشی و موفقیت نتایج این سازمان را حاصل سال ها تمرین و برنامه مشترک دانست.

پوتین گفت: ارتش کشورمان باید در یک برنامه مشترک، مجهز به تجهیزات و فناوری مدرن آموزش ببیند و توانایی خود را برای استقرار نیروهای حافظ صلح در تمرینات مشترک منظم تقویت کند.

وی از رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا بهبود فرآیند تصمیم گیری برای استفاده از نیروهای مشترک را در نظر بگیرند تا تصمیمات منسجم باشد.

در اوایل سال جدید که قیمت سوخت در قزاقستان افزایش یافت، اعتراضات مردمی آغاز شد و سپس به شورش های خیابانی تبدیل شد. یک روز پس از وخامت اوضاع و ناتوانی ارتش در کنترل امنیت کشور، رئیس جمهور توکایف رسماً از توافقنامه امنیتی مشترک درخواست کمک کرد. پس از تصمیم مشترک شورای سازمان، نیروهای حافظ صلح از کشورهای عضو از جمله روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و بلاروس وارد عمل شدند و توانستند صلح نسبی را بازگردانند.

دکمه بازگشت به بالا