اقتصادی

پشت درهای بسته تصمیم نگیرید

پشت درهای بسته تصمیم نگیرید

نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه ای با بخش اصلی این طرح امنیتی مخالف هستند و می گویند که چنین محدودیتی ارائه دهندگان خدمات ما را در لیست قرار می دهد، در حالی که توسعه محصولات داخلی بدون زیرساخت و اتصال به خدمات خارجی غیرممکن است.

به گزارش دنیای 77، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه ای در دیدار با غلامرضا نوری گزلزه، نماینده مجلس شورای اسلامی، دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص طرح های حمایت از حقوق کاربران و خدمات اولیه فضای مجازی بیان کردند. نوری گزلجه در این نشست گفت: نقطه نظرات نمایندگان نصار در تهران به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های صنفی کشور و یک قوه مهم علمی و اجرایی در تجارت می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

وی با بیان اینکه اگرچه تعداد نمایندگان مخالف این طرح کمتر از موافقان آن بوده است، گفت: با این وجود استدلال و عزم نمایندگان بسیار بیشتر است. از زمانی که این موضوع مطرح شد هیچ استدلالی از طرف موافقان نشنیدیم. اگر قرار است تصویب شود باید دو سوم آرا را داشته باشد، یعنی از مجموع 23 نماینده 16 نفر به کلیات رای مثبت بدهند، یعنی اگر 8 مخالف جدی وجود داشته باشد. ، این کار نخواهد کرد.

بهتر است نظرات اصلاحی را بپذیرید

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراموش نکنید نظر اصلاحی و توصیه نامه خود را طبق ماده ذکر کنید، اگر پیشنهاد شما حذف شد بگویید به همین دلیل حذف شود، اگر نظر شما اصلاحی است که زیاد است. بهتر است زیرا قابل قبول تر است. حتی فکر می کنم نظام صنفی می تواند پیشنهادی را پیگیری کند و سایر تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های فعال در این زمینه نیز می توانند جداگانه با همین نظر بنویسند و کمک کنند. اگر روزی لازم باشد همه اینها را در کمیسیون مطرح می کنیم و می گوییم توصیه های زیادی شده و شما به آن توجه نکرده اید.

مخالفان طرح امنیتی در کمیسیون حداقل هستند

حسن هاشمی – رئیس نظام صنفی رایانه ای کشور افزود: کمترین مخالفان طرح امنیت در کمیسیون و آرا موافق است و شنیده ایم که بارها از طرح های امنیتی مختلف حمایت کرده اند. اخیراً آقای جره‌پور درخواست کرده بود که لایحه جدیدی به مجلس ارائه شود، اما اعضای کمیسیون خواستار تصویب آن شدند.

وی با اشاره به اینکه این طرح مشکلاتی را برای کسب و کارهای آینده ایجاد می کند، گفت: دیدگاه دوستانی که با این طرح موافق هستند، دیدگاه فعلی است. یعنی می خواهند مشکل فعلی را حل کنند، از طرفی تاثیر این تصمیم در آینده بسیار منفی خواهد بود. اگر به کشورهایی مانند هند و پاکستان نگاه کنیم، می بینیم که آنها تصمیم درستی گرفته اند.

او می‌گوید: «اکثر مدیران فناوری اطلاعات، مانند مدیران گوگل، مدیران علمی در هند با 39 میلیون دلار صادرات هستند و اکنون در استارت‌آپ‌های سراسر جهان حضور دارند و رشد آنها فضایی است و کارآفرینی خود را متحول کرده‌اند». به نظر نمی رسد که بخواهد بشکند.

هاشمی گفت: انتظار ما این است که موضوع با شفافیت بیشتری بررسی شود و حقوق بخش خصوصی تضییع نشود، یک تصمیم اشتباه می تواند آینده بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار دهد. در این صورت، من مطمئن هستم که سازمان های اطلاعاتی توجه خواهند کرد و سرمایه گذاری بخش خصوصی کاهش می یابد.

ما با تصویب کلی طرح مخالفیم

نیما نامداری، عضو هیئت مدیره نصار تهران نیز در این نشست گفت: تنها بخشی از اقتصاد کشور که رشد مثبت ثابتی دارد، حوزه کسب و کار و کسب و کار مبتنی بر اطلاعات است. از نظر اقتصادی تلاش می کنیم تولید کنیم، اما توسعه محصولات داخلی بدون اتصال به زیرساخت ها و خدمات خارجی غیرممکن است.

وی گفت: یکی از بزرگترین چالش ها این است که این محدودیت ها ارائه دهندگان خدمات ما را در لیست سیاه قرار داده است. دوم اینکه در قانون می گوییم هر جرمی دو رکن دارد یکی عمل عادلانه و دیگری نیت عادلانه. قانونگذار به این نکته توجه نمی کند که خیلی ها از توسعه خدمات مبادلات بین المللی الهام می گیرند که بگویند هرکس مجوز ندارد، ایرانی ها حق ندارند با او کار کنند، اساساً قبل از جنایت انتقام می گیرند.

ناصر یکی از اعضای هیات مدیره تهران تاکید کرد: پیشنهاد ما در نظام صنفی این است که اصلا این طرح تصویب نشود. البته، در یک فضای سیاستگذاری ممکن است این امر غیرممکن باشد، اما فکر می کنم این طرح بار عاطفی را که حداقل شش ماه است که صنعت سکوت داشته است، کاهش می دهد. آنچه تصویب می‌شود از سوی جامعه و به‌ویژه صنعت فناوری اطلاعات منفی تلقی می‌شود، پیشنهاد می‌کنم اگر نمی‌توانید طرح را از دستور کار خارج کنید، می‌تواند به معنای سکوت باشد. مهم این است که بتوانیم جای صنعت IT را از این جایگاه منفی بگیریم.

نامداری گفت: با توجه به تسریع در این طرح، مفاد قانونی لازم چاپ شده و جرات ورود به آن را نداریم. به عنوان مثال، قانون جرایم سایبری نیاز به اصلاح دارد ما در ایران قانونی نداریم، اما اکثر کشورهای پیشرفته قانونی به نام قانون حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات کاربران دارند. سومین قانونی که در ایران نداریم و در دنیا وجود دارد، قانون استفاده سالم و محترمانه از فضا و شبکه های ارتباطی است. ما در ایران این قانون را نداریم، یعنی اگر الان یک نفر محتوای بد پخش کند، ما عملاً با چیزی که نقل کردیم مرتبط هستیم.

باید مشخص شود که موافقان این طرح چه دغدغه هایی دارند

در بخشی دیگر از این نشست، علیرضا کشاورج جمشیدیان – دبیر ناصر تهران با اشاره به دیدار نمایندگان ناصر تهران با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر مشخص شود واقعاً موافقان طرح چه فکری می کنند، راه حل بهتری است. پیدا خواهد شد.” چرا کمیسیون فرهنگی برای بررسی این طرح انتخاب شد؟ ما نیاز به دانش جمعی داریم، باید خوب و بد داستان را در نظر بگیریم و تصمیم منطقی بگیریم.

وی ادامه داد: شما می گویید وقتی فضای تلگرام باز می شود، مسائل امنیتی و فرهنگی دارد، به همین دلیل آن را فیلتر کرده اید و حتی آن را وام داده اید و دیگر پلتفرم ها را شارژ کرده اید، این منطقه ایجاد شد و عملاً نتایج امنیتی مضاعف داشت.

وی گفت: در حالی که برخی از نمایندگان صادقانه از مشکل این طرح آگاه نیستند، باید بدانند که طرحی که جنبه های مختلف زندگی انسان را در بر می گیرد نباید پشت درهای بسته تصویب شود. برای تایید باید تایید بخشی از نخبگان جامعه را داشته باشند.

هزینه سیستم افزایش می یابد

حسین ایلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران به نقل از یکی از نمایندگان مجلس گفت: این طرح امنیتی به تصویب بخش خصوصی رسیده است که 100 درصد برخلاف ساختار و زیرساخت و منبع آن است.

وی تاکید کرد: حتی اگر این طرح بازنگری شود نمی توانیم آن را بپذیریم. دوستان مخالف جرات مخالفت در حیاط را ندارند. ما وقتی محکوم شدیم که کسی نیامده نقد درستی کند، دلایل مخالفت خود را بیان کردیم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا