جامعه و خانواده

پرداخت ۴۰درصد هزینه تامین‌ عینک و جراحی چشم کودکان نیازمند

پرداخت ۴۰درصد هزینه تامین‌ عینک و جراحی چشم کودکان نیازمند

معاون پیشگیری از معلولیت ها و توسعه پزشکی سازمان بهزیستی با اعلام غربالگری یک میلیون و 500 هزار کودک معلول در سال جاری گفت: در برخی موارد مشخص می شود که کودکان نیاز به عینک یا جراحی چشم دارند و هزینه خانواده های نیازمند را تامین می کند. جراحی و 30 تا 40 درصد هزینه را پرداخت می کند

افروز صفری فرد در گفت وگو با دنیای 77، وی با اشاره به اینکه غربالگری بینایی از سال 96 توسط سازمان بهزیستی انجام شده است، گفت: از ابتدای اجرای این برنامه در مجموع 49 میلیون کودک غربالگری شده اند و از آنجایی که هر کودک در طول عمر خود نیاز به سه بار غربالگری دارد، رقم فقط مربوط به تعداد غربالگری های انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال گذشته بیشتر مهدکودک ها دارای پایگاه غربالگری بودند و پایگاه های ثابت و سیار این برنامه را اجرا می کردند.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 2500 مرکز زندگی مثبت در سراسر کشور وجود دارد که 90 درصد آنها مجهز به مراکز غربالگری تنبلی چشم هستند، افزود: در مجموع 26 هزار مرکز دائمی وجود دارد. و پایگاه های سیار در سراسر کشور در حال انجام غربالگری بینایی هستند.

معاون پیشگیری از معلولیت ها در مرکز پیشگیری از اعتیاد و توسعه پزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد غربالگری ها در سال جاری گفت: از ابتدای سال 1400 تا چهارم آذرماه 1.5 میلیون کودک غربالگری بینایی شدند. پس از شناسایی اختلال بینایی، کودک برای تشخیص به چشم پزشک و در نهایت در صورت لزوم برای تشخیص نهایی و درمان و جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می شود.

به گفته وی، 10 هزار کودک از یک میلیون و 500 هزار کودک به چشم پزشکان مراجعه کردند.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون حدود 2300 کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده اند که این تعداد قابل توجه است و با مداخله به موقع می توان از معلولیت آنها پیشگیری کرد.

صفاری فرد با بیان اینکه در برخی موارد مشخص می شود که کودکان نیاز به عینک دارند و در برخی موارد نیاز به مراجعه به چشم پزشک و جراح چشم دارند و تصریح کرد: به آنها کمک هزینه بدهید. در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد هزینه جراحی چشم و چشم به خانواده های نیازمند پرداخت می شود که البته کمک هزینه زیادی برای سال آینده پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کرونا یکی از دلایلی است که اجرای این برنامه را از سال گذشته تحت تاثیر قرار داده و تعداد مراجعات کاهش یافته است. ، استان ها سعی می کنند ضمن تشویق خانواده ها برای مراجعه به مرکز غربالگری، تبلیغات استانی و شهرستانی ارائه دهند.

صفری فرد یادآور می شود: بهترین زمان برای درمان تنبلی چشم تا 6 سالگی است، بنابراین سعی می کنیم از خدمات مداخله ای آژانس استفاده کنیم تا همه بچه ها به پایگاه و با تشخیص به موقع برسند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا