عمومی

وزارت کشور: پیگیری جدی ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله در سراوان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

وزارت کشور: پیگیری جدی ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله در سراوان - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که در پاسخ به انتظارات مردم شهرستان سراوان در استان گیلان، اثرات زیست محیطی دفن زباله ها، فعالیت های مدیریت عملیاتی، بهبود زیرساخت های فنی و دفن زباله با جدیت پیگیری شده است. و به طور جدی

در متن این اطلاعیه آمده است:

ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله سروان که به یک بحران زیست محیطی و اجتماعی تبدیل شده است، از بدو ورود هیات دولت به استان گیلان (بهمن 1392) در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت. گفت و گو با مردم به درستی هدایت شده است. طرح های بسته شدن دفن زباله و اقدامات اضطراری.

واقعیت این است که شرکت آن پس از 40 سال عمر این محل دفن زباله و روزانه بیش از 1000 تن زباله در این منطقه، متوجه مشکلات فنی و مدیریتی بسیاری شده است که در اکثر سه ماه گذشته برطرف شده است. راه حل جامعی نیز مورد توافق قرار گرفته است.

گیلان طی این مدت با جلسات مکرر و گفتگوهای طولانی استانداری، شهرداری رشت، پیمانکاران و سرمایه گذاران و ارگان های شهرداری و دهیاری ها، موافقت خود را برای آغاز فعالیت اجرایی در حوزه های زیر در نیمه اول اردیبهشت ماه اعلام کرد. سال با نماینده ویژه وزیر کشور:

1- طراحی مدل بازسازی (شامل پوشش کامل خاک، کنترل و تصفیه شیرابه) و انعقاد قرارداد با پیمانکار و تامین اعتبار تقریبی 70 میلیارد تومان برای این قرارداد و ایجاد تمهیدات لازم برای عملیات اجرایی.

2- تعیین تکلیف اختلاف موجود در خصوص تصفیه خانه شیرابه که علت تاخیر آن می باشد.

3- بهبود مدیریت کارخانه کود آلی و شروع به افزایش ظرفیت آن از 150 تن فعلی به 1000 تن که باعث کاهش 70 درصدی زباله های دفن زباله می شود. این عملیات به حدود 300 میلیارد تن نیاز دارد که دولت سهمی از آن را تامین کرده است. مابقی از طریق سرمایه گذاری خصوصی تامین می شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.
پردازش صحیح و اصولی کلیه پسماندهای تولیدی باعث کاهش ضایعات و جلوگیری از دفع مستقیم آن می شود.

4- پیگیری مشکلات تامین منابع کارخانه زباله سوز 600 تنی روسیه. بیش از 8 میلیون دلار تاکنون به این پروژه اختصاص یافته است و 32 میلیون دلار دیگر نیز باید به دولت ها و سرمایه گذاران اختصاص یابد. استفاده از واحدهای فرآوری زباله به عنوان سوخت در کارخانه‌های زباله‌سوز، بخش مهمی در حل این مشکل است که به زودی زمان‌بندی تکمیل آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

5- همچنین مقرر شد استانداری گیلان بلافاصله مکان جدیدی را برای دفن پسماندهای تولیدی بر اساس شاخص های زیست محیطی انتخاب و زمینه استفاده از آن را فراهم کند.

برای رفع این بحران، وظایف استانداری گیلان، شهرداری رشت و دستگاه های شهرداری به طور کامل مشخص شده و گزارش روزانه از اجرای اقدامات انجام شده برای تعیین میزان پیشرفت تهیه می شود.

بر اساس برنامه توافق شده، پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 منطقه به حالت عادی بازگردد و به حد قابل قبولی از جمله آلودگی دفن زباله، کنترل شیرابه، بو، آلودگی هوا و آفات کاهش یابد.

دکمه بازگشت به بالا