اقتصادی

وجود ۶۰۰ چاه کم‌بازده نفت و گاز در ایران

وجود ۶۰۰ چاه کم‌بازده نفت و گاز در ایران

مدیر پایش تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با اشاره به وجود 600 تا 700 حلقه چاه کم بازده در صنعت نفت کشور گفت: به زودی قراردادهایی برای افزایش بهره وری چاه های نفت و گاز منعقد می شود. با شرکت های داخلی».

به گزارش دنیای 77، هرمز کلاوند امروز در نخستین همایش ملی افزایش بهره وری چاه های نفت و گاز کشور، با تاکید بر اینکه میادین بزرگ نفت و گاز کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، گفت: راه های افزایش تولید از چاه های نفت و گاز اکنون برای دستیابی به اهداف چشم انداز بسیار مهم هستند.

وی با بیان اینکه سبک ترین نفت ایران در میدان هنگام و سنگین ترین نفت ایران در میدان پدیدار شرق تولید می شود، تصریح کرد: روش های استخراج مصنوعی، تسمه پمپ ها، حفاری افقی، تحریک با اسیدی شدن در چاه های نفت و گاز و تزریق شیمیایی و نانو. رویکرد مواد مبتنی بر مواد برای افزایش تولید نفت و گاز در جهان رایج است.

کلاوند برگزاری همایش های علمی و همکاری نزدیک با دانشگاه ها و سایر مراکز علمی کشور را حل مشکلات و مسائل افزایش تولید نفت و گاز دانست و گفت: تلاش بر روی پروژه هایی برای افزایش بهره وری از چاه های نفت و گاز کشور در حال انجام است. با تمامی قابلیت های یک مرکز تحقیقاتی دانش بنیان و داخلی. و خارج از روغن استفاده خواهد شد.

برنامه ریزی برای بازیابی چاه های کم بازده به چالش های واقعی در صنعت نفت می پردازد

وحیدرضا زیدی فر معاون مهندسی، تحقیقات و فناوری وزیر کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه انتظار می رود کارشناسان با استفاده از روش های نوین تحریک چاه ها بهره وری چاه های موجود را افزایش دهند، گفت: یکی از برنامه ها احیای چاه های کم بازده است. مزایا استفاده از پایگاه دانش و قابلیت‌های سرمایه انسانی ماهر در اکوسیستم فناوری و نوآوری صنعت نفت برای حل چالش‌های واقعی.

وی افزایش بهره وری در تولید در صنعت نفت را شامل افزایش راندمان چاه ها در مخازن، افزایش نرخ بازیافت در میادین مستقل، ارزش افزوده با تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز دانست. و تاکید بر محصولات نگهدارنده با افزایش حداکثر تولید نفت و گاز از میادین مشترک است، ضمن اینکه افزایش تولید و راندمان چاه های نفت و گاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به سبک زندگی کشور، هیدروکربن های حاصل از مخازن در مخازن. ، مناطق خشکی و دریایی طبیعی هستند راه حل هایی برای حفظ سطح تولید در نظر گرفته شد زیرا میانگین نرخ تولید رو به کاهش است و باید باشد. برای حفظ سطح تولید، چاه های جدید باید هر چند وقت یکبار حفر شوند. سالی که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد و یا تولید چاه های موجود باید بهینه شود که جذابیت و سود بیشتری دارد.

به گفته معاون مهندسی، تحقیقات و فناوری، انتظار می رود کارشناسان با استفاده از روش های نوین تحریک چاه و روش های عملی با استفاده از اثر پوسته و سایر روش های جدید بهره وری چاه های موجود را افزایش دهند. در این زمینه «طرح احیای چاه های کم بازده با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان» به عنوان یکی از پروژه های مهم در دستور کار وزارت نفت محسوب می شود. مزیت مهم این طرح استفاده از توانمندی های سازمان های دانش بنیان و نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده در این بخش از اکوسیستم فناوری و نوآوری صنعت نفت برای رفع چالش های اساسی و کاربردی صنعت نفت است.

گیدیفر گفت: طرح احیای چاه های کم بازده و بلااستفاده یکی از مصادیق تعامل وزارت نفت با شرکت های دانش بنیان و به طور کلی ایفای نقش فعال در اقتصاد دانش بنیان است. “احیای چاه های کم بازده” با طرح های مشابهی اجرا شده که نتایج قابل قبولی را به همراه داشته و منجر به افزایش تولید نفت و گاز شده و در عین حال برای دست اندرکاران جذابیت کامل داشته است. شرکت از نظر اقتصادی در اینجا نیز در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح، انتظار می رود هر سال به ظرفیت تولید نفت کشور به میزان قابل توجهی افزوده شود.

معاون مهندسی، تحقیقات و فناوری وزیر نفت گفت: برای حمایت از خرید دانش بنیان طبق بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 کشور، تسهیلاتی را برای اشتغالزایی در وزارت نفت اجرا کردیم. و با هدف کمک به تامین تجهیزات لازم در داخل. طرح های عمرانی و عمرانی را برای اولین بار اختصاص دادیم که احیای چاه های بلاکار و کم بازده یکی از این طرح هاست. اکنون زیرساخت های همکاری با خارجی ها را فراهم کرده است. شرکت

وی گفت: در راستای تحقق امنیت انرژی پایدار کشور اقدامات کافی در داخل انجام شده است. به عنوان مثال، وزارت نفت برای پروژه پتروشیمی شهید سلیمانی تفاهم نامه ای امضا کرده است که می توان آن را اولین پروژه در حوزه یکپارچه سازی پالایش و پتروشیمی در کشور دانست. هدف از این طرح علاوه بر گذر کشور از پالایشگاه سازی و حرکت به سمت پتروپالایشگاه ها، ایجاد ارزش مازاد و جلوگیری از خام فروشی در راستای چشم انداز دولت سیزدهم و پیش بینی سند گذار دولت مردمی است.

معاون مهندسی و تحقیقات و فناوری وزیر علوم گفت: دانشگاه ها حلقه اول در بحث توسعه شرکت های دانش بنیان، ایجاد روابط بلندمدت و پایدار دوجانبه با صنعت نفت و همچنین نشست با برخی نهادهای صنعتی در کشور. وی با بیان اینکه نیاز به پژوهش در منابع انسانی در سطوح بالا، دانشگاه را می توان با مهارت و آشنا با مشکلات صنعت نفت دانست، گفت: در صورت تحقق این هدف، نیروی آموزش دیده می تواند کمیت و کیفیت استارت آپ ها و استارت آپ ها را افزایش دهد. مبتنی بر دانش شرکت ها و به تبع آن سهم زیادی در توسعه همکاری بین موسسات تحقیقاتی و صنعت نفت دارند، بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مهم ترین حلقه های ارتباطی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان با صنعت نفت ایجاد شود. که اعتماد است و در نهایت به یک شریک استراتژیک موثر برای صنعت تبدیل می شوند.

به گفته زیدی فر، وزارت نفت در تلاش است تا در چارچوب رسالت توسعه علم، تحقیقات و فناوری از ظرفیت‌های شایسته و کارآمد در راستای تحقق هدف بیانیه مرحله دوم انقلاب اسلامی استفاده کند. منابع انسانی برای توسعه و بومی سازی دانش فنی مورد نیاز برای استخراج بهینه نفت و گاز.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا