عمومی

هویت اقوام فرصتی برای تقویت تعلق اجتماعی

هویت اقوام فرصتی برای تقویت تعلق اجتماعی

هر چند به همت فرهنگ و هنر و مددکاران اجتماعی قریب به 15 سال است که در این روز یا هفته حضور دارم، ابتدا در تهران و سپس در استان مازندران، اما می خواهم از این یادداشت برای تجدید ارادت خود استفاده کنم. از همه این زحمتکشان و زحماتشان سپاسگزارم از شما عزیزانی که با صداقت و مسئولیت در راه آبادانی و سربلندی استان و اعتلا و تقویت فرهنگ مازندران تلاش کرده اند. از جمله این بزرگواران می توان به یادی از فرهود جلالی کندلوسی، جلال فرهنگ مازندرانی و خالق مجموعه پارپی اشاره کرد که در نامگذاری این رویداد نقش بی بدیلی داشتند. «فرهودی» که امروزه با آن مطابقت دارد 56 سالروز ولادت کسانی است که همیشه برای مردم ایران به ویژه مازندرانی ها آرزوی مهربانی، شادی و شادی داشته اند.

امسال مؤسسه فرهنگی هنری پرگیرا و همکاران پرگیرا ترتیبی دادند که هر ساله با همکاری انجمن مازندرانی و نهادهای مرتبط علاقمند به فرهنگ و هنر مقیم تهران رویدادی را برگزار کنند. درک مردم از وضعیت جامعه و شرایط کنونی مانند پیش از جشنواره و رویدادهای فرهنگی که در تهران توسط موسسه فرهنگی هنری پارپیرا برگزار می شود، اما معتقدم تقویت هویت فرهنگی از جمله هویت اقوام فرصتی است تا انسجام اجتماعی و خویشاوندی را تقویت کند و این توانایی را نباید خاموش یا نادیده گرفت.

یکی از مواردی که همه جوامع باید روی آن تمرکز کنند، تقویت هویت فرهنگی است. تقویت هویت فرهنگی از جمله فرهنگ اقوام موجب تقویت انسجام اجتماعی در جامعه و علاوه بر آن افزایش انسجام اجتماعی و نشاط اجتماعی در جامعه می شود. یکی دیگر از مزایای تقویت هویت فرهنگی، اجتماعی شدن صحیح افراد است، یعنی زمانی که افراد با هویت خود هویت پیدا می کنند و جامعه پذیری بهتری رخ می دهد. هویت فرهنگی شامل باورها، زبان، آداب و رسوم و غیره است و طبیعتاً در چنین جامعه‌ای مردم به اندازه درختی که ریشه در زمین دارد در برابر طوفان مقاوم خواهند بود. بارها در یادداشت‌ها و سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای مختلف به این نکته اشاره کرده‌ام که باید توجه کنیم، بسیاری از رویدادهای ملی و قومی ما در راستای ترویج ارزش‌ها بوده و بار اجتماعی دارد. امروزه در برخی کشورها مثلاً برای شادی و خوشحالی به طرف هم گوجه می اندازند یا دچار حوادث خطرناک می شوند، در حالی که ما مراسم و آیین هایی داریم که ضمن بیان شادی، معنای اجتماعی و فرهنگی هم دارد و باید حفظ شود.

به امید روزهای بهتر برای کشور عزیزمان ایران

سید حسن موسوی راننده – دستیار پریر

233233

دکمه بازگشت به بالا