جامعه و خانواده

هنرنمایی همزمان جیمز وب و هابل در فضا

اجرای همزمان جیمز وب و هابل در فضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب و همتای قدیمی آن، هابل، روز دوشنبه، 26 سپتامبر، از برخورد فضاپیمای آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه (DART) بر روی سیارک دیمورفوس عکسبرداری کردند.

خبرنگار گروه علم و فناوری برنر این اطلاعات را گزارش کرد; ناسا اعلام کرد که این رصدها اولین رصدهایی هستند که دو تلسکوپ فضایی به طور همزمان انجام داده اند و همکاری آنها اطلاعات جدیدی را در مورد برخورد سیارک ها نشان می دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب جهان را با مادون قرمز (طول موج هایی که گرما ساطع می کنند) مشاهده می کند، در حالی که تلسکوپ فضایی هابل قادر به تشخیص نور مرئی، یعنی نور قابل مشاهده با چشم انسان است. با ترکیب مشاهدات این دو تلسکوپ، ستاره شناسان می توانند چیزهای زیادی در مورد اجرام کیهانی بیاموزند.

تلسکوپ جیمز وب و تلسکوپ هابل منظومه سیارک دوتایی دیدموس را قبل از برخورد کاوشگر 560 کیلوگرمی دارت با سیارک 140 متری دیمورفوس مشاهده کردند. دیمورفوس به دور یک صخره فضایی به پهنای ۷۸۰ متر به نام دیدیموس می چرخد.

بر اساس اندازه گیری هابل، برخورد دارت روشنایی سیستم دیدیموس را سه برابر کرد و بیش از هشت ساعت ادامه داشت. هابل این تصاویر را با دوربین میدان عریض 3 خود گرفت، در حالی که وب از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) استفاده کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) که با ناسا روی هر دو پروژه کار می کند، در بیانیه ای گفت که آنها ممکن است بتوانند تعیین کنند که آیا مواد عمدتاً از گرد و غبار و ریزه ها تشکیل شده است یا قطعات بزرگ سنگ.

بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه ای گفت: برای اولین بار، تلسکوپ های وب و هابل به طور همزمان از یک هدف در فضا تصویربرداری کردند. سیارکی که پس از یک سفر هفت میلیون مایلی توسط یک فضاپیما برخورد کرد. تمام بشریت مشتاقانه منتظر کشف وب هستند. وب، هابل و تلسکوپ های زمینی ما را در مورد ماموریت DART و فراتر از آن کشف کنید.

ماموریت DART اولین آزمایش در تاریخ بشر بود که برای تغییر مدار یک جرم آسمانی طراحی شد. تکنیک ضربه جنبشی نشان داده شده توسط این ماموریت می تواند روزی زمین را از برخورد با یک سنگ فضایی سرگردان نجات دهد. البته دیمورفوس و دیدیموس تهدیدی برای سیاره ما محسوب نمی شدند و تنها نمونه جالبی برای انجام این آزمایش بودند. صدها تلسکوپ زمینی در سراسر جهان در حال حاضر به منظومه دیدیموس نگاه می کنند تا تعیین کنند که مدار دیمورفوس به دور دیدیموس پس از برخورد چقدر تغییر کرده است. با این حال، ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج دقیق به دست آید.

من باید بگویم؛ یک مریخ نورد کوچک ایتالیایی به نام LICIACube که با دارت به سیارک دوتایی سفر کرد و 11 روز قبل از برخورد رها شد، برخورد را از چند صد کیلومتر دورتر مشاهده کرد.

این سیارک دوتایی همچنین هدف یک ماموریت اختصاصی اروپایی به نام هرا قرار خواهد گرفت که پیامدهای این برخورد را در سال 2027 به تفصیل بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 رای دادن به و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا