عمومی

همه علیه جنگ نرم – دنیای 77

همه علیه جنگ نرم - دنیای 77

در محیط جنگ نرم، صحبت از موشک، تفنگ، تانک، ناو جنگی، زیردریایی و توپخانه نیست، بلکه از ماهواره، اینترنت، روزنامه، خبرگزاری، کتاب، فیلم و فیلم صحبت می کنیم. بنابراین سربازانی که وارد این جنگ نرم می‌شوند و به سوی یکدیگر تیراندازی می‌کنند، دیگر ژنرال، افسر و سرباز نیستند، بلکه روزنامه‌نگار، سینماگر، هنرمند و اکنون چهره‌های رسانه‌ای هستند که در بسیاری از کشورهای خودکامه هدف و فرماندهی و یا کنترل می‌شوند. اقتدار سیاسی کار می کند سینمای آمریکا شاید یکی از قدرتمندترین نمونه های عملی قدرت نرم باشد که با ساخت فیلم های خاص اهداف استراتژیک سیاسی و نظامی خود را پیش می برد. امروزه قدرت های اینترنتی مانند گوگل، فیس بوک و اینترنت بهترین ابزار آمریکا در جنگ نرم در زمینه مسائل اجتماعی مرتبط با…

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و پایان جنگ سرد، کارشناسان میدان نبرد آمریکا با استفاده از تجربه دو جنگ جهانی و دوران جنگ سرد متوجه شدند که این امر از نظر سیاسی، اقتصادی و دست یافتنی است. اهداف دیگری که او با هزینه کم و بدون دخالت مستقیم در کشورهای دیگر به آن دست یافت، در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم که متکی بر تهدیدات نرم و نیروهای نرم فرهنگی و اجتماعی بود، معروف شد. آمریکایی ها با استفاده از این نوع جنگ موفق شدند چندین رژیم سیاسی را در کشورهای مورد نظر تغییر دهند. انقلاب مخملی یا رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی سابق رخ داد در واقع نمونه ای از جنگ نرم است. آمریکایی ها با استفاده از قدرت نرم موفق به تغییر رژیم های سیاسی در کشورهایی مانند لهستان، گرجستان، چکسلواکی، قرقیزستان، تاجیکستان و اوکراین شدند. ابزارهای رسانه ای با تغییر ارزش ها و الگوهای رفتاری سیاستمداران حاکم مشروعیت یافت. رژیم ها و با ایجاد جنبش های توده ای و بی ثباتی سیاسی، قدرت سیاسی را تغییر می دهند. از این رو، جنگ نرم امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین است. خطرناک ترین و در عین حال پیچیده ترین نوع جنگ علیه کشور است. امنیت ملی یک کشور یا یک دین، زیرا می تواند با کمترین هزینه به اهداف خود دست یابد.

اهداف جنگ نرم عبارتند از: تحول فرهنگی برای تأثیرگذاری قوی بر افکار عمومی جامعه هدف به کمک ابزارهای خبری و اطلاعاتی هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره برای پیشبرد اهداف خود از آن بهره برده است. دستکاری سیاسی برای ناکارآمد ساختن نظام هدف و تخریب و تحقیر عناصر آن نظام. ایجاد رعب و وحشت از عواملی مانند فقر، جنگ یا قدرت های سرکوبگر خارجی و سپس شایعه پراکنی برای دعوت به تسلیم و دامن زدن به آن برای ایجاد فضای بی اعتمادی و ناامنی روانی. ایجاد اختلاف بین مردم در راستای تقسیم سیاسی کشور و ایجاد اختلاف بین مقامات نظامی و سیاسی کشور. ترویج روحیه یأس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس غرور از پیشرفت کشور. بی‌تفاوتی نسل جوان نسبت به مسائل مهم کشور؛ کاهش روحیه و کارایی در ارتش و ایجاد اختلاف بین شاخه های مختلف نظامی و امنیتی. هدف تمایز بین سیستم های نظارتی و ارتباطی کشور است. تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و بی نظمی) با شایعه پراکنی، پخش تصاویر ناپسند، ایجاد هیجان از طریق پخش شب نامه و غیره؛ تقویت نارضایتی ملت از حکومت خود به دلیل مسائل مذهبی، قومیتی، سیاسی و اجتماعی به طوری که این نارضایتی ها زمینه را برای تجزیه کشور در مواقع حساس فراهم کند. با ارائه اخبار جعلی و تحلیل‌های کذب و اغراق‌آمیز، تلاش شده تا وضعیت کشور بحرانی و حاد به تصویر کشیده شود. با این حال، تکنیک های جنگ نرم عبارتند از: برچسب ها، تزیینات و توجیهات، شایعات، کلی گویی ها، دروغ های بزرگ، حقایق جزئی. بد، پیش‌بینی‌های بد، حذف و سانسور، کشش جنسی، تفرقه و درگیری، ترور شخصیت، تکرار، ترس و وحشت، اغراق و مغالطه.

دین نیز در مقاطعی به ویژه در قرن اخیر آماج جنگ های نرم بوده است که توسط نظام های استکباری، جریان های ضد دین، فرقه های ضاله، جاهلان و حتی دوستان جاهل طراحی و اجرا شده است. ایجاد شبهه پیرامون اعتقادات مذهبی و تخریب. شخصیت ها و نمادهای مذهبی یکی از رایج ترین تاکتیک های جنگ نرم برای برخورد با فرقه ها و شخصیت های مذهبی بوده و هستند. به نظر می‌رسد در قرن جدید، جنگ نرم علیه دین افزایش می‌یابد، زیرا قدرت باورهای دینی در میان مردم، به منظور انقیاد کشورهای اسلامی از طریق ممانعت از دستیابی آنها به مستکبرین است.

برای مقابله با جنگ نرم علیه دین، گسترش و گنجاندن دامنه فعالیت‌های تأثیرگذار فرهنگی، فعالیت‌های روان‌شناختی متقابل، بهره‌مندی از همه سطوح و مشارکت همه نیروهای متحد در صحنه ارتقای فرهنگی ضروری است.

6565

دکمه بازگشت به بالا