حوادث و رویداد

هشدار نسبت به وضعیت فرونشست زمین در کشور/اقدامات کنترلی در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد

هشدار نسبت به وضعیت فرونشست زمین در کشور/اقدامات کنترلی در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد

زمین لغزش ها که به آن “زلزله های خاموش” نیز می گویند ، زمین تقریباً مسطح این کشور را با آب های زیرزمینی تازه به شدت به خطر انداخته است. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و مدیریت آبخوان اداره جنگلها ضمن هشدار نسبت به میزان زیاد و خطر رانش زمین در کشور ، تاکید کرد: زمین لغزش باید در برنامه هفتم توسعه در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد. به

به گزارش دنیای 77 ، زمین لغزش یک رویداد بسیار خطرناک است که 229 استان کشور را درگیر کرده است و به عنوان آخرین و بدون تغییر مرحله بیابان زایی شناخته می شود. این پدیده ها شامل فروپاشی سطح زمین یا فرونشست زمین است که عمدتاً نتیجه فعالیت های انسانی و برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی و کاهش این منابع آبی است. به گفته سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ، هنگامی که رانش زمین از دشت جلگه کشور را از جنوب به شمال و از غرب به شرق فرا می گیرد ، رانش زمین در برخی از مناطق کشور بین 10 تا 30 سانتی متر در سال است. از سوی دیگر ، پیشرفت رانش زمین در شهرهای دشت استانهایی مانند اصفهان ، منابع آب و خاک ، زیرساخت ها ، سازه ها و حتی تخریب بناهای تاریخی به شدت در خطر بوده است.

ابالگاسم حسین پور – مدیرکل دفتر مدیریت آبخوان آژانس کنترل سیل و جنگل – در مصاحبه با دنیای 77 وی با اشاره به بلایای طبیعی کشور از جمله سیل ، زلزله ، خشکسالی و رانش زمین که هر سال خسارت قابل توجهی به زیرساخت های کشور وارد می کند ، گفت: در عوض این کشور منابع مالی هنگفتی را صرف بازسازی این آسیب ها کرده است.

وی ادامه داد: بدیهی است که اگر این منابع برای پیشگیری و اجرای اقدامات پیشگیرانه اختصاص داده نشود ، شاهد حوادث مکرر مانند سیل در کشور خواهیم بود که حتی در شرایط خشکسالی نیز از آن خالی نیستیم.

به گفته این استاد مهندسی منابع طبیعی ، در ، فاجعه خاموش فرونشست زمین که به دلیل برداشت بیش از حد و استخراج زیتون به آرامی و خطرناک کشور را درگیر خود کرده است ، با وجود هشدارها ، تاکنون جدی گرفته نشده است. میزان رانش زمین بیش از 30 سانتی متر در ایران نشان دهنده وضعیت فوق العاده خطرناک این پدیده تغییر ناپذیر و تغییرناپذیر طبیعت است که منجر به مرگ آبزیان زیرزمینی می شود.

زلزله در آستانه رسیدن به بالاترین خطر مرگبار کشور است

حسین پور افزود: قطعاً ادامه این وضعیت منجر به رانش زمین در دهه اول قرن جدید در مواجهه با خطر شدید کشور می شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و مدیریت آبخوان اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر فرونشست زمین را توضیح داد. وزارت نیرو باید اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی را در اجرای برنامه تراز آب زیرزمینی کنترل کرده و با کم آبی سازگار شده و نظارت م effectiveثر و کارآمد را بیشتر تقویت کند.

حسن پور خاطرنشان کرد: پارلمان و دولت در قانون برنامه توسعه هفتم ، به ویژه برای رسیدگی به موضوع فرونشست زمین ، به صراحت اعلام کردند: مهم و اجتناب ناپذیر. نادیده گرفتن این موضوع مهم برای کشور بسیار مضر خواهد بود. در شرایط کنونی ، به دلیل موانع و ملاحظات اجتماعی و اقتصادی ، برنامه ای مناسب با پیچیدگی و دامنه عمل ، هماهنگی دستگاه های دولتی و مشارکت م peopleثر مردم و ذینفعان برای جلوگیری از این پدیده خطرناک مورد نیاز است. زمان زیادی برای تدوین این طرح وجود ندارد و در زمینه همه گیری همه گیر کووید 1 و وجود معیشت و مشکلات اقتصادی در کشور ، پست نباید از تخریب زمین ما به عنوان یک بحران جدی در کشور غافل شود. -تاج پادشاهی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا