سلامت

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون شورای مجلس از اصلاح دو بند از طرح شفافیت قوای سه گانه در این کمیسیون و اشاره به اصلاح طرح شفافیت قوای سه گانه خبر داد. جلسه ای با حضور مسئولین دستگاه اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل شد که به بند 1-5 (1 طرح طرح مذکور) ارجاع و این دو بند با اصلاحاتی به تصویب رسید.
در همین حال محمد تقی نکدلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت که این طرح همچنان در حال بررسی است و از سوی نمایندگان مجلس پیشنهاد شده و هیچ طرحی به تصویب نرسیده است.

ناگدالی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، دو اشاره به طرح های شفافیت قوای سه گانه در شورا و کمیسیون امور داخلی اصلاح شده است. مقرر شد بر اساس مصوبه کمیسیون در خصوص بندهای 1-4 بند (1) تبصره ای الحاق شود و این تبصره شورای تامین کشور، استان ها و شوراهای تامین شهرستان ها را مستثنی کرد. همچنین تبصره ذیل بندهای ۱ تا ۵ این ماده به منظور استثناء موارد مستثنی شده توسط نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون اصلاح شد.

نقدعلی بر خلاف این دیدگاه معتقد است که تنها استثنای نگرانی های امنیتی این شرکت ها، همه اطلاعات آنها نیست. گفت و گو با محمدعلی نکدلی، نماینده خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

آ.همانطور که در مجلس مطرح شد، شفافیت طرح سه قوه تغییر و اصلاح شده است. آیا برخی از سازمان ها از این طرح حذف شده اند؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ اصلاحی صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و بر اساس توصیه نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه عناوین کلی تمامی سازمان ها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما در پیشنهادات اصلی نمایندگان نمونه های مشخصی برای این سازمان ها ارائه شده است. یعنی پیشنهادهایی که ارائه می شود اغلب برای سازمان یا برای تایید برخی سازمان ها است اما اگر سازمانی از این شفافیت مستثنی باشد نه.

در برخی موارد استثناء اظهارنظر مبهم در مورد اطلاعات نظامی بود. نمایندگان همچنین پیشنهاد کردند که برخی از تأسیسات نظامی مخفی بماند. از آنجایی که پیشنهادات متعددی ارائه شد، این تبصره برای چکش کاری و اخذ نظرات نمایندگان به کمیسیون ارجاع شد تا فرصت های حریم خصوصی در همان چارچوب امنیتی و تحت عنوان شفافیت بیشتر آن چارچوب امنیتی باقی بماند. .

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از شمول این قانون مستثنی نیستند؟
این شرکت ها عموماً استثنا نیستند و در محدوده خاصی از استثناها قرار دارند گاهی نمایندگان پیشنهاد می کنند که استثنائات این شرکت ها فقط برای مسائل امنیتی باشد و مواردی که امنیتی و محرمانه نیستند استثنا باشد. پیشنهادات نمایندگان گاهی اوقات با نظراتی همراه می شود که پس از جمع بندی به کمیسیون ارجاع داده می شد تا به مجلس نمایندگان ارائه شود.

پس با این توضیحات هیچ طرح اصلاحی و استثنایی برای شفافیت قوای سه گانه در مجلس تصویب نشده است، درست است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

کار این طرح شفاف سازی چه زمانی مشخص می شود و آیا بررسی و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
سریع! این طرح شفافیت در دست بررسی و در دستور کار قرار دارد. پس از ارجاع به کمیسیون در این شرایط، یکی دو روز دیگر به صحن علنی می رسد و روال عادی خود را طی می کند و در پایان برنامه تصمیم گیری می شود.

آیا اصلاحات یا پیشنهادی غیر از استثناء برخی سازمان ها وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه ظرف یک ماه آینده اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی نمایندگان را جمع آوری و مجددا پیش نویس نهایی خود را به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا