عمومی

نیاز به فرهنگ نقد و انتقادپذیری اخلاق‌محور

نیاز به فرهنگ نقد و انتقادپذیری اخلاق‌محور

این دیدارها با وجود خطاهای ویرانگر و سوءمدیریت دلخراش در کشور نشانه هایی از روحیات و اندوه مردم فهیم را داشت. سه کنفرانس علمی که من در آنها با موفقیت شرکت کردم، متفاوت و به دلیل اینکه گامی در جهت توسعه فرهنگ نقد بود، برای نویسنده این مقاله خوشایندتر و لذت بخش تر بود.

تالیف پنج جلدی «تاریخ شفاهی سمینارها» (ویژگی های جلد اول به شرح زیر است: فلاحجاده، احمد، تاریخ شفاهی سمینارها؛ طرح جامع، زیر نظر دکتر محسن الوری) جلسه اول نقد، قوم: دانشگاه بکیرالعلوم 1200 1400 عصر یکشنبه از ساعت 18 الی 20 استاد محترم جناب آقای دکتر به عنوان منتقد. با حضور داریوش رحمانیان و دبیر علمی. با حضور احمد فلاح زاده برگزار شد. (نویسنده اصلی کتاب) به میزبانی دانشگاه بکیرالعلوم. گزارش مختصری از این دیدار در چندین خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری حورا به نشانی زیر منتشر شده است:
تاریخ شفاهی سمینارها در تاریخ شفاهی پژوهش مؤثر بوده است

نشست دوم نقد کتاب «شیعه و تمدن اسلامی» (شرح کتاب: الویری، محسن، شیعه و تمدن اسلامی، (کتاب درسی)، قوم: مرکز ترجمه و نشر العالمیه المصطفی، 1396، چ 2، 1400) حضور دکتر سید رضا مهدی نژاد به عنوان منتقد و دبیر علمی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) جناب آقای علی احمدی امین جهت تحقیق و تولید در روز سه شنبه 23 آذرماه از ساعت 20 الی 22 برگزار شد.

گزارش این نشست نیز در چند خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری قرآن به نشانی زیر منتشر شد:

سومین نشست با عنوان «تاریخ و ماورایی» روز چهارشنبه 24 آذر 1393 در مرکز پژوهشی تاریخ اسلام برگزار شد. به دبیری حمیدرضا مطهری برگزار شد. در یادداشت قبلی این کانال توضیح داده شد. اساتید و دانشجویان ارجمند حاضر در این جلسه انتقادات و سوالاتی را مطرح کرده اند که پاسخ آنها در جلسه ای جداگانه مطرح خواهد شد.

وجه اشتراک مهیج و غنی این سه دیدار، تکیه آنها به نقد بود. در هر سه جلسه در ابتدا اشاره کردم که جامعه ما و جامعه علمی امروز ما بیش از هر زمان دیگری به نقد و رواج فرهنگ نقد و نقد اخلاق محور و نقد گفتگو و آموختن آداب گفت و گو نیاز دارد. رواج روزافزون گفت وگو و انتقاد، زمینه ارتباط حوزه و نخبگان دانشگاهی را که در حال حاضر به شدت متفاوت است، تقویت خواهد کرد.

به هیچ وجه نمی‌خواهم این را به مادر توصیه کنم که غیرفعال باشد. بر خود وظیفه می‌دانم از تمامی کسانی که در راستای گسترش فرهنگ گفت‌وگو در کشور و به‌ویژه مراکز سه‌گانه دانشگاه بکیرالعلوم، دانشگاه مجازی مصطفی و سمینار تاریخ اسلام تلاش می‌کنند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. مطالعات.

دکمه بازگشت به بالا