عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه انتظار داریم یک گردشگر خارجی پروازی را انتخاب کند که هنوز یک ماه قبل از مسابقات نامشخص است یا یک تورگردان بر اساس پروازی که حدس و گمان است، توری را تعریف کند؟

به گزارش دنیای 77 “پیام ما” وی درباره دلایل ناکامی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جذب گردشگر جام جهانی نوشت: از زمانی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد، نه تنها گردشگران، بلکه مسئولان نیز صحبت کردند. در این باره فرصت طلایی برای گردشگری داخلی ایران فراهم شده است.عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از برگزاری همه گونه جلسات دولت خبر داد و در حالی که گردشگران از بی نتیجه ماندن و بی برنامگی صحبت می کردند. هر بار که همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رفت. .

وی در اسفند 1400 به دنیای 77 گفت: به غیر از کیش و کشم برای ورود گردشگران به شهرهای مهم ایران برنامه ریزی شده است. یک ماه بعد در فروردین 1401 گفت: با همکاری سازمان مدیریت مناطق آزاد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قطر برنامه ریزی های مناسبی برای پذیرایی، اسکان و گردشگری علاقمندان به جام جهانی انجام می دهد. به جزایر کیش و قشم وابسته نیستند، اما برای مابقی برنامه های کشور نیز در حال بررسی است.»

دو روز بعد لیلا ازدری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را از دیگر استان های استقبال کننده خارجی عنوان کرد. گردشگران از جمله هرمزگان مورد انتظار است ضرغامی 28 خرداد در حاشیه جلسه هیات های دولت گفت: به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت های گردشگری جام جهانی قطر هستیم.

دو ماه بعد، در 29 آگوست، اظهار داشت: در بازی های جام جهانی قطر به حمل و نقل دریایی متکی خواهیم بود.

یک هفته بعد در ششم شهریور ماه، ضرغامی دوباره به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جام جهانی قطر است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هفتم مهرماه با بیان اینکه تلاش می کنیم از این ظرفیت در جام جهانی قطر استفاده کنیم، گفت: این مدل در بقیه سواحل جنوبی و شمالی، گردشگری دریایی اعمال می شود. “

این اظهارات و امیدواری زمانی بیان شد که جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران در 30 مهرماه سال جاری در مصاحبه ای اعلام کرد: حتی رزروی برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر نداریم.

جام جهانی از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. کشوری که به دلیل وسعت و در نتیجه امکانات محدود، به کشورهای همسایه این فرصت را داده است تا از بیش از دو میلیون گردشگر که برای تماشای این مسابقات به قطر سفر می کنند، ده ها هزار گردشگر را جذب کنند. این کشورها با معرفی جاذبه های خود می توانند صنعت گردشگری خود را ارتقا دهند. چرا ایران نتوانسته حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند، با وجود اینکه کارشناسان بارها از برتری آن از نظر جاذبه های فرهنگی، تنوع قومیتی و غیره صحبت کرده اند؟

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

یک منبع آگاه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به «پیام ما» گفت: برای جذب گردشگران خارجی به ایران باید روندی طی می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان سعودی بسته مشترکی برای جام جهانی با قطر تعریف کرده بودند. وی تاکید کرد: متأسفانه چشم انداز ما برای جذب گردشگری خارجی برای این رویداد مانند تعطیلات آخر هفته بود. این بدان معنی است که ناگهان خانواده تصمیم می گیرند با وسایل پیک نیک به مقصدی نزدیک محل سکونت خود بروند. گردشگران خارجی سفرهای خود را از چند ماه قبل برنامه ریزی می کنند و از آنجایی که هیچ هماهنگی و برنامه ریزی در این زمینه نداشتیم، طبیعی است که نمی توانیم آنها را در کشورمان ساماندهی کنیم.

این منبع که از لزوم رایزنی و توافق در این زمینه آگاه است، گفت: کشورهایی مانند عربستان، امارات و عمان از ماه ها قبل با آنها هماهنگی و رایزنی کردند و فقط صحبت از این است که میزبان گردشگران هستیم. جام جهانی، دبه، ما حتی در مورد احتمال تمرین برخی تیم ها در کشورمان صحبت کرده ایم. در نتیجه ما نه تنها میزبان تیم های شرکت کننده هستیم، بلکه در جذب گردشگر نیز ناکام هستیم.

ما نتوانستیم تور را با حدس و گمان تعریف کنیم

سهند آقادایو فعال در حوزه گردشگری به «پیام ما» گفت: برنامه ریزی خود را در این زمینه از یک سال پیش آغاز کردیم و تا اوایل اردیبهشت ماه به عنوان جامعه تورگردانان طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. جلسه ای را با معاون گردشگری وزارت بازرگانی یا میراث فرهنگی و گردشگری در جلسات مختلف از جمله جلسات اتاق به مسئولان ارائه کردیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که پروازهای روزانه از هم اکنون یعنی شش ماه مانده به مسابقات اعلام شود. این پروازها باید به صورت سری بین قطر و مقاصد گردشگری و شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، کیش، کشم و … انجام شود.

به گفته اقدامی، در دور مقدماتی بین هر مسابقه چهار روز فاصله وجود دارد و در دورهای یک هشتم و یک چهارم این فاصله ها افزایش می یابد. وی بیان کرد: حتی یک برنامه سه روزه را در پیشنهاد خود تعریف کرده ایم که در آن تورهای دو شب و سه روزه در نظر گرفته ایم تا هر گردشگری که این پکیج را انتخاب می کند بتواند در طول سفر از جاذبه های متعدد بازدید کند.

این کارگر گردشگری ادامه داد: ما در برنامه خود اعلام کردیم که پروازهای چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و برخی از مسافران پروازهای مستقیم نیز ممکن است ایرانیانی باشند که برای تماشای مسابقه به قطر می روند. در آن زمان تاکید ما بر این بود که تکلیف این پروازها باید شش ماه قبل از شروع بازی های جام جهانی مشخص شود و یک ماه قبل از بازی نمی توان در این زمینه نهایی کرد، زیرا سازمان ها هم باید فرصت داشته باشند. تور آنها را متوقف کنید.

وی با اشاره به اینکه هیچ پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، گفت: توریستی که یک ماه دیگر به قطر سفر می کند، بلیت پرواز خود را از ماه ها قبل خریداری کرده است. چگونه انتظار داریم یک گردشگر پروازی را انتخاب کند که هنوز یک ماه قبل از مسابقات نامشخص است یا یک تورگردان بر اساس پروازی که حدس و گمان است، توری را تعریف کند.

اقدامی معتقد است زمانی که ظرفیت برنامه ریزی نداشته باشیم به وضعیتی می رسیم که امروز شاهد آن هستیم و افزود: ضرب الاجل کاری خود را خرداد ماه تعیین کرده ایم و از آنجایی که تا به امروز راه حل های خود را ارائه کرده ایم، بسیار زیاد است. ما از جذب گردشگران خارجی در جام جهانی کوتاهی نکرده ایم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا