جامعه و خانواده

نوجوانان از چه سنی می توانند صفحه «اینستاگرام» مستقل داشته باشد؟

نوجوانان از چه سنی می توانند صفحه «اینستاگرام» مستقل داشته باشد؟

یکی از اعضای تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه حداقل سن برای نصب «اینستاگرام» 13 سال است، سازندگان این برنامه در عین حال گفت: با توجه به جامعه و فرهنگ ما. از مردم کشور، خانواده ها به نوجوانان خود اجازه دهند – نوجوانان اجازه نصب این برنامه را نداشته باشند و قبل از 15 سالگی صفحه اینستاگرام مستقل داشته باشند.

در گفت و گو با دنیای 77 آسیه اناری. وی در مجموع با تاکید بر اینکه سن مشخصی برای استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود خاطرنشان کرد: حداقل سن برای نصب «اینستاگرام» از سوی سازندگان این برنامه 13 سال اعلام شده است اما سن استفاده از این این برنامه می تواند از فرهنگ باشد.در فرهنگ ها متفاوت است زیرا انواع مشکلاتی که کودکان و نوجوانان در جوامع مختلف با آن مواجه هستند متفاوت است.

به گفته یکی از اعضای کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، بهتر است خانواده های ایرانی اجازه نصب «اینستاگرام» را قبل از 15 سالگی به نوجوانان ندهند و یک صفحه اینستاگرام مستقل داشته باشند. . و در سنین 13 تا 15 سالگی باید بر نوجوانان نظارت شود والدین باید به جای صفحه مستقل از صفحه اینستاگرام والدین استفاده کنند

وی معتقد است داشتن صفحه اینستاگرام برای نوجوانان زیر 13 سال مضر است و بنابراین لازم است والدین مخالفت خود را با نصب و استفاده کودکان و نوجوانان زیر 13 سال به صراحت اعلام کنند.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان توضیح می دهد که چگونه والدین در اعلام مخالفت خود با نصب و استفاده از «اینستاگرام» توسط نوجوانان قبل از 13 سالگی قاطع هستند. استدلال هایی که نوجوانان برای نصب این برنامه به کار می برند عبارتند از: «والدین دوستانم به آنها اجازه نصب این برنامه را داده اند و چرا من نمی توانم این برنامه را نصب کنم؟». والدین اغلب توسط نوجوان با والدین دوستان نوجوان مقایسه می شوند. اما والدین باید به نوجوان تاکید کنند که «این قانون خانه و خانواده ماست» و از آنجایی که هر خانواده ساختار خاص خود را دارد، ما نیز قوانین خانواده خود را رعایت کنیم.

این عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی بالینی کودکان و نوجوانان همچنین خاطرنشان می کند که والدین نباید در این مورد با نوجوانان بحث کنند و «کاملاً» اما به صراحت اعلام کنند که این قانون خانواده ماست و هر چند با آن متفاوت است. سایر خانواده ها باید رعایت شود

اناری همچنین می گوید: والدین باید به نوجوان بفهمانند که مانند محیط خانه و چیدمان اثاثیه و حتی غذا و فرهنگ خانواده ما با خانواده دوستان نوجوان، قوانین و مقررات خانه ما نیز متفاوت است. خانواده نیز می تواند با دوستان او متفاوت باشد و بنابراین باید قوانین خانواده را رعایت کنیم. والدین به هیچ وجه نباید به یک نوجوان پاسخ مبهمی مانند «به نظر من نصب اینستاگرام درست نیست» بدهند. پاسخ های والدین باید واضح و مشخص باشد.

وی همچنین به «اخاذی عاطفی» نوجوانان از مادر و پدر برای جلب رضایت والدین برای نصب اینستاگرام اشاره کرد و افزود: گاهی نوجوانان می گویند دوستت ندارم، چون تو مرا به دنیا آورده ای؟ ، “مادر بدی یا پدر” و… برای نصب اینستاگرام تلاش می کنند رضایت والدین را بگیرند اما والدین نباید در این “تله” و باج گیری روانی نوجوانان بیفتند. نوجوانان با گفتن این حرف ها سعی می کنند به خواسته خود برسند اما والدین باید بلند شوند و بگویند این قانون خانواده ماست و قانون هر خانواده ای با دیگری فرق دارد.

یکی از اعضای تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان نحوه برخورد والدین با کودکان و نوجوانان زیر 13 سال و همچنین نصب اینستاگرام از مدت ها قبل و صفحه مستقل در این برنامه گفت: کودکان و نوجوانان زیر 13 سال نباید اجازه ورود به نوجوانان را داشته باشند. اینستاگرام را نصب و استفاده کنید زیرا این برنامه برای کودکان زیر 13 سال مضر است اما والدین نباید به کودکان و نوجوانان زیر 13 سال اجازه نصب و استفاده از این برنامه را بدهند. به او بگویید که از این به بعد اجازه استفاده از این برنامه را نخواهد داشت مگر اینکه صفحه اینستاگرام خود را به گوشی والدینش منتقل کند و تحت نظارت آنها از برنامه استفاده کند. والدین باید از فرزند خود بخواهند صفحه نمایش خود را خاموش کند یا به تلفن همراه والدین خود سوئیچ کند و زیر نظر آنها از این برنامه استفاده کند. برای این نظارت می توان از ابزارهای کنترلی استفاده کرد تا کودکان و نوجوانان نتوانند بیش از ساعت معینی از روز در برنامه حضور داشته باشند.

اناری در پایان سخنان خود بر اهمیت نقش والدین در الگوسازی فرزندان تاکید کرد. نمیشه برنامه ریزی کرد؟ والدین باید ابتدا سبک زندگی و دیدگاه خود را نسبت به زندگی اصلاح کنند و سپس به فکر تغییر رفتار فرزندان خود باشند. نحوه و مدت استفاده والدین از فضای مجازی بسیار مهم است. اگر والدین می خواهند فرزندانشان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به درستی استفاده کنند، ابتدا باید رفتار خود را اصلاح کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا