عمومی

نمای کامپوزیت، آماده سوختن – دنیای 77

نمای کامپوزیت، آماده سوختن - دنیای 77

استفاده از نماهای کامپوزیت چندین بار ممنوع شده است اما همچنان در ساختمان ها دیده می شود.

به گزارش روزنامه دنیای 77 ساکنان شهرستان او می نویسد: «وقتی آتش می گیرد، مثل چوب می سوزد؛ شاید قوی تر از چوب، بین دو لایه نازک آلومینیومی آن، یک لایه پلاستیکی است که می سوزد، نماهای کامپوزیت ممنوع است، اما همچنان تولید و نصب می شوند و آتش می گیرد. زمان، شعله‌ها را دور دیوارها می‌چرخانند.بسیاری از ساختمان‌های بلند در کلانشهر ایران، نماهای ترکیبی دارند و آماده آتش‌سوزی هستند. نمونه آن نمای بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران است که یکشنبه گذشته آتش گرفت.

شهرداری تهران در زمان صدور مجوز ساخت نما را تایید نکرد اما ظاهراً در بازسازی از کامپوزیت استفاده شده است. صاحبان ساختمان های فرسوده که می خواهند ظاهر آن را تغییر دهند، مشتریان مرکب هستند. این نمای فلزی براق با آجرهای ترک خورده و سیمان پوشانده شده و چندین طبقه قدیمی و فرسوده تجاری و اداری ناگهان به ساختمان مرکز تجارت جهانی تبدیل شده است.

شورای شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ طرحی مبنی بر الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی در ایران و زیباسازی نما و مناظر ساختمان‌های شهری و ممنوعیت استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان‌های مسکونی تصویب کرد. ساختمان ها حمجه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر و رئیس فعلی شرکت نظام‌های مهندسی، در پنجاه و بیست و چهارمین جلسه سومین دوره شورای شهر، گسترش نماهای مرکب به ویژه در ساختمان‌های مسکونی را نتیجه داد. از مدل سازی اشتباه بر اساس این مصوبه استفاده از مصالح کامپوزیت برای نماسازی در کاربری مسکونی ممنوع شد. ضمناً از اول فروردین 1391 در صورت استفاده از کامپوزیت برای مصارف غیر مسکونی، متری 10000 تومان کارمزد اعمال شده است. یک سال بعد، در آذرماه ۱۳۹۲، شورای عالی شهرسازی و معماری استفاده از ماسک‌ها و پوسته‌های کاذب جدا از معماری را در شهرهای تاریخی ممنوع کرد.

کامپوزیت وارد بازار شد

مهمترین مشکل برای ممنوعیت کامل این ورق سه لایه کارخانه تولید کننده این محصول و دلالان انبوه راه اندازی آن بود که بازار بزرگی را تشکیل داد. سازندگان ادعا می کنند که ورق های کامپوزیت به دلیل کیفیت خارجی خود در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل و با وجود تصویب شورا، استفاده از کامپوزیت همچنان ادامه دارد.

در ژانویه 2019، پس از سقوط پلاسکو، دوباره توجه عمومی به ایمنی و احتمال آتش سوزی جلب شد. شش ماه پس از پلاسکو، دو آتش سوزی متوالی در ساختمان بلندمرتبه مشهد رخ داد که هر دو دارای نمای ترکیبی بودند. در همان سال دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شهید رجایی چندین کنفرانس علمی در زمینه کاربرد صنعتی و ساختمانی کامپوزیت ها برگزار کردند. این به بازار رو به رشد کامپوزیت ها در دهه گذشته اشاره دارد، اما هر محصول باید استانداردهای خاصی را داشته باشد، در این مورد استاندارد اروپایی EN13501-1 در محصولات مقاوم در برابر آتش.

در سال 1394 ویرایش سوم “مقررات ملی ساختمان: بند 3 – حفاظت از ساختمان ها در برابر آتش” منتشر شد که در آن توضیح داده شد که نباید شعله های آتش را به جلوی ساختمان ها فرستاد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: نما کامپوزیت از سال 95 ممنوع شده است و اگر در ساختمانی استفاده می شود برای جایی است که می خواهند آن را بازسازی کنند چرا که پرونده بازسازی به کمیته نما نمی رسد. ” گفته شده باشد. توصیه ما به شهروندان این است که از چنین ماسکی استفاده نکنند.»

قدرت الله محمدی افزود: برخی از مالکان به دلیل زیبایی و سرعت ساخت کامپوزیت، اماکن خود را ناایمن می کنند که به دلیل مواد پلیمری قابل اشتعال، این ترکیب آتش می گیرد.

اما وقتی تبلیغات شرکت های نصب کامپوزیت را مرور می کنید، تقریباً همه آنها ادعا می کنند که از مواد ضد حریق یا مقاوم در برابر آتش استفاده می کنند.

کامران عبدولی، سردبیر پنجمین کنفرانس بین المللی آتش نشانی گفت: نمی توان گفت که این نوع مواد ضد حریق یا مقاوم در برابر آتش هستند.

وی تاکید کرد: ما نظرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را می پذیریم، اگر مرکز تایید کند که یک نوع کامپوزیت مقاوم تر در برابر آتش است، سازمان آتش نشانی آن را می پذیرد اما تعداد کامپوزیت های تایید شده کم است. “

بررسی سایت مرکز تحقیقات وزارت مسکن نشان می دهد که تنها دو نوع کامپوزیت برای مقاومت در برابر آتش در بازار تایید شده است! با این توصیف، جای تعجب نیست که در آخرین حادثه، یعنی آتش‌سوزی بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران، مواد مرکب سالن عامل آتش‌سوزی بوده است.

کمیته جلو بر ساختمان نظارت دارد

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران: اکنون بر اساس مصوبه کمیته نما در معاونت شهرسازی است و کمیته FACAD با کامپوزیت موافق نیست. در صورتی که مالک بخواهد نما را بسازد و کل نما را حذف کند از محدوده تعمیرات جزئی خارج و در گروه تعمیرات اساسی قرار می گیرد و باید از معاونت شهر تایید نما بگیرد. برنامه ریزی. تاییدیه های ایمنی آتش نشانی برای ساختمان های بلند، هم در زمان صدور مجوز و هم در پایان کار ساختمانی مورد نیاز است. آنها کار را تمام نمی کنند مگر اینکه آتش نشانی آن را تایید کند. با این وجود، استفاده از نماهای کامپوزیت به صفر نرسیده و اغلب در ساختمان های بلند دیده می شود. البته وی مدعی است که سازمان آتش نشانی الزامات خود را با معاونت معماری و شهرسازی در میان می گذارد تا بتوانیم با هم به اجرای نمای ترکیبی بپردازیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا