اقتصادی

نقطه تمایز در مسیر حرفه‌ای تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟

نقطه تمایز در مسیر حرفه‌ای تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در یادداشتی به اهمیت مقوله «زنجیره تامین» در این صنعت و نقش آن در صنعت لوازم خانگی امروزی اشاره کرد.

به گزارش دنیای 77، در یادداشت میلاد رحمتی آمده است: همانطور که بدن انسان برای رفع نیازهای بدن مجبور است از مجموعه ای از اعضای بدن به عنوان یک «واحد کامل» برای رفع نیازهای بدن استفاده کند، در تولیدات صنعتی نیز چنین است. چرخه تضمینی برای عمر صنعتی در نظر گرفته می شود. بر این اساس در صنعت به این چرخه حیات «زنجیره تامین» می گویند. به طور خلاصه، “زنجیره تامین” سیستمی از سازمان ها، افراد، فعالیت ها، اطلاعات و منابعی است که در ارائه یک “محصول” یا “خدمات” به مصرف کننده نقش دارند. فعالیت های زنجیره تامین شامل تبدیل «منابع طبیعی»، «مواد اولیه» و «مواد تشکیل دهنده» به «محصولات نهایی» است که به «مشتری نهایی» تحویل داده می شود. به عبارت دیگر، زنجیره تامین به عنوان «فرایند» تولید و فروش کالاهای تجاری، شامل تمامی مراحل از «تامین مواد اولیه» و «تولید کالا» تا «توزیع» و «فروش» آنها تعریف می‌شود. بر اساس اهمیت این چرخه، در مورد لوازم خانگی توجه به زنجیره تامین آنقدر مهم است که جایگاه تولیدکنندگان کوچک و بزرگ با این چرخه مشخص می شود. با این حال، وسعت و پیچیدگی عرضه زنجیره تامین اغلب باعث می شود تولیدکنندگانی که جاه طلبی برای ایجاد آن نداشته باشند. این همان نقطه ای است که آینده روشن «تولیدکنندگان پیشرو» با «تولیدکنندگان مقطعی» متفاوت است.

ساده سازی زنجیره تامین

در میان نیاز و اهمیت بحث زنجیره تامین، بازیگران پیشرو در صنعت لوازم خانگی اغلب تامین کنندگان بالادستی را ساده کرده اند. از آنجایی که تولیدکنندگان پیشرو لوازم خانگی بیشترین سهم بازار را به دست می آورند، به دنبال گسترش زنجیره تامین بالادستی و پایین دستی خود برای تسهیل “رشد سود” هستند. برای مثال، هر دو شرکت Midea و Gree شرکت‌های تابعه خود را تأسیس کرده‌اند که اجزای کلیدی محصولاتشان مانند کمپرسورها و موتورها را طراحی و تولید می‌کنند. به طور خاص، تولیدکنندگان کمپرسور GMCC و Landa به ترتیب متعلق به Midea و Gree و سازندگان موتور Welling و Kaibang به ترتیب متعلق به Midea و Gree هستند.
بر اساس این نظرسنجی، تولیدکنندگانی که قطعات را برای پیشروان لوازم خانگی چینی (مانند Media، Hire و Gree) تامین می‌کنند، نسبت به فروش آنها به تولیدکنندگان لوازم خانگی بین‌المللی در کشورهای دیگر، از چینی‌ها حاشیه سود خالص کمتری می‌خواهند. زیرا تولیدکنندگان لوازم خانگی چینی قدرت خرید بیشتری دارند. و قدرت چانه زنی بر تامین کنندگان آنها.

مدیریت زنجیره تامین: الزامات رقابتی

جوهر رقابت در صنعت لوازم خانگی زنجیره تامین است. با بحران 2020، کسب و کارها در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری از اهمیت زنجیره تامین آگاه می شوند. زمانی که اپیدمی کرونا باعث اختلال در عرضه اولیه شد و تولیدکنندگان نتوانستند مواد لازم را تهیه کنند، هم شرکت و هم مصرف کننده به ارزش یک زنجیره تامین انعطاف پذیر و قابل اندازه گیری پی بردند. قابلیت عملیاتی زنجیره تامین یک “مزیت رقابتی” ضروری در نظر گرفته می شود. “چرخه های پاسخ طولانی”، “تحویل کند” و “عدم مدیریت مشارکتی زنجیره تامین” شرکت های لوازم خانگی سنتی منجر به کاهش کارایی عملیات زنجیره تامین آنها شده است. در نتیجه موجودی در مسیر توزیع به صورت تصاعدی افزایش می یابد که مستقیماً بر «چرخه تحویل محصول» و «رضایت مشتری» تأثیر خواهد گذاشت. در آینده بسیار نزدیک (و حتی در حال حاضر)، شرکت‌های لوازم خانگی احتمالاً برای بهبود کارایی و یکپارچگی همه سیستم‌ها و بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تامین، به پلتفرم صنعت IoT (IoT) تکیه خواهند کرد.

تنظیم زنجیره تامین درون شرکتی

از طریق پلت فرم صنعتی اینترنت اشیا، «اطلاعات منابع تولید» مانند تجهیزات، مواد و نیروی انسانی بر اساس «استفاده از مواد در محل» و «تحویل دقیق» ردیابی «وضعیت موجودی» در زمان واقعی قابل دسترسی است. همچنین در این شرایط امکان «تعدیل پویا»، «بهینه سازی تولید» و «مدیریت موجودی» پیدا خواهد شد.

تنظیم زنجیره تامین بین شرکتی

برای دستیابی به “یکپارچه سازی زنجیره تامین کارآمد”، شرکت های لوازم خانگی باید از داده های اینترنت اشیا، از جمله “داده های عملیات تولید”، “داده های تامین کننده”، “داده های درک کاربر” و “داده های تجاری” از طریق “پلتفرم اینترنت صنعتی” استفاده کنند. این داده ها را به روشی هدفمند جمع آوری کنید و با ایجاد توانایی ابری، دسترسی و استفاده بین شرکت ها را فراهم کنید. این سطح از هماهنگی به افزایش کارایی خدمات دیگر مانند «مجموعه متمرکز»، «طراحی مشارکتی»، «تجارت الکترونیک» و «لجستیک هوشمند» کمک خواهد کرد.
نمونه جالبی از پلتفرم COSMOPlat که توسط Haier طراحی شده است. Hire برای یکپارچه‌سازی تحقیق و توسعه، منابع تأمین‌کننده و مصرف‌کننده، و خدمات برای شرکت/کاربر، مانند کارخانه‌های به هم پیوسته، تولید مشترک، مدیریت و نگهداری تجهیزات، تأمین مالی زنجیره تأمین» و … به این پلت فرم متکی است. با استفاده از پلتفرم COSMOPlat، حایر توانسته است با تبدیل ارائه دهندگان، شرکت ها و کاربران پلتفرم خود از یک “شرکت تولید کننده” به “شرکت پلت فرم” ارزش بیشتری به آن اضافه کند. COSMOPlat در حال حاضر بیش از 3.9 میلیون تامین کننده را پوشش می دهد و به بیش از 43000 شرکت خدمات رسانی می کند و بیش از 15.1 میلیارد یوان درآمد حاصل از این طرح ایجاد می کند.

پایه موفقیت

صرف نظر از جاه طلبی و چشم انداز بازار، برای حفظ کیفیت و تولید و عملکرد عادی، صنعت لوازم خانگی باید تامین کنندگان واجد شرایطی برای تامین قطعات مختلف هر گره در زنجیره تامین داشته باشد. با این حال، بسیاری از شرکت ها تنها زمانی به دنبال تامین کنندگان می گردند که “کمبود عرضه” رخ دهد. در چنین شرایطی، یافتن تامین کننده مناسب اغلب غیرممکن است و فقط زمان و هزینه را تلف می کند. یکی از مواردی که می‌توان در نظر گرفت، همه‌گیری کرونا است که چالش‌های اقتصادی آن شرکت‌ها را مجبور کرده است در مورد «لجستیک»، «مشارکت»، «روابط تأمین‌کننده» و «اهمیت انعطاف‌پذیری زنجیره» صحبت کنند. عرضه: بررسی جدی; زیرا این سه پایه یک زنجیره تامین موفق به شرکت‌ها “ابزار”، “شبکه‌سازی” و “اطمینان” نیاز دارند تا انعطاف‌پذیر باشند و اپیدمی یا کمبود داشته باشند. توانمندسازی و به صورت هدفمند آنها را قادر می سازد تا سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا