جامعه و خانواده

نقش حیاتی بازنگری ملاک اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا و تصادفات

نقش حیاتی بازنگری ملاک اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا و تصادفات

تردد وسایل نقلیه فرسوده ، به ویژه ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی نقش موثری در آلودگی هوا و تصادفات جاده ای در سطح شهر و جاده دارد. اگرچه این قانون شامل روش ها و معیارهایی برای تعیین سایش و پارگی وسیله نقلیه است ، اما یک متخصص می گوید: لازم است که ترکیبی از شاخص ها مبنای تعیین ساییدگی و پارگی خودرو باشد.

به گزارش دنیای 77 ، بخشی از تصادفات جاده ای ، از جمله حوادث اتوبوس های اخیر و اتوبوس های معلمان ، دلیل خراب شدن سیستم حمل و نقل است. طبق آخرین اظهارات وزیر مهندسی عمران و توسعه شهری و روستایی – مهدی جمالی نژاد در فوریه سال گذشته ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور قدیمی و منسوخ شده است.

قانون هوای پاک ، با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا و عواقب آن ، در شانزدهم ژوئیه 2017 در مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون 34 کارکرد 21 مدیر را تعریف کرده است. یکی از مراحل تعیین شده در قانون برای کنترل آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه فرسوده ، اسقاط و تجزیه وسایل نقلیه فرسوده پس از رسیدن به “سن سایش” بود ، اما قوانین اجرایی این ماده مهم در مورد سن ساقه به تصویب رسید دیوان عدالت اداری در ژوئیه سال 1999 بر اساس تحقیقات لغو شد.

آیین نامه قبلی ماده 8 قانون هوای پاک در سال 1997 تصویب شد ، که به دارندگان وسایل نقلیه موتوری ، از جمله سبک ، نیمه سنگین ، سنگین و موتور سیکلت اجازه می دهد پس از رسیدن به “سن خستگی” اما حدود دو سال گذشته رانندگی کنند ، یک نفر در پی ادعای واژگونی تویوتا لندکروزر 20 ساله تحت آئین نامه ، ماده 8 قانون هوای پاک توسط شورای نگهبان پس از تحقیقات دادگاه اداری لغو شد.

در آیین نامه های قدیمی ، در ماده 8 قانون هوای پاک ، ملاک خراشیدن اتومبیل “سن سایش خودرو” بود ، در حالی که در کنترل جدید این ماده از قانون هوای پاک – معیارهای خراش دادن انواع وسایل نقلیه است “معاینه فنی”. این کنترل جدید محدودیت سایش و سن سایش را برای انواع مختلف وسایل نقلیه تعیین می کند و بنابراین هنگامی که خودرو به حد سایش می رسد باید مورد مراقبت و تعمیر بیشتر قرار گیرد و تعداد بازرسی های فنی سالانه و عوارض سالانه مربوطه باید افزایش یابد. طبق قوانین جدید ، سن فرسودگی شغلی کمتر از سن وسیله نقلیه تحت کنترل قبلی است ، اما تعداد بازرسی های فنی افزایش یافته است و برای اتوبوس های حومه شهر ، سه بار در سال ، هر چهار ماه یکبار ، این مشکل برطرف شده است.

طبق قوانین جدید ماده 6 قانون هوای پاک ، که در ماه گذشته تصویب شد ، وزارت کشور موظف است نظارت بر مراکز معاینه فنی کلانشهرها را تشدید کند ، که به وزارت کشور دستور می دهد نظارت را ظرف سه ماه تشدید کند. وزارت امور داخلی و نیروی پلیس جمهوری اسلامی موظفند اقدامات لازم را از طریق سیستم بازرسی فنی یکپارچه کشور انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که آزمایش های معاینه فنی بصورت آنلاین ، فرسوده ، سن مرز فرسوده ، نتایج آزمایش خودرو از جمله وسایل نقلیه منسوخ و رد مکرر وسیله نقلیه انجام می شود. باید وارد سیستم و معاینه فنی مربوط به مالک خودرو شوید

بهزاد اشزی – دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوز خودروهای زیست محیطی – در این باره به دنیای 77 گفت. وی می گوید: “پارگی بیش از حد ناوگان حمل بار و مسافر در کشور ، هم از نظر ایمنی مانند اتوبوس خبرنگاران یا اتوبوس معلم و حوادث مشابه در گذشته و هم از نظر آلودگی و سوخت منجر به تصادف می شود ، هر دو مشکلات زیادی ایجاد می کند.” این آثار در آمار قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یک برنامه فوری است که هر دولتی باید انجام دهد ، اظهار داشت: ساده سازی استانداردهای سایش خودرو منجر به نوسازی ناوگان نمی شود زیرا غلبه بر مشکل به حل مشکل کمک نمی کند. در این حالت ، تعیین ناوگان فرسوده با استفاده از معیارهای دقیق و فنی و برنامه های اصلاح آنها ضروری است.

اعضای سابق تیم ملی اجرایی همچنان به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها ادامه می دهند: در گذشته ، سن وسایل نقلیه ملاک فرسودگی بود ، اگرچه مشکلی در معیارهای سنی وجود دارد و تعیین یک سن برای اندازه گیری فرسودگی شغلی امکان پذیر نیست از طرف دیگر ، اتكای كامل به شاخص های معاینه فنی نمی توان استاندارد قوی و قابل اعتمادی برای تعیین وسایل نقلیه فرسوده وجود داشت ، زیرا در صدور معاینه فنی جعلی گرفته تا تخلف در انجام آزمایشات و غیره در مركز معاینه فنی مشكلات زیادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوسی که منجر به کشته شدن این دو روزنامه نگار شد یک ماه قبل از حادثه نیز گواهی معاینه فنی دریافت کرد ، حتی این گواهینامه های معاینه فنی ساده در جاده ها و خیابان ها تنظیم نمی شود و اکنون افرادی که وسیله نقلیه ندارند جریمه می شوند و معاینه فنی انجام می شود فقط در تهران بله – جایی که 45٪ آلودگی وسایل نقلیه به دلیل ناوگان های فرسوده است – و مقدار بسیار محدودی در چند کلان شهر دیگر ، و اگر اتومبیل بدون معاینه فنی به یک شهر کوچک سفر کند ، کسی نیست که جلوی آن را بگیرد آی تی.

برای این منظور ، اشزی تأکید می کند که اعتماد کامل به معاینه فنی شاخص مناسبی برای تعیین ناوگان های فرسوده نیست: بازرسی های سن و فنی باید ترکیب شوند و در صورت امکان ، استانداردها و استانداردهای تولید خودرو باید به عنوان شاخص اضافه شود. کارایی این شاخص را تمیز و پاره کنید. رسیدن به مطلوب.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا