عمومی

نفوذ موریانه‌ای اسرائیل در کشورهای عربی

نفوذ موریانه‌ای اسرائیل در کشورهای عربی

مرحوم احمد فواد نجم، شاعر طنزپرداز مشهور مصری، سه کلمه کلیدی «1929-2013» را هویت واقعی حکومت عرب تعریف کرد.

او که در جهان عرب به دعبل خزای معاصر معروف است، سه کلمه کلیدی قافیه «تخت-تخت-قطعه ترکیدن-شکم و قطعه معادل ثروت» را از ویژگی های حاکمیت عرب امروزی می داند.

از این رو این شاعر محبوب در مصر و خارج از کشور به دلیل تمسخر حاکمان عرب که با حاکمان صهیونیست رابطه داشتند، با محاکمه های زیادی روبرو شده است.

او در اشعار طنز خود بارها حاکمان عرب را “وحشتناک” توصیف می کرد که نه تنها ملت خود را مرعوب می کردند، بلکه خود ابزار قدرت های خارجی بودند.

وی در عین حال حماسه های زیادی در وصف انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی لبنان در چهار دهه گذشته نوشته است و در نتیجه اکثر سران عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس او را از ورود به کشور خود منع کرده اند.

شوخی های این شاعر پرآوازه مصری هر چه که باشد، مبارزه این حاکمان برای عادی سازی رابطه خود با واقعیت موجود حاکمان عرب و رژیم صهیونیستی، احتمال تاریکی را از درون جامعه عرب ترسیم می کند.

اقدام امارات، بحرین، سودان و مراکش برای ایجاد روابط روشن سیاسی و امنیتی با رژیم صهیونیستی، بستر بسیار خوبی را برای نفوذ این رژیم در شمال آفریقا و جنوب خلیج فارس فراهم کرده است.

بر این اساس، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اخیرا دستور مصادره خانه های فلسطینی ها و ساختن چندین گتو در اطراف بیت المقدس شرقی را صادر کرد.

ظهور حکومت صهیونیستی به عنوان بخشی از رویای رهبران اسرائیل برای بهره برداری از منابع فسیلی کشورهای عربی در خلیج فارس و زمینه سازی برای ارتقای تجارت بین دولت های حاکم و کشورهای حاشیه خلیج فارس تلقی می شود.

شیمون پرز، رئیس جمهور پیشین اسرائیل پیش بینی کرد که در چارچوب اجرای طرح خاورمیانه بزرگ، حاکم صهیونیست قادر خواهد بود تا سال 2035 مبادلات تجاری خود را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به 7070 میلیارد در سال افزایش دهد.

آخرین کشوری که اخیرا رابطه خود را با رژیم صهیونیستی فاش کرد و با این دولت قرارداد امنیتی و نظامی امضا کرد، کشور مراکش بود.

در قلب تمرکز حاکمان عرب بر عادی سازی روابط بین حاکمان عرب و اسرائیل، فرهنگ پذیرش قدرت اشغالگر به عنوان یک قدرت منطقه ای تأثیرگذار است.

حاکمان عرب قبل از عادی سازی روابط سیاسی ابتدا قبح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با تبلیغات رسانه ای از بین می برند و سپس تغییرات جهانی و منافع ملی را بخشی از ضرورت برقراری روابط با اسرائیل می دانند.

اتحادیه عرب که زمانی چتر مردم فلسطین به شمار می رفت، امروز نه تنها برای کمک به مردم فلسطین، بلکه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، احمد ابوالغیث را به عنوان دبیرکل خود انتخاب می کند.

از این رو مرحوم احمد فواد نجم بارها در اشعار طنز خود از اتحادیه عرب به عنوان اتحادیه عبری یاد می کند و تأکید می کند که تنها آریل شارون، نخست وزیر جنایتکار اسرائیل نبود که در این اتحادیه حضور داشت.

قبل از توافق کمپ دیوید، اتحادیه قانونی را وضع کرده بود که هر مسافری را از هر جای دنیا که پاسپورتش در یکی از کشورهای عربی در فرودگاه بن گوریون اسرائیل آنلاین شده باشد، ممنوع می کرد.

اما امروز این قانون لغو شده و حتی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی معافیت روادید امضا کرده اند و عملا زمینه نفوذ گرم حاکمان صهیونیست در جوامع عربی را فراهم می کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا