اقتصادی

نفس‌هایی که به پرداخت «حق محیط زیست» بند است

نفس‌هایی که به پرداخت «حق محیط زیست» بند است

یک روز توله های فلامینگو دریاچه باختگان می میرند و روز دیگر ماهی هورالعظیم از بین می رود و اکنون وزارت نیرو از پرداخت هزینه آب کامل برای تالاب ها به عنوان زندگی ساکنان این مناطق خودداری کرده است. استانهای مجاور دریاچه نمک تهدید می شوند

به گزارش دنیای 77هر چند روز یکبار اخبار مربوط به مناطق مختلف کشورمان را می خوانیم یا تصاویر خشک تالاب ها و گونه های آنها را در حال ناپدید شدن می بینیم. چند روز پیش ، از دیدن صدها ماهی گمشده در دره هورالعظیم و گاومیش تشنه غمگین شدیم. مشکل تأمین آب حتی برنامه های زیست محیطی دولت روحانی را نیز آزار داده است ، مانند دریاچه ارومیه که در سال آبی 1400-1999 از مجموع 4040 میلیون متر مکعب آب فقط 1160 میلیون متر مکعب به آن اعطا شد ، اما این پایان کار نیست داستان. وقتی تالاب ها خشک می شوند ، به مکانی برای تولید گرد و غبار تبدیل می شوند و تالاب های خشک 40٪ کانون های مهم گرد و غبار را تشکیل می دهند.

از هورالعظیم و هامون گرفته تا آقگل و دریاچه نمک ، همه احتمالاً به نقاط داغ گرد و غبار تبدیل می شوند. اخیراً سیدرضا موسوی مشکینی – مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کوم – هشدار داد که اگر به تأمین آب دریاچه نون توجه نشود ، در آینده شاهد گرد و غبار نمک در قم و تهران خواهیم بود که می تواند یک مشکل جدی باشد. به دلیل سنگین بودن

در شرایطی که کمبود آب برای تالاب ها می تواند باعث مشکلات تنفسی شود ، چرخش چرخه اقتصاد نباید به سلامت و محیط زیست آسیب برساند و این دو موضوع باید با هم بررسی شوند.

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار هزینه آب حدود 37 تالاب را تعیین کرده و وزارت نیرو را مجبور به پرداخت آنها کرده است ، این وزارتخانه افتخار می کند که به دلیل شدت خشکسالی از پرداخت کامل هزینه های آب محیط زیست در سال جاری خودداری کرده است. ؛ در شرایطی که تأمین حق آبه محیط زیست پس از نوشیدن در اولویت دوم قرار دارد ، از سوی دیگر ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، عیسی کلانتری ، تأکید کرد: وزارت نیرو باید به عنوان سیل حقوق آب زیست محیطی را بدهد. مسلم است که با پنج متر مکعب آب در طول سال ، حتی پنج لیتر آب به مخزن نمی رسد. حقوق آب محیط زیست باید 80 یا 100 متر مکعب در ثانیه باشد. دو تا سه متر مکعب آب در ثانیه به نفع وزارت نیرو.

اهمیت پرداخت عوارض آب زیست محیطی به حدی زیاد است که برخی از کارشناسان به سازمانهای محیط زیست توصیه کرده اند که علیه شرکتهای مسئول تأمین آب برای عدم پرداخت عوارض آب زیست محیطی شکایت کنند. محسن موسوی خوانساری ضمن ارائه پیشنهاد گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید از دادستانی و دادستان عمومی بخواهد که حق را تحقق بخشند اما متأسفانه ضعف سازمان حفاظت محیط زیست است که این کار را نمی کند و در نتیجه وزارتخانه انرژی و آژانس های آب منطقه ای آنها آن را ندادند.

در کنار آژانس حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو ، نباید از نقش دستگاه های دیپلماتیک در اعطای حق آبه تالاب های مرزی غافل شد. تالاب هامون هنگامی که افغانستان بند کمال خان را بر روی رودخانه هیرمند احداث کرد و رودخانه را به کشور خود تبدیل می کند ، با مشکلات آب دست و پنجه نرم می کند. در همین راستا ، آژانس محیط زیست گفت که گفتگوهایی با مقامات افغانستان انجام شده و نتایج نهایی توسط وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.

قاسم تگی زاد خامسی ، معاون وزیر انرژی گفت ، در انتهای دیگر تالاب هورالعظیم مرز بین ایران و عراق قرار دارد که در حال حاضر تحت فشار آب قرار دارد و گزارش شده است که وخیم تر شدن ماهی در حال مرگ از تشنگی بوفالو است. آب و آبفا و مشکل کمبود آب در رودخانه دجله است که در سالهای اخیر ، پس از توسعه پروژه بهره برداری از منابع آب بالادستی ، با مشکلات و مشکلات مختلفی روبرو شده است.

در این شرایط ، نباید سدهای ترکیه را برای کنترل آب رودخانه های دجله و فرات ، معروف به Grip ، نادیده گرفت ، اگرچه کلانتری تقریباً دو سال پیش گفت که هیچ شفافیتی در قوانین بین المللی در مورد آب مرزی وجود ندارد. . قبل از کشور با افغانستان ، ما در مرزها و همچنین سوریه ، ترکیه و حتی عراق مشکلات آب داریم.

در چنین شرایطی ، نقش دفتر دولت در حمایت از حقوق آب تالاب ها و رودخانه های مرزی بسیار مهم است.

به گزارش دنیای 77 ، در شرایطی که کشور با بحران شدید خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می کند ، پرهیز از مدیریت صحیح منابع آب و رویکرد اداری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا