عمومی

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان گفت:

وی افزود: امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عمان در کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی یاد می کنیم.

وی افزود: ما در ماه‌های اخیر گام‌های بلندی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برداشته‌ایم، اما با توجه به توانایی‌های دو کشور، هرگز این میزان تجارت را کافی نمی‌دانیم و موافقیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه بیشتر روابط صورت خواهد گرفت. او گفت بله.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم روسای جمهور دو کشور نه در آینده ای دور، دیدار داشته باشند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان توسط جناب سلطان عمان انجام شده است و امیدواریم این بازدید هر چه سریعتر در این منطقه مهم محله ما و البته در این بار. دو کشور ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران طی دو روز گذشته در دوحه دیدارها و توافقات بسیار مهمی در این زمینه و در حوزه سیاست همسایگی داشته است.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتر دست یافت.

او در حمایت از ائتلاف آمریکا صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال برای ایران مهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طریق وزیر امور خارجه عراق که این هفته در مونیخ آلمان با وی دیدار کردیم، پیامی دریافت کردیم که طرف سعودی آماده ادامه این مذاکرات است؛ در مقابل، ما صحبت کرده ایم و من را داریم. در مورد آماده سازی صحبت کرد

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آماده تداوم سیاست رایزنی و گفت و گوی مشترک با همه طرف ها در خصوص مسائل منطقه ای هستیم، افزود: معتقدیم راه حل بحران های مختلف منطقه ما چیزی جز گفت و گو و رایزنی و در نتیجه همکاری نیست. .

وی افزود: رقابت مبتنی بر بی اعتمادی نتیجه ای جز نابودی منطقه و از بین رفتن منابع عظیم منطقه ندارد. ما امیدواریم که همه طرف ها درک کنند که به دلیل ناامنی محیط برای دیگران نمی توانند به امنیت خود دست یابند.

وی گفت: بر این اساس ما آمادگی خود را برای هر گونه ابتکار منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد اقتصادی و انسانی منطقه کمک کند، تاکید می کنیم.

امیر عبداللهیان درباره بحران یمن افزود: اکنون وضعیت به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: شهید ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران به دلیل محاصره شدید انسانی در یمن نتوانسته از حداقل مراقبت های پزشکی برخوردار شود و به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب و کمبود امکانات پزشکی به شهادت رسیده است. این کشور، یمن در اوج خود است.» و حتی مقامات عالی رتبه و دیپلمات ها با مردم یمن قربانی این فاجعه انسانی هستند!

وی گفت: امیدواریم همه طرف ها هر چه زودتر به راه حل سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه و همچنین پایان دادن به جنگ یمن و آغاز گفتگوهای یمنی و یمنی فعالانه از آن استفاده می کند.

وی در رابطه با افغانستان نیز گفت: امیدواریم جمهوری اسلامی ایران تلاش هایی را که از ماه ها قبل آغاز کرده است، پیگیری کند و در عین حال با تمام احزاب، رهبران و اقوام افغانستان در تماس دائمی هستیم و امیدواریم دولت هر چه زودتر تا حد ممکن.”

وی گفت: ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد خوشحال نیستیم. متأسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و آمریکا اوضاع را در شمال و اطراف جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را مسالمت آمیز پایان دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین، موضوع علنی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دخالت ناتو و آمریکا کمکی به مشکل نمی‌کند، اما اقدامی تحریک‌آمیز بود. راه حل اسلامی اعلام کرده ام.

وی افزود: مذاکرات وین به برهه حساسی رسیده است و امروز علاوه بر روابط دوجانبه، درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کرده و با وزیر امور خارجه پادشاهی وین عمان نیز گفت‌وگو کرده‌ایم. هنوز چند موضوع اما بسیار مهم در وین وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در دیدارهایی که با غرب، همکارم آقای باقری در مونیخ و وین داشتیم، به صراحت اعلام کردیم که در مذاکرات وین از خط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در مذاکرات وین تحت هیچ شرایطی از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را در این زمینه نشان خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در عین حال ضرورت هر گونه مذاکره را مفید می دانیم و آن مذاکره باید به نفع ملت بزرگ ایران باشد.

امیرعبداللهیان گفت: همچنان در حال بررسی نحوه مذاکرات در وین به صورت مستقیم بین مذاکره کننده ارشد ایرانی و نمایندگان 4+1 در وین هستیم و بین هیئت آمریکایی و هیئت جمهوری اسلامی ایران تبادل نظر خواهد شد. .

وی افزود: پیام‌های زیادی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت کرده‌ایم، برای ما مهم این است که این گفت‌وگو چه فایده‌ای خواهد داشت و آیا آینده با آنچه در مذاکرات کنونی رخ داده متفاوت است یا خیر. ” وجود خواهد داشت یا خیر.

وی گفت: تاکنون بیشتر پیام‌های مثبتی از آمریکا شنیده‌ایم، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است.

امیرعبداللهیان گفت: تا کنون به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم برخی از مسائل حساس و مهم باقی مانده در مذاکرات با واقع گرایی غربی در روزهای آینده و تلاش های انجام شده در 9 ماه گذشته حل شود. توافقنامه 2015 که در آینده خواهد آمد رعایت خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا