عمومی

معیار عزاداری و عزاداری معیار

معیار عزاداری و عزاداری معیار

امسال اما با توجه به شیوع تاج ویروس ، به ویژه موج دوم که در هفته های اخیر بسیار غمناک است و هموطنان عزیز بیشتری را می کشد ، نحوه عزاداری محرم در محافل مذهبی و سیاسی به موضوعی جدی تبدیل شده است. فضای سیاسی آلوده کشور دارای پتانسیل عظیمی برای قطبش است. این بستر مناسب را برای ساخت یک زندگی مشترک “عزاداری و سلامتی” فراهم کرد. خوشبختانه ، سخنان رهبر خردمند انقلاب عید قربان این مسائل را بست و همه را برای معیارهای عزاداری امسال مقصر دانست. “در مواقع سوگواری ، آنچه کارشناسان بهداشت به ما می گویند استاندارد است” بنده من ، من شخصاً آنچه را که آنها می گویند را دنبال خواهم کرد. وی گفت: “هیئت های مذهبی ، مساجد ، تاكایاها ، كوتبه ها ، طرفداران ، حتی فعالان سیاسی و سازمان های مربوطه باید از پروتكل ها و دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی تاج گذاری آگاه باشند و قبل از شروع محرم برنامه های خود را برنامه ریزی كنند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
1- بدون شک پیشگامان و رانندگان روند اجرای دستورالعمل های بهداشتی در مراسم مذهبی و عزاداری متولیان دادگاه مقدس بویژه آستان قدس رجوی هستند. در موج اول کورنا ، آستان قدس شجاع بود و البته رهبر بخاطر تصمیم دشوار و تلخ برای بستن درهای معبد و اکنون این ابتکار در ساماندهی دعای عرفه با پیروی از دستورالعملهای سالم در آستانه محرم نشان داده شده است. زائران حرم با سلامتی خود و سایر زائران را با همکاری درست در مراقبت از سلامتی خود به نمایش می گذارند. امام حسین (ع) فرمود: “همیشه در تلاش باشید سلامتی بدن خود را در طول زندگی حفظ کنید.” (1)

2- اگرچه ما معتقدیم حرم مطهر امام علی (ع) و حرم امام حسین (ع) دارالشفا است ، اما این به معنای نادیده گرفتن نظم بهداشت نیست. این اعتقاد می تواند با پیشگیری و درمان بیماری و جلوگیری از بیماری یا بهبودی با عشق و اخلاص. امام صادق (ع) فرمود: “یک پیامبر بیمار شد و گفت: من تا زمانی که او مرا بیمار نکند ، هیچ کس را شفا نخواهم داد. مرا شفا بخشید. خداوند متعال به او نازل کرده است: تا زمانی که خود را شفا ندهید ، شما را شفا خواهم داد. من شفا نخواهم داد. “(2)

3- رهبر معظم انقلاب ، بهداشت و درمان عالی ، گفت: این برنامه به دلیل ممنوعیت تجمع بیش از ده نفر در داخل مقر ملی کرونا تغییر یافته است ، با استناد به این واقعیت که حضار مستقیماً در یک نشست عمومی صحبت می کردند بدون حضور در یک جلسه ویدئویی با کارمندان بهداشت. بنابراین ، او به طور غیرمستقیم معیار تشریفات عزاداری را براساس دستورالعمل های بهداشتی توصیف کرد و این است که اول از همه ، باید از تجمعات بزرگ اجتناب کرد. واضح است كه طبق پروتكل بهداشت ، زمان برگزاری چنین تجمعات نباید به حدی باشد كه مبانی پیشگیری نقض شود ، اما با این وجود در ایجاد تیم های عزاداری باید این حساسیت ها را نیز در نظر گرفت.

4- در ایام محرم امسال ، وظیفه تهیه و پخش برنامه های جالب مناسب برای این روزها توسط رسانه ملی و کارکنان فضای مجازی بسیار جدی و سنگین است. تحقق شعار “هر خانه یک حسینیه” است که توسط دکتر حریریچی مطرح شده است و با این تلاش می تواند ایران را به یک “حسینیه بزرگ” تبدیل کند تا مردم را به خاطر شکنجه و رنج سید شهدا (ع) و شهدای کربلا سوگواری کنند. تبدیل. باز هم درباره ارزش عزاداری و ارزش عزاداری خواهم نوشت.

1- تحف العقولصفحه 239
۲- بحارالانوارجلد 59_صفحه 66
* در مجله قدس منتشر شد. “مرداد”

دکمه بازگشت به بالا