جامعه و خانواده

معضل «اشتباه» در نسخه‌نویسی الکترونیک / وضعیت کمبودهای دارویی در کشور

معضل «اشتباه» در نسخه‌نویسی الکترونیک / وضعیت کمبودهای دارویی در کشور

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از پرداخت مطالبات داروخانه ها توسط شرکت های بیمه و در عین حال از برخی اشتباهات در نسخه پزشکان (نسخه الکترونیکی) خبر داد و گفت: نسخه باید باشد. طبق تخصص پزشک انجام می شود و همچنین باید تحت نظارت داروخانه ها باشد.

دکتر سید علی فاطمی در گفت وگو با دنیای 77. وی درباره وضعیت پرداخت خسارت داروخانه ها گفت: در حال حاضر بخش زیادی از مطالبات توسط بیمه ها پرداخت شده است. شایان ذکر است سازمان تامین اجتماعی بدهی بالایی به داروخانه داشته و از مهرماه سال گذشته مطالبات داروخانه را پرداخت نکرده است اما اکنون از آنلاین سال گذشته تا اردیبهشت امسال مطالبات خود را پرداخت کرده است. حدود هشت ماه. بدهی بیمه سلامت کم بود و آژانس حدود سه ماه تا پایان تیرماه مطالبات داروخانه را پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم داروخانه ها بیش از دو ماه برای پرداخت مطالبات وقت نبرند، افزود: در قالب طرح های دارویی، بیمه سلامت بخشی از مطالبات تیرماه را پرداخت کرده است اما تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. هر چیزی در این زمینه

وضعیت تحویل دارو به مردم در اجرای مواد مخدر

فاطمی با اشاره به اینکه چالش جدی در قالب طرح دارویی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر هیچ مانعی برای رساندن دارو به مردم وجود ندارد. در هفته اول طرح مشکلاتی در رابطه با سامانه در نظر گرفته شده برای داروخانه ها وجود داشت اما در حال حاضر روند نسبتا خوب است و داروخانه ها مشکل خاصی ندارند. در عین حال، سیستم بیمه نیز متفاوت است. البته چندین شرکت خدمات کامپیوتری که سیستم های ذخیره سازی و تسویه حساب داروخانه ها را ارائه می دهند با شرکت های بیمه هماهنگی دارند و در نتیجه داروخانه ها مجبور نیستند از تمام سیستم ها عبور کنند. بخش خصوصی این کار را کرده است. اگرچه امیدوار بودیم که این ادغام در قالب پرونده الکترونیک سلامت رخ دهد، اما نشد. اکنون بسیاری از شرکت های نرم افزاری رابط های نرم افزاری ارائه می دهند تا مجبور نباشیم به سراغ چندین سیستم بیمه برویم. البته در ابتدای طرح دارویی باید از سایت های شرکت های بیمه تاییدیه های لازم را می گرفتیم.

خطا در نسخه های الکترونیکی

وی درباره نسخه های نادرست در نسخه های الکترونیکی نیز گفت: بسیاری از مواقع ممکن است پزشک نسخه را اشتباه بنویسد اما خود داروساز دوباره نسخه را در داروخانه چک می کند. مثلا یکی از همکاران دندانپزشکی بود که به اشتباه داروی آریتمی قلب را انتخاب کرد و اگر بیمار آن را مصرف می کرد برایش مشکل ایجاد می شد. در اینجا خود داروساز وقتی داشت نسخه را چک می کرد متوجه شد که این دارو اصلا با نسخه دندانپزشک مطابقت ندارد یا مثلا به جای انتخاب کورتون 5، 50 را برای کودک انتخاب کردند که دوز بالایی است. مسئولیت داروساز و داروخانه این است که نسخه ای را که از پزشک می آید با توجه به شرایط بیمار و مهارت پزشک اندازه گیری کرده و بررسی کند که آیا در نسخه اشتباهی وجود دارد یا خیر.

منشی های تجویزی!

فاطمی همچنین گفت: با این حال این خطر همچنان وجود دارد و ممکن است برخی پزشکان به اشتباه وارد دارو شوند یا برخی پزشکان همچنان نسخه را به منشی می دهند تا برای بیمار نسخه بنویسد. برای کاهش این خطر باید اقدامات متعددی انجام شود، اولاً تجویز با توجه به تخصص پزشک انجام شود. به طوری که شرکت های نرم افزاری داروهای موجود در نرم افزار را با توجه به تخصص پزشک فیلتر می کنند. پزشکان باید بر اساس تخصص خود تعیین کنند که چه داروهایی را می توانند تجویز کنند. البته قرار بود این مشکل توسط بیمه ها حل شود تا هر تخصص نتواند برخی داروها را انتخاب کند. سیستم باید هوشمند باشد و آلارم بدهد تا پزشک متوجه شود که داروی خاصی به تخصص او مربوط نیست. در حال حاضر این فیلترینگ برای برخی از اقلام دارویی انجام می شود.

اهمیت نظارت داروخانه بر نسخه ها

وی افزود: در عین حال داروخانه ها نیز بر نسخه ها نظارت کنند. تجویز الکترونیکی مزایای زیادی دارد، اما معایبی نیز دارد، مانند اشتباه در انتخاب دارو. این اشتباه همچنین می تواند منجر به مرگ بیماران اطفال، بیماران بیمار و غیره شود. بنابراین هم پزشکان و هم داروخانه ها باید مراقب باشند و شرکت های نرم افزاری باید با توجه به تخصص پزشک و یا حتی سن بیمار فیلترهای لازم را در نظر بگیرند تا پزشک مرتکب اشتباه نشود. ضمناً پزشکان نگارش نسخه ها را به منشی بسپارند و داروخانه ها باید نسخه ها را به دقت بررسی کنند و بر نسخه پزشک داروخانه نظارت کافی داشته باشند.

هنوز کمبود دارو وجود دارد

فاطمی درباره وضعیت کمبود دارو نیز گفت: همچنان کمبود دارو وجود دارد و گشایش محسوسی برای داروخانه ها و بیماران وجود ندارد، اما وضعیت به ثبات رسیده است و می توان گفت که وضعیت رو به وخامت نیست، اما کمبود وجود دارد. هنوز وجود دارد. به عنوان مثال برخی از آنتی بیوتیک ها، شربت های کودک، برخی سرم ها و … به دلیل موج جدید امیکرون ها کم است. انتظار داریم در دو ماه آینده این وضعیت بهتر شود.

وی با بیان اینکه این کسری در داروهای داخلی و وارداتی دیده می شود، خاطرنشان کرد: داروهای بیماران خاص عمدتا خارجی است که در طرح دارویی لحاظ نشده و قیمت ها افزایش پیدا نکرده است. کمبود دارو نیز سابقه داشته است. کمبودهای شهریور و آنلاین در سایر بیماران مصرف کننده داروهای ایرانی برطرف شود.

فاطمی درباره وضعیت پرداخت از جیب مردم برای مصرف داروهای ایرانی در قالب طرح دارویی گفت: در حال حاضر مردم نه تنها در مورد داروهای ایرانی و در قالب طرح دارویی، پرداختی خود را افزایش می دهند، بلکه برای مصرف داروهای ایرانی نیز افزایش می یابد. برخی از داروها مانند داروهای OTC یا داروهای 366 قلمی که قبلاً تحت پوشش بیمه قرار می گرفتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا