سلامتکسب و کار دنیای 77

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری کدامند؟

جالب است بدانید که بیش از 75 درصد از زنان باردار به علت تغییر هورمون های آنها در دوران بارداری، به التهاب لثه مبتلا هستند. این بیماری پریودنتال شامل قرمز شدن و ملتهب شدن لثه ها می شود. این تنها یکی از مشکلات بهداشت دهان و دندان است که ممکن است زنان باردار با آن مواجه شوند. اما چنانچه سلامت دهان و دندان درمان نشود، ممکن است نیاز به ایمپلنت را به دنبال داشته باشد، اما آیا به نظر شما جراحی ایمپلنت در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور کلی متخصصین توصیه می کنند که جراحی کاشت دندان تنها باید در موارد اورژانسی بارداری انجام شود. در واقع بهتر است به جای عجله، این افراد تا زمان تولد نوزاد خود صبر کنید.

ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته است. آنها از تیتانیوم ساخته شده و در استخوان فک قرار می گیرند. دندانپزشک یک سوراخ در لثه شما ایجاد نموده، ایمپلنت را قرار می دهد و سپس آن را با یک پیچ محکم می کند

در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد که چرا شما باید از جراحی ایمپلنت دندان در دوران بارداری اجتناب نمایید.

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری کدامند؟

چرا باید جراحی ایمپلنت دندان در دوران بارداری به تعویق بیفتد؟

بیماران باردار اغلب پس از سه ماهه اول برای درمان‌های معمول دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش ‌ها و درمان ریشه می توانند به دندانپزشک مراجعه نمایند.

طبق تحقیقات، بی حسی موضعی در دوران بارداری کاملاً بی خطر است. از سوی دیگر برای ایمپلنت دندان اغلب نیاز به بی‌ حسی قوی ‌تری دارند که ممکن است برای مادر باردار یا فرزند متولد نشده او خطرناک باشد. بسیاری از درمان ها همچنین شامل عکس برداری با اشعه ایکس هستند که متخصصین توصیه می کند در سه ماهه اول از آن جلوگیری شود.

ایمپلنت دندان یک روش جراحی است که شامل چندین مرحله بوده و می تواند زمان بر باشد. برای همین هر گونه جراحی در دوران بارداری می تواند منجر به عوارض شدید شود. علاوه بر این خطرات در نظر داشته باشید که قیمت ایمپلنت دندان نسبت به سایر گزینه های جایگزینی دندان بالاتر است و شما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید.

پس دندانپزشک شما باید تمام عوارض جانبی احتمالی را به طور کامل توضیح دهد تا تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه چه چیزی برای شما و کودکتان بهتر است یا خیر، بگیرید.

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری کدامند؟

– دلایل تاخیر کاشت دندان در دوران بارداری

زنان باردار باید از جراحی های دهان و دندان خودداری کنند زیرا می تواند باعث خونریزی و سایر عوارض شود.

ایمپلنت های دندانی نیاز به بی حسی موضعی دارند که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق گردش خون مادر بر جنین تاثیر بگذارد.

ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند که معمولاً زیست سازگار است (برای بدن مضر نیست). با این حال، ممکن است در افرادی که به تیتانیوم حساسیت دارند، واکنش آلرژیک ایجاد کند. کاشت زیرکونیا ممکن است بعد از بارداری ایده آل باشد.

در نهایت، باید از مصرف داروهای مسکنی که می تواند برای جنین شما مضر باشد در دوران بارداری خودداری کنید. برخی از داروها مانند NSAID ها ممکن است عوارض جانبی بر روی شما و جنین داشته باشند. بهتر است قبل از شروع هرگونه داروی جدید در دوران بارداری با پزشک برونکس مشورت کنید.

خطرات ایمپلنت دندان در دوران بارداری

حتی اگر ایمپلنت دندان یک درمان موثر برای سلامت دهان و دندان در زنان باردار باشد، می تواند باعث افزایش خطر عوارض شود. به عنوان یک قانون کلی، شما نباید به دنبال ایمپلنت دندان باشید، مگر اینکه این یک درمان ضروری باشد.

به طور کلی،از آنجایی که ایمپلنت دندان یک درمان جراحی انتخابی است، در دوران بارداری توصیه نمی شود. خطرات کاشت دندان در این دوران عبارتند از:

– خطر تابش اشعه ایکس

قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان، اشعه ایکس انجام شود تا مشخص شود که ایمپلنت در کجا قرار می گیرد. در دوران بارداری، اشعه ایکس ممکن است فقط برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شود.

– استرس

بارداری به تنهایی به اندازه کافی استرس زا است. هر نوع جراحی ممکن است استرس و اضطراب را در زنان باردار افزایش دهد که برای جنین به هیچ وجه خوب نیست.

هورمون های زنان باردار در دوران بارداری دستخوش تغییراتی می شود. به همین دلیل، نمی توان گفت که نوسانات خلقی یا افسردگی چه زمانی ممکن است رخ دهد. پس به این علت و علل دیگر، اجتناب از جراحی ایمپلنت دندان ایده خوبی است، مگر اینکه یک درمان اورژانسی باشد.

– شکست ایمپلنت دندان

کاشت دندان در به دلیل تغییرات بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری خطرناک است. این می تواند احتمال شکست ایمپلنت دندان را در یک زن باردار افزایش دهد.

زنان ممکن است موارد زیر را در دوران بارداری تجربه کنند:

  • تغییرات سیستم ایمنی
  • التهاب لثه
  • دیابت بارداری

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری کدامند؟

جمع بندی

گاهی در دوران بارداری، مادران باردار به اقدامات دندانپزشکی نیاز پیدا می کنند. متاسفانه، برخی روش ها می تواند برای این افراد و نوزادان متولد نشده آنها خطرناک باشد، بنابراین دانستن اینکه چه روش های دندانپزشکی ایده آل هستند، مهم است.

دکمه بازگشت به بالا