عمومی

مردم در هزینه های استقلال و پرسپولیس شریک می شوند، اما در مدیریت‌شان نه!

مردم در هزینه های استقلال و پرسپولیس شریک می شوند، اما در مدیریت‌شان نه!

استقلال و پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری به تسلیم نزدیک شده اند. اما این انتقال با آنچه که همه در ذهن دارند متفاوت است. خصوصی سازی که به معنای واگذاری کامل سهام استقلال و پرسپولیس است، روندی است که دولت را از تصمیم گیری در مورد این دو باشگاه کوتاه می کند.

برنامه دو باشگاه اما انتقال بخشی از سهام و حفظ مالکیت دولتی در استقلال و پرسپولیس است. با عرضه 10 تا 20 درصدی سهام استقلال و پرسپولیس که به زودی خواهد شد، دولت همچنان مالک 80 درصد دو باشگاه خواهد بود و همه تصمیمات ریز و درشت را در مورد دو تهران محبوب می گیرد. باشگاه ادامه خواهد داد.

صرف نظر از ارزش سهام هر باشگاه و ارزش آنها که باعث اختلاف قیمت چند صد میلیاردی شده است، مهم این است که دولت همچنان نمی خواهد تمام مالکیت استقلال و پرسپولیس را از دست بدهد و همچنان تمام اختیارات را دارد

در سال های گذشته همواره این بحث مطرح شده است که استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از فعالیت آن ها دست بردارد، اما هر دو با مدلی که دولت برای ارائه به دو باشگاه در نظر دارد واگذار شده و هیچ حقی ندارد. مالکیت دولت در مدیریت دو باشگاه از بین نمی رود.

وجوه حاصل از واگذاری 10 تا 20 درصد سهام دو باشگاه توسط خود باشگاه ها برای حل بخشی از مشکلات مالی آنها هزینه می شود و مدیران دولتی می توانند به مدیریت غیرمالی خود ادامه دهند. استقلال و پرسپولیس با اعتماد به نفس بیشتر. .

مدل توسعه یافته برای نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس شباهت زیادی به مدل نقل و انتقالات سایپا و ایران خودرو دارد. دولت بیشتر سهام خود را در دو شرکت خودروسازی فروخته است، اما به دلیل مالکیت این دو شرکت، تمامی تصمیمات مدیریتی با موافقت دولت گرفته می شود.

استقلال و پرسپولیس اگر 100 درصد سهام خود را واگذار نکنند دچار همین عواقب خواهند شد. شرکت هایی که خصوصی شده اند اما مدیرانشان به استخدام دولت درآمده و زیان آنها روز به روز بیشتر می شود.

یعنی دولت می خواهد 10 تا 20 درصد هزینه های باشگاه استقلال و پرسپولیس را با مردم تقسیم کند اما در مورد مدیریت آنها جداگانه تصمیم گیری می کند.

دکمه بازگشت به بالا