عمومی

مراسم آیینی سنتی «کومسای» در اورامان برگزار شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مراسم آیینی سنتی «کومسای» در اورامان برگزار شد - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «کومسای» نام رویدادی است که هر ساله پس از ۴۵ روز از فصل بهار در اورامانا برگزار می شود که هزاران گردشگر و علاقه مند در داخل و خارج از کشور در آن حضور دارند.

در زبان آرامی کومسای از دو کلمه “ku” به معنی گردهمایی و جمع کردن و “ماسایی” به معنای یادگیری تشکیل شده است.

این مراسم پس از سال ها تاخیر به دلیل شیوع ویروس ننگین کرونا در منطقه مجاور حرم سید مصطفی معروف به پیرسالا با حضور جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی برگزار شد. از نوادگان امام ظفر صادق.

بر همین اساس، مردم منطقه اورامان صبح روز جمعه 15 اردیبهشت 1401 به محل برگزاری مراسم کومسایی می روند تا این آیین باستانی را به یادگار بگذارند و به یادگار بگذارند.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم و سخنرانی امام جمعه اورامان آغاز و با تلاوت و تدفین ادامه می یابد.

گفته می شود به دلیل شرایط خاص منطقه و طبیعت خشن اورامان و به وجود آمدن فرهنگ تعاون و همزیستی از فرهنگ عشایری و عشایری، مردم هر ساله در اواسط بهار روستا را ترک می کنند. تابستان های این منطقه بیش از 6 ماه به طول می انجامد. آنها به مدت یک سال از یکدیگر جدا شدند و قبل از دور شدن و جدا شدن از یکدیگر، لازم دیدند در مجالس و مراسم قوانینی تنظیم کنند تا مسائل اجتماعی لازم را در میان خود به اشتراک بگذارند. ، سپردن آنها به افراد واجد شرایط و آمادگی برای مهاجرت.

یکی دیگر از جلوه های این مراسم شکستن سنگ سفیدی در کنار آرامگاه پیرشالیا بود که به گفته اهالی اورامان ملک مبارکی است; طرفداران هر ساله با بریدن قطعات کوچک این سنگ نسبتا بزرگ به قطعات دیگر در این رویداد شرکت می کنند. نکته قابل توجه این است که هر چه در مراسم کومسایی از این سنگ شکسته و جدا شود، سال آینده دوباره رشد می کند و تمام نمی شود.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان بومی از دیگر برنامه های جانبی مراسم سنتی کومسایی در اورامان تخت است.

کومسایی را می توان نماد ایمان مردم منطقه اورامان دانست، آیینی که قدمت آن با توجه به روایات معتمدین و بزرگان منطقه و همچنین اسناد مستند به بیش از هزار سال پیش می رسد.

من باید بگویم؛ شهر اورامان تخت در 60 کیلومتری جنوب شهرستان مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بالغ بر 3500 نفر در بین تپه های تختوسانی، پیر رستم، مالحسب و کوسلان واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا