عمومی

مجلس دهم در سه قاب؛ قاب دوم: از دست‌دادن اقتدار قانون‌گذاری

مجلس دهم در سه قاب؛ قاب دوم: از دست‌دادن اقتدار قانون‌گذاری

از یک طرف ، ملت هیچ تعهدی نسبت به این ستون جدید ندارد و ملت پاسخی ندارد. در این صورت ، تاریخ همیشه مجلس دهم را مورد انتقاد و محکوم قرار خواهد داد. من قصد ندارم انگیزه های سیاسی طرفین در پشت داستان را تحلیل کنم ، اما به هر دلیلی ، اتفاقی که افتاد این است که یک نهاد قانون اساسی اضافی ، دولت ایران بود که به کنوانسیون علیه جرایم سازمان یافته فراملی ، یا بیل پالرمو ، و لایحه اصلاح قانون ضد قانون پیوست. از جمله دو لوایح مربوط به FATF در مرحله تصویب و اجرای بود. مداخله در پولشویی که به مرحله رسیدگی و تصویب دولت رفته و در قالب لایحه به مجلس ارسال شده است و با بررسی و تصویب مجلس با قانون اساسی و شریعت مغایرت ندارد و روند ارتباط آنها را متوقف می کند.

طبق قانون اساسی ، شخص رئیس جمهور در اینجا باید طبق قانون اساسی خود از قانون اساسی زودتر از هر کسی یاد کرده باشد ، اما این کار را نکرد. او باید برای مطرح کردن موضوع با شورای اعزامی اعتراض می کرد ، که این کار را نکرد ، زیرا این مسئله ای نبود که به شورا ارجاع شود. این آشکارا ضد قانون اساسی بود و قدرت های اجرایی و قوه مقننه را نقض می کرد. پارلمان باید قاطعانه نسبت به این موضوع ضد دینی واکنش نشان می داد ، اما چنین نشد. بنابراین ، در واقعیت ، خارج از قانون اساسی ، بدنه دیگری به عنوان MLA و رئیس مجلس ایجاد شده است که در خارج از مجلس نیز فعالیت می کند و بدین ترتیب اقتدار مجلس به عنوان مرجع رسمی مقننه کشور تضعیف می شود. مجلس دیگر نمیتواند ادعای مسئولیت پذیری کند زیرا بدنه ای تشکیل شده است که خود را برتر از قوه مقننه و مجریه می داند و در واقع می تواند قطعنامه های مجلس را به حالت تعلیق درآورد ، زیرا چنین ارگان هایی در اصل در مجلس مؤسسان و مجلس قانونگذاری وجود ندارند. به رسمیت شناختن به عنوان یک شرکت مشاوره هرگز چنین جایگاهی و عملکردی در قانون اساسی وجود ندارد. البته مداخله این ستون محدود به این پرونده نبود و بعداً در سایر موارد نیز مداخله کرد و پارلمان و شورای نگهبان را از موضع خود بازگرداند.

نکته این است که مجلس فقط نمایندگانی را که از حقوق شخصی خود محروم می شوند ، در بر نمی گیرد. این ستون متعلق به کل ملت است و اصلی ترین سمبل استقرار دموکراسی و حاکمیت قانون براساس خواست ملی است. به گفته میرزا یوسف خان ، مشاور الدوله ، می توان کل جنبش مشروطه را با یک کلمه خلاصه کرد و آن قانون بود. مشروطه خواهان با استبداد کجار تمام جنگ بر سر حاکمیت قانون جنگیدند. محمدعلی شاه پارلمان قازار را بست. کل استکبار انقلاب اسلامی این است که قانون اساسی در کمترین زمان ممکن تصویب شد تا حاکمیت قانون در کشور مجاز باشد و شورای انقلاب برای مدت طولانی حکومت نکرد.

پارلمان بخش مهمی از دولت ایران است. طبق قانون اساسی ، کشور حتی برای یک لحظه نباید مجلس شورای اسلامی داشته باشد. “به توصیه رئیس جمهور ،” مجلس همچنین باید در مواقع جنگ تشکیل شود و مطابق ماده 6 ، حتی اگر انتخابات در بعضی از حوزه های رای گیری در زمان جنگ و اشغال نظامی امکان پذیر نباشد “. اگر مجلس تشکیل نشود ، پارلمان سابق ادامه خواهد یافت. “این کار به کار خود ادامه خواهد داد.” در ماده 1 آمده است: “مجلس شورای اسلامی می تواند قوانینی را در مورد امور عمومی در حدود مقرر در قانون اساسی تصویب کند. چگونه می توان پذیرفت كه قوه مقننه حتی در مقابل موانع سكوت كند و اقتدار خود را از دست بدهد؟

در این زمینه ، اثربخشی مجلس دهم قابل اعتراض است. البته داوریهای تاریخی که در سالهای آینده اتخاذ خواهد شد ، این بایت مجلس دهم به عنوان مثبت و استکبار ذکر نخواهد شد. هنوز مشخص است که یازدهمین مجلس ملی برای احیای اختیارات قانونی خود طبق قانون اساسی چه اقداماتی را انجام خواهد داد.
* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. “فلش”

دکمه بازگشت به بالا