اقتصادی

متقاضیان بلاتکلیف در انتظار پیامک

متقاضیان بلاتکلیف در انتظار پیامک

اگرچه مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسیده است، اما بسیاری از متقاضیان در شهر جدید اعلام کردند که هنوز پیامکی مبنی بر تایید، رد یا تعیین این طرح دریافت نکرده اند. پیگیری های مراجع ذیربط حاکی از آن است که به زودی وضعیت متقاضیان بلاتکلیف مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش دنیای 77، بسیاری از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که اکثراً ثبت نامی شهرستان های جدید هستند، می گویند پیامکی مبنی بر تایید، رد، آوردن و یا مشخص شدن پروژه خود دریافت نکرده اند. با مشخص شدن وضعیت متقاضیان بلاتکلیف و اطلاع رسانی به زودی پیگیری این موضوع به پایان رسیده است.

آخرین گزارش از وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد که در بخش خودمالکی در یک ماه و نیم گذشته تعداد افرادی که از مزایای بانکی بهره‌مند می‌شوند دوبرابر شده است، اما نه خیلی زیاد. ; اولاً بانک‌های غیر از بانک مسکن هنوز وارد این طرح نشده‌اند و ثانیاً تقاضای زیادی در بخش خودمالکی وجود ندارد.

از ابتدای اردیبهشت ماه 1400 وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است متقاضیانی که شهر مورد نظر خود را اشتباه وارد کرده اند و یا می توانند در زمان ثبت نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن و ثبت نام، جزئیات و اطلاعات خود را ارائه دهند. نهضت ملی مسکن برای یک ماه با مراجعه به سامانه طرح حمایت از مسکن به آدرس http://saman.mrud.ir، شهری که درخواست مسکن در آن درخواست شده است، یا اصلاح مشخصات و اطلاعات خود اقدام کنید. همچنین متقاضیان باید قبل از تغییر شهر درخواست خود به «آگهی ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن» مورخ 20 آذر 1400 در سامانه توجه کنند. در صورت عدم امکان تامین زمین در شهر مورد درخواست، زمین در نزدیکترین شهر به شهر مورد تقاضا تامین می شود.

تا پایان اسفندماه سال گذشته پس از پایان مهلت فراخوان طرح ثبت نام نهضت ملی مسکن، حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 108 هزار نفر خود مالک بودند. بر اساس آخرین آمار، این بانک 99 هزار و 54 واحد راه اندازی و 11 هزار و 865 واحد را منعقد کرده است. در ابتدای فروردین امسال این تعداد 6909 دستگاه بوده است.

همه این ارقام مربوط به بانک های مسکن است و هیچ یک از 26 بانک دیگری که به نهضت ملی مسکن متعهد شده اند، تاکنون این کار را نکرده اند. مزایای خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن پرداخت گام به گام و بر اساس پیشرفت فیزیکی به خود مالکان است.

در مورد سایر متقاضیانی که در فراخوان ثبت نام وزارت راه و شهرسازی شرکت کرده اند، در حال حاضر آمار کلی برای تعیین میزان پیشرفت تک تک پروژه ها و کار ارائه نشده است. البته در برخی استان ها از پیشرفت 10 تا 30 درصدی تعداد محدودی از پروژه ها خبر می رسد، اما در حال حاضر آمار کلی در دست نیست.

از حدود 5.4 میلیون متقاضی ارائه شده تاکنون، 2.3 میلیون نفر با سه شرط ازدواج، سابقه ملکی و فرم “ج” تایید شده اند و سایر شرایط برای بررسی به استان ها ارائه شده است. .

یکی از موانع موجود، تخصیص زمین است. البته دولت اعلام کرده است که 960 هزار واحد زمین واگذار شده است، اما گاهی نسبتی بین تعداد ثبت‌ها و تعداد ثبت‌ها در محدوده جغرافیایی کشور وجود ندارد. بر این اساس، دولت به دنبال راهکارهایی برای تامین زمین در مناطق پرجمعیت است.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر کشور، در پایان فروردین ماه امسال 530 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و 108 هزار واحد طرح خودمالکی ارائه شده است. رفتن به استفاده از بانک. دولت قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی معادل 800 هزار واحد در سال در مسکن شهری و 200 هزار واحد دیگر در مسکن روستایی بسازد. اکنون از سقف ساخت مسکن شهری فراتر می رویم.

به گفته محمودزاده مهمترین کار اجرایی در حوزه مسکن در هفت ماه گذشته تامین زمین بوده است. فراخوان تصویب طرح، تایید پروانه ساختمانی، تایید طرح فنی و تعیین سازنده در مرحله بعدی تکمیل شده و تا امروز (در هفت ماه گذشته) بیش از 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فاز اجرایی شده است. این واحدها هم اکنون در مرحله خاکبرداری هستند و به مرحله ساخت و ساز ساختمان و اجرای فیزیکی رسیده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن در ادامه گفت: علاوه بر ساخت 321 هزار واحد، 106 هزار واحد در قالب طرح های خودمالکی پیدا و در بانک معرفی شده است. مجموع این 430 هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی متفاوت است.

وی در خصوص وضعیت ساخت و ساز پروژه های طرح ملی مسکن گفت: در دولت قبل بیش از 500 هزار واحد شروع به ساخت کردند و زمانی که قانون جهش تولید مسکن تصویب شد، این قانون مزایایی داشت که متقاضیان اقدام ملی حاضر به استفاده از آن شدند. ” این مزایا شامل افزایش حداکثر سقف سود بانکی به 450 میلیون تومان و تخفیف مالیات و شعب می باشد. دولت به کسانی که در برنامه اقدام ملی ثبت نام کرده بودند، اجازه داد از مزایای طرح نهضت ملی مسکن بهره مند شوند، در حالی که هر دو طرح مفید بودند و قطعنامه ای برای ادغام این دو طرح برای جلوگیری از متقاضیان اقدام ملی اتخاذ شد. اکنون طرح رو به جلو است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا