جامعه و خانواده

مبتلایان به HIV چگونه می‌توانند زندگی با کیفیتی داشته باشند؟

مبتلایان به HIV چگونه می‌توانند زندگی با کیفیتی داشته باشند؟

به گفته کارشناسان، تشخیص و درمان به موقع عفونت HIV می تواند از شدت بیماری و پیشرفت آن به سمت ایدز جلوگیری کند. بنابراین، با توجه به پیروی از درمان، HIV دیگر یک بیماری کشنده نیست. اما مبتلایان به HIV چگونه می توانند با وجود این بیماری زندگی باکیفیتی داشته باشند؟

به گزارش دنیای 77، سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس نقص ایمنی یا اچ‌آی‌وی، نیاز مبرمی به پیگیری درمان مناسب دارد و مبتلایان به آن پس از تشخیص، باید برای ایجاد و حفظ یک زندگی سالم و با کیفیت تلاش جدی کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و دفتر ارتقای سلامت، اتخاذ سبک زندگی سالم برای این بیماران می‌تواند میانگین امید به زندگی آنها را به جمعیت عمومی نزدیک‌تر کند و برای این منظور کارشناسان بهداشت جهان 10 اقدام سالم را پیشنهاد کرده‌اند:

_ کاهش استرس: کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ایدز است و مطالعات نشان داده است که بین استرس و کاهش سیستم دفاعی بدن رابطه مستقیمی وجود دارد. استرس می تواند اشتها و اختلالات خواب را کاهش دهد و تأثیر منفی بر زندگی فرد بگذارد. برخی از راه‌های مدیریت استرس عبارتند از: ورزش و مشاوره. البته بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

_ در سفر مراقب باشید: از آنجایی که سیستم ایمنی بیماران مبتلا به ایدز ضعیف است، در سفر باید مراقب غذا و آب آشامیدنی خود باشند. بیماری های ناشی از غذا می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ در این افراد شود. بهتر است قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه مقدار دارویی باید همراه خود داشته باشید و از پزشک توصیه های بهداشتی بخواهید.

محافظت از پوست: مشکلات پوستی اغلب یکی از اولین علائم ایدز است و بیماران اغلب از عفونت های پوستی مزمن رنج می برند. مشکلات پوستی در این افراد عبارتند از: پسوریازیس، کهیر، کرم حلقوی و یرقان. نوع نادری از سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی نیز در افراد مبتلا به ایدز رخ می دهد.

ماموگرافی و آزمایشات پاپ اسمیر معمولی: زنان مبتلا به ایدز نه تنها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های ناشی از آن، بلکه برای جلوگیری از بارداری، جلوگیری از انتقال بیماری به همسر و جلوگیری از انتقال بیماری به فرزند، باید بسیار مراقب باشند. زنان باید برای شروع بارداری برنامه ریزی کنند و به طور منظم غربالگری ماموگرافی انجام دهند. (یک بار در سال برای خانم های بالای 50 سال و گهگاه برای 40 تا 49 سال تکرار می شود).

شروع درمان دارویی: مطالعات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد ویروسی برای کنترل عفونت ایدز، شانس ابتلا به بیماری و مرگ ناشی از ایدز را تا 53 درصد کاهش می دهد و خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با ایدز مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها را تا حدود دو سوم کاهش می دهد. اگر “باید” برای زندگی سالم و طولانی با ایدز وجود دارد. درمان همین است. اولین مکان برای شروع درمان.

_ سیگار کشیدن را ترک کن: تعداد افراد سیگاری در بین مبتلایان به ایدز دو برابر سایر افراد است که در نتیجه خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و تنفسی در بین آنها دو برابر و احتمال ابتلا به سرطان ریه 14 برابر بیشتر است.

مکمل های ویتامین D و کلسیم: کمبود تراکم مواد معدنی استخوان در بیماران مبتلا به ایدز شایع است و منجر به ایجاد پوکی استخوان و شکستگی لگن و لگن زودرس می شود. در نتیجه این آمار، توصیه می شود که تمام زنان یائسه مبتلا به ایدز و مردان بالای 50 سال برای ارزیابی احتمال پوکی استخوان در آنها اسکن DEXA انجام دهند. مصرف روزانه ویتامین D و مکمل های کلسیم ممکن است خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید: تشخیص HIV مثبت اهمیت حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل را افزایش می دهد. از آنجایی که بیماران HIV مثبت تعداد سلول های T را به شدت کاهش داده اند و سیستم ایمنی آنها به چالش کشیده شده است، مصرف یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از پیشرفت HIV ضروری است. همچنین به گفته متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسب، پردازش داروهایی که بیماران مصرف می کنند را برای بدن آسان می کند و علائمی مانند اسهال، حالت تهوع و خستگی ناشی از مصرف این داروها را کاهش می دهد.

پرهیز از الکل و مواد مخدرالکل و داروهای تفریحی می توانند به طور خطرناکی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، به ویژه در افراد HIV مثبت. علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که با داروهایی که این بیماران دریافت می کنند تداخل ایجاد کند. فردی که مواد مخدر و الکل مصرف می کند، تغذیه مناسبی ندارد و مصرف داروهای خود را فراموش می کند. شما می توانید انرژی خود را صرف چیزهای مثبت کنید، مانند دیدن دوستان یا کار کردن بر روی سرگرمی های خود.

توجه به بهداشت دهان و دندان: مشکلات دندان و لثه در بین بیماران HIV شایع است و یک سوم از این بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. ضعف سیستم ایمنی بدن و استفاده از داروهای اچ آی وی باعث افزایش بیماری هایی مانند زگیل دهان، تاول، برفک دهان و زخم های دهان می شود. بسیاری از افراد مبتلا به ایدز دارای خشکی دهان هستند که خود باعث ایجاد حفره می شود. بیماری لثه در بیماران مبتلا به ایدز نیز خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک حداقل هر شش ماه یکبار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دندانی ضروری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا