عمومی

ما و حمله روسیه به اوکراین

ما و حمله روسیه به اوکراین

روسیه با تمام توان از مرز اوکراین عبور کرد تا به اروپا نزدیک شود و اطمینان حاصل کرد که ایالات متحده، غرب و ناتو به اشغال اوکراین پاسخ نظامی نخواهند داد.
اما ایران به خوبی از تجاوزات روسیه به هر کشور دیگری آگاه است، زیرا در دویست سال اخیر روسیه زرقاوی قفقاز بزرگ را از ایران جدا کرده است و شوروی در جنگ صدام با ایران از عراق حمایت کرده است.

الان هم در مذاکرات هسته ای، روس ها سعی دارند با مذاکره با آمریکا اقتدار ایران را در موضوع هسته ای تضعیف کنند. متأسفانه روس ها در مهم ترین موضوع امنیت ملی یعنی برجام به تأثیرگذارترین کشور تبدیل شده اند که برای جمهوری اسلامی بسیار تأسف بار است.
از سوی دیگر روس‌ها مانع از رسیدن گاز ایران به اروپا شده و رقبای سرسختی برای ایران در نفت و گاز هستند.

روس ها در حالی که درگیر سیاست های آمریکا و اروپا هستند، تلاش می کنند گاز روسیه را به آلمان حفظ کنند و بازار خود را در اروپا گسترش دهند. روس ها بیشترین سود را از کارت ایران و غرب ایران برده اند.

در هر صورت تجاوزات روسیه به اوکراین فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران نیست تا سیاست درست «نه شرقی یا غربی» برخاسته از انقلاب اسلامی را در سیاست خارجی و توسعه روابط با روسیه و چین دنبال کند. تنها به آنها تکیه کنید اما روابط اقتصادی متعادلی با کشورهای غربی برقرار کنید و قدرت اقتصادی آنها را تقویت کنید. از سوی دیگر تجربه تلخ حمله مردم یک کشور جنگ زده به کشور همسایه را در نظر بگیرید. اگرچه به نظر می رسد اوکراین تمام شده است، اما ما باید به آینده نگاه کنیم و هوشمند باشیم.

دکمه بازگشت به بالا