عمومی

لیلاز: رشد اقتصادی ایران دو رقمی خواهد شد

لیلاز: رشد اقتصادی ایران دو رقمی خواهد شد

سعید لیلاج، استاد دانشگاه، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی از ابطال 4200 سکه انتقاد کرد.

روزنامه دنیای 77 گزارش داد دنیای اقتصاد می نویسد: «سعید لیلاج درباره طرح حذف ارز 4200 ارزی می گوید: در بهار 1397 با ارز 4200 تومانی دولت مخالفت کردم و در بهمن ماه 1396 طرحی را به معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیر پیشنهاد دادم که روسیه آن را در برنامه خود اجرا کرد. بحران اخیر این طرح پیشنهاد کاهش استفاده از ارز کشور را داشت.

وی گفت: به نظر من این جنگ بین ایران و آمریکا نبرد مرگ و زندگی برای مردم ایران است و اگر بتوانیم از این چالش غرور آفرین خارج شویم آخرین چالش تاریخ ایران خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بهار 1397 پنج پیشنهاد مکتوب به دولت روحانی ارائه کردم. طرحی که دولت سیزدهم اجرا می کند با برنامه ای که من به دولت دوازدهم پیشنهاد داده ام، همخوانی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی درباره برنامه خود برای دولت دوازدهم گفت: پیشنهاد من باید چهار موضوع کشور را کنترل کند. من در این طرح مفروضات خود را بر اساس جنگ ایران و آمریکا مبتنی بر جنگ گذشته قرار دادم. این چهار فرض عبارت بودند از تضمین دریافت 2000 کالری در روز، رایگان و ارزان ساختن حمل و نقل عمومی، ملی کردن پزشکی و مراقبت های بهداشتی، و فرضیه چهارم این بود که تحصیلات دبیرستانی طبق قانون اساسی رایگان شود، و چیزهای دیگر را کنار بگذاریم. من تمام منابع این طرح را قبلا دیده ام و اکنون دولت سیزدهم در حال اجرای این طرح است.

لیلاج با اشاره به انتقادات به این طرح گفت: مخالفان این طرح دو ایراد عمده دارند. یک دلیلش این است که هر وقت خواستیم این طرح را اجرا کنیم با آن مخالفت کردیم. دوم اینکه این طرح باید تکمیل شود و اصلاحات اساسی دیگری انجام شود. البته اصلاح ناقص بهتر از عدم اصلاح است. این پیشنهادی است که باید به دولت اصلی ارائه شود.

وی ادامه داد: هر دو سال بعد از جنگ در دولت های مختلف با هماهنگی و عمل جراحی مواجه بوده ایم که ممکن است تلفات جانی به همراه داشته باشد، این چه اصلاحی است، باید بتوانیم جلوی این تورم را بگیریم، چرا که تورم عامل ایجاد این تورم است. این عدم تعادل. تقریباً سه سال است.” قیمت بنزین در گذشته افزایش یافته و به سطح جهانی رسیده است، اما شکی نیست که با افزایش نقدینگی، خونریزی های بیشتری خواهیم داشت. و علت اصلی عدم تعادل اقتصادی و فساد، افزایش نقدینگی است. که ریشه در فساد بانکی دارد.

زمانی که محمدرضا پهلوی در سال 1357 از ایران خارج شد، کل نقدینگی کشور تا آن سال 400 میلیارد تومان بود و اکنون هر دو ساعت یک بار این میزان را می سازیم. تا پایان دولت خاتمی این نقدینگی به 65 هزار میلیارد تومان رسیده بود و اکنون هر 15 روز یک بار این میزان در کشور ایجاد می شود و منشأ همه مشکلات اقتصادی ایران است. تورم به دلیل افزایش نقدینگی در کشور همچنان رو به افزایش است. دولت سعی دارد از ابزارهای خود برای مهار تورم استفاده کند و این سرکوب در زمان دیگری رخ خواهد داد. دولت باید اساساً آن را اصلاح کند و از فساد بزرگ جلوگیری کند. در صنعت پتروشیمی فساد وجود دارد و شاهد عدم تعادل در صنعت فولاد و صادرات ایران هستیم. منبع آنها افزایش چهار هزار میلیارد تنی نقدینگی در روز است.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که واکنش مردم به این طرح را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در آخرین دیداری که با آقای رایس داشتیم، گفتیم که مرعوب واکنش مردم نخواهیم شد. وقتی فردی نزد پزشک می رود و پزشک سرطان را تشخیص می دهد، وظیفه پزشک است که حقیقت را به او بگوید. من معتقدم روشنفکر واقعی کسی است که حقیقت را می گوید نه منافع خودش. پس چاره ای جز اجرای این طرح نداریم. اصلاحاتی که باید زودتر انجام می شد به دلیل فشاری که اکنون به این جراحی رسیده است به تعویق افتاد. اگر الان عمل نکنیم مثله می شویم.

لیلاج در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان آینده اقتصاد را پیش بینی کرد، گفت: با کمک برخی متغیرها و عوامل می توان پیش بینی و پیش بینی کرد. هر عقل سلیمی می تواند حدس بزند که در دسامبر 2017 (دسامبر 2017) دستور آقای ترامپ از ماه می باعث انفجار قیمت خواهیم شد. در آن زمان رئیس کل بانک مرکزی (آقای همتی) این موضوع را مطرح کردند وگرنه کشور از دست رفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان چشم انداز درستی از این طرح داشت، گفت: من معتقدم مردم ایران حق دارند به هر نحوی پاسخ دهند، زیرا ذینفعان با همه مزایای حل و فصل خود باید این پیش بینی را انجام دهند، اما مشکل وجود دارد. این است که اکنون بر سر دوراهی قرار داریم. ما چاره ای جز اصلاح نداریم. مردم متوجه شده اند که در یک دهه گذشته اقتصاد را رها کرده ایم و در ازای آن امنیت را گرفته ایم. امنیت یک مسئله مهم در ایران است. دوستی ایران و ایران اما مسئولان نیز باید درک کنند که تحمل مردم بی پایان نیست و باید توجه داشت که حتی اگر مردم ایران اعتراض کنند، در آستانه سقوط قرار نخواهند داشت.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: فوران های آتشفشانی انقلاب اسلامی که بزرگ ترین آن در ایران وجود ندارد رخ داده است و ما روی میراث آن نشسته ایم و مانند یک تریلیون ذره از این منابع استفاده می کنیم. اما این منابع یک جا رو به اتمام است و جمهوری اسلامی باید فکری برای آن بکند. اگر دولت بخواهد این اصلاحات را انجام دهد باید بتواند تورم را به زیر 20 درصد برساند که این یک هدیه بزرگ برای فقرای ایران است و می تواند سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند.

لیلاج گفت: من به آینده ایران بسیار خوشبین هستم. ما در حال عبور از این آشفتگی هستیم. روند گذار و توسعه در همه کشورهای جهان یکسان است و این مجموع جبر است که باید به این سمت برود. ما خودمان را بدترین می‌دانیم. زمانی که ما در حال گذراندن دورانی هستیم که سایر کشورها آن را پشت سر گذاشته اند. به جز ترکیه، هیچ کشوری در خاورمیانه یا شمال آفریقا نتوانسته در مورد ایران پیشرفت کند و ما در آستانه بحران هستیم.

وی گفت: در سال 2017 نظریه ای به نام بناپارتیسم مطرح کردم که فکر می کنم نقش دولت آقای رایس است و هدف بناپارت این است که ما را از این بن بست رهایی بخشد و خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که بهترین اقدام در این مدت چه بوده است، گفت: در یکصد سال اخیر ایران به چهار دلیل عمده مهاجرت داخلی، رشد جمعیت، درآمدهای نفتی و عوامل بین المللی توسعه یافته است. سه عامل اول از بین رفته اند، اما عنصر بین المللی باقی مانده است. من در پیش بینی های علمی خود گفته ام که ترامپ آخرین چالش ایران است. نفت دیگر نمی تواند در ایران ناآرامی جدی ایجاد کند.

وی در پایان گفت: به دهه 1400 تا 1410 بسیار خوشبین هستم و رشد اقتصاد ایران دو رقمی خواهد بود. از سال 1399 شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده ایم. اما این رشد با کاهش 10 تا 12 درصدی قدرت خرید جمعیت بین سال‌های 1397 تا 1398 همخوانی ندارد. اما ما بر همه این بحران ها غلبه کرده ایم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا