حوادث و رویداد

لزوم توجه به طرح‌های تفصیلی و جلوگیری از تغییر کاربری

لزوم توجه به طرح‌های تفصیلی و جلوگیری از تغییر کاربری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم توجه به نقاط قوت و ویژگی های خاص هر منطقه و اقلیم کشور برای ساخت و سازهای مختلف خاطرنشان کرد: هر شهری باید بر اساس طرح تفصیلی ساخته شود و هر ساختمانی ساخت و ساز خاص خود را دارد. تغییر در استفاده باعث افزایش خطر تصادف می شود.

به گزارش دنیای 77، محمدحسن در سلسله نشست های تخصصی مدیریت بحران که به منظور بررسی سطح مدیریت کلانشهر آبادان برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف حادثه کلانشهر آبادان، اظهار کرد: صحنه ای را دیدیم که مردم دچار حادثه شدند. خجالت می کشم ببینم نه، تمام نمی شود.در کالیفرنیا یک ساختمان 11 طبقه با 55 واحد فروریخت و جان بسیاری گرفت.در برزیل سیل سال گذشته 741 نفر را کشت.

وی ادامه داد: یک مبلغ قوی وجود دارد که تمرکزش روی جمهوری اسلامی است. به عنوان مثال در حوادث اخیر 22 مورد مرگ گزارش شده است، در حالی که در واقع 14 نفر کشته شده اند. تعدادی از کشته شدگان شناسایی نشده اند و توسط سینی های DNA شناسایی شده اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: افراد و افراد بسیار خوبی داریم که عملاً در این شرایط مانند شرایط جنگی به ما کمک کردند. من خوزستان را می شناسم و تعصب خاصی به این منطقه دارم و در این چند وقت اخیر بار دیگر لحظات جنگ را دیده ام. مردم خطر را دیده اند. اما آنها همچنان کار می کردند.

نامی افزود: کار اصلی توسط هلال احمر انجام شد. کارشناسان مختلف از جمله روانشناس نیز در تیم ها حضور داشتند.

وی ادامه داد: شرکت مهندسی یک بنگاه نخبه محور است. اگر سهل انگاری وجود دارد به این دلیل است که افرادی هستند که می خواهند قانون را زیر پا بگذارند. بقای این مجموعه ارزش تجاری و اقتصادی زیادی برای منطقه خواهد داشت. اما در اثر بی احتیاطی و کم کاری خراب می شود. حتی سیمان ساختمان نیز تحت فشار جزئی له شده بود که نشان دهنده آبیاری مناسب آن بود. این بار شهر کمک کننده پر از آب است. در شهری مثل آبدان، شاید بناهای کمتری باید ساخته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بسیاری از کاربری های ساختمان های تهران تغییر کرده است. این زمانی است که یک کاربر شخصی استخدام می شود و امنیت ساختمان به آن بستگی دارد. هر ساختمان برای هدف خاصی ساخته شده است. ایمنی برخی از ساختمان ها به دلیل تغییر کاربری زمین در خطر است.

وی افزود: سازمان معماری و شهرسازی برای هر شهر طرح تفصیلی تدوین کرده است. باید در آینده مورد توجه قرار گیرد و بر اساس آن ساخته شود. همچنین باید به آمایش سرزمینی که در ایران 61 سال قدمت دارد بیشتر توجه شود. برقراری ارتباط منظم بین فعالیت ها، افراد و فضا را مدیریت زمین می گویند. در کشوری با مساحت 1 میلیون و 873 هزار و 959 کیلومتر باید به محوطه سازی توجه کنیم.

نامی می گوید: برخی کشورها وسعت کمی دارند و مجبورند بلند مرتبه بسازند. ما کشور بزرگی داریم و باید برای این مشکل بیشتر فکر کنیم و از خاک کشورمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تجهیزات مهندسی اینجا قابل مقایسه با پلاسکو نبود. در پلاسکو چیزی که جلوی ما بود خشت و گل بود. اما اینجا با بتن مسلح و فلز کار می کردیم. تاکنون گزارشی مبنی بر مصدومیت در پلاسکو گزارش نشده است، اما گزارش هایی از ریزش ساختمان های دیگر گزارش شده است. همچنین فضایی که در پلاسکو وجود داشت در کلانشهر نبود. زمانی که جرثقیل قصد داشت آوارها را از بین ببرد، در جاده 12 متری و خط 4 متری به راحتی کار نمی کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: وزیر کشور انسان ایثارگر است و در این مورد وقتی فرماندهی را بر عهده گرفت فضا تغییر کرد و فضای سنگین موجود تغییر کرد و فرماندهی در مسجد گایم مستقر شد و عملیات شروع شد. ” ایده منفجر کردن ساختمان نیز مطرح شد، اما به دلیل احتمال آسیب دیدن ساختمان های مجاور کنار گذاشته شد.

وی گفت: این رویداد باید به عنوان تجربه ای برای سایر ساختمان های تهران و سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد. در آبدان نهادهای ارزشمندی مانند پالایشگاه آبادان بودند که به ما کمک کردند و حرکت آنها بر اساس دانش بود. ظرفیت مشارکت بسیار بالاست و حتی خود شهر هم توانسته از عهده این رویداد برآید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا