جامعه و خانواده

قانون هوای پاک؛ معلق در آلودگی هوای کلان شهرها

قانون هوای پاک؛ معلق در آلودگی هوای کلان شهرها

سه سال پس از لازم الاجرا شدن قانون هوای پاک ، هنوز مشخص نیست که قوه مجریه واقعاً در حال شکست است یا قانونگذار در اصل چیزی را نوشت که در شرایط ما مناسب نیست.

به گزارش دنیای 77 ، آلودگی هوا در ایران حداقل برای کلانشهرها به یک بحران دائمی تبدیل شده است. طبق شاخص آلودگی هوا ، بحران سال به سال بدتر می شود. در سال 1399 ، شهروندان تهرانی در 15 روز “نسبت به گروه های ناسالم” و “ناسالم” وضعیت بدتری نسبت به سالهای 137 و 1397 داشتند.

طبق اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوا ، تهران 34 روز آلوده تر از سال 1998 بوده است. در همین حال ، در سال 1397 ، تهران تنها 59 روز “حساس به گروه های ناسالم” را تجربه کرد.

آلودگی هوا در سال 1999 به حدی بحرانی بود که ژانویه امسال به عنوان آلوده ترین ماه در طول ده سال در تهران شناخته شد. به گفته مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، شهروندان تهرانی 11 روز ناسالم در دی ماه و گروه های حساس 11 روز ناسالم را تجربه کرده اند.

موضوع آلودگی هوا در چند سال اخیر سیاسی شده است ، زمانی که با سوزاندن مازوت ، قطع برق و اظهارات ضد و نقیض مقامات همراه بود. به نظر می رسد هیچ بهانه ای برای اپیدمی کرونا تاکنون وجود ندارد ، مانند اتومبیل های سواری تک نفره ، رفتن به سرویس های مدرسه یا هرگونه رفتار مرتبط تر با مردم.

بیژن نامدار جانگنه وزیر نفت در جلسه 4 ژانویه در مورد مدیریت سوخت زمستانی کشور گفت: “ما نمی خواهیم از سوخت دیزل استفاده کنیم ، اما در بعضی جاها مجبور هستیم.” روز بعد ، در آستانه افتتاحیه سیزدهمین نشست اوپک پلاس ، جانگناه احتمال بردن نفت کوره به نیروگاه های برق تهران ، اصفهان ، البرز و قم را منتفی دانست. بیانیه ای که رئیس حفاظت از محیط زیست در مصاحبه رادیویی صادر کرده با این مخالفت است. عیسی کلانتری گفت: نیروگاه های شرق تهران می توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه های غرب تهران باید از گاز استفاده کنند زیرا هوا با آلودگی وارد شهر می شود. کلانتر بعداً گفت که بهتر است دو ساعت خاموشی در روز باشد اما از مازوت استفاده نشود.

ماجرای سوختن در تهران تا آنجا پیش رفت که رئیس اداره محیط زیست مجلس در دی ماه سال جاری از چندین نیروگاه در مجاورت تهران بازدید کرد و گفت: نمی توانم صد در صد بگویم که این نیروگاه ها از مازوت استفاده نکرده اند! صومعه رفیع گفت: سوخت دیزل نیروگاهی غیر استاندارد بود و 120 برابر بیشتر از حد مجاز آلودگی ایجاد کرد. ورود این آلاینده های سمی به شهر تهران یکی از عوامل آلودگی هوا است. در ابتدا ، رافی نام نیروگاه را نیاورد. اندکی بعد ، در یک جلسه 90 پاراگرافی کمیسیون مجلس ، وی گفت که گازوئیل در نیروگاه شهید مونتزار قم ، که حاوی 5000 SPP است ، مصرف می شود.

به گفته کارشناسان ، گوگرد یک ماده سمی و مضر است. ماده ای که هنگام اشتعال دود نیروگاه ها را زرد می کند. نیروگاه منتظر گم نیز در 7 کیلومتری جاده کرج-ملارد واقع شده است. شواهد نشان می دهد که نماینده ای از تهران از همان نیروگاه بازدید کرده است.

پس از چندین بار بازدید میدانی ، رئیس اداره محیط زیست مجلس در صفحه رسمی توئیتر خود در واکنش به اظهارات وزیر نفت در مورد امتناع تهران ، آلبرت و کوما از سوزاندن مازوت نوشت: “من از وی برای دیدار و معرفی نمایندگان مجلس دعوت کرده ام .

با توجه به روزهای سرد و آلوده تهران و کلانشهرهای دیگر در سال 1397 ، نمایندگان مجلس دهم در سخنان خود قانون هوای پاک را دنبال کردند. این قانون که دو سال پیش تصویب و ابلاغ شد ، راه حل های کاهش آلودگی هوا را در 34 ماده و 13 آیین نامه تعریف می کند.

معاینه فنی ، تعیین سن وسایل نقلیه منسوخ و منسوخ شدن آنها ، جایگزینی وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی بدون زباله ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در مقایسه با شهرهای بیش از 200000 نفر جمعیت مسئولیت اختصاص 10٪ زمین به فضای سبز ، ممنوعیت انباشت زباله و سوزاندن زباله ، شهرداری بدون منطقه مشخص ، بخش مهم قانون هوای پاک. طبق گفته کارشناسان و مقامات نظارتی قانونی در اکثر موارد اجرا نشده است.

یازده نماینده مجلس نیز این قانون را راهی برای بهبود آلودگی هوا دانستند و آن را بهانه ای برای مطالبات خود قرار دادند. احتمالاً عاملی است که باعث شده آنها اینقدر ضعیف عمل کنند. در فوریه سال جاری گزارشی در مورد چگونگی اجرای قانون هوای پاک ارائه داد. حسابرسی دادگاه گفت، از 112 ماده قانون هوای پاک که 23 شرکت مجبور به استفاده از آن بودند ، 36 مورد به طور کامل اجرا نشدند ، incom4 به طور ناقص اجرا شد و فقط 10 مورد اجرا شد.

آیا مجری فقط مجرم است که قانون هوای پاک را اجرا نمی کند؟

قبل از انتشار گزارش دادگاه حسابداران ، نمایندگان دوره یازدهم شورای اسلامی اسلامی جلسه ای را با حضور کلیه دستگاه های مسئول در ماده 90 قانونگذاری تشکیل دادند تا میزان عدم موفقیت هر دستگاه در اجرای قانون Clean قانون هوا س Theالات نمایندگان و پاسخهای مدیران نشان می دهد که اجرای مفاد قانون هوای پاک بسیار پیچیده است. به عبارت دیگر ، قانون هوای پاک ، با وجود تمام مزایای آن ، در برخی موارد غیرقابل اجرا است.

به عنوان مثال مدیرکل صنعت حمل و نقل وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به این س whyال که چرا دولت در جلسه ماده 90 پارلمانی کیفیت موتورسیکلت ها را بالا نمی برد و به موتورسیکلت های برقی توجه نمی کند؟ ؟ وی گفت: مشکل موتورسیکلت های برقی فروش آنهاست. ما در تولید این نوع موتورسیکلت مشکلی نداریم. ما برای 30000 موتورسیکلت برقی که در حال حاضر تولید می کنیم مشتری نداریم زیرا قیمت موتورسیکلت های برقی سه برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است. در تمام دنیا ، دولت ها به موتورهای برقی یارانه می دهند. در کشور ما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

با این توصیف می توان نتیجه گرفت که قانون هوای پاک ، معروف به قانون روح ، که در تاریخ 16 ژوئیه 2017 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد ، هنوز هم در چند شرایط با شرایط کشور مطابقت ندارد. همزمان می توان سهم هر دستگاه را در قانون هوای پاک تعیین کرد. این قانون برای 14 دستگاه اجرایی جداگانه در کشور از جمله وزارت امور داخلی ، وزارت نفت ، وزارت نیرو ، پلیس ، شهرداری ، رادیو و تلویزیون لازم الاجرا است. جهاد وزارت جهادکشاورزی 8٪ ، وزارت راه و شهرسازی 2٪ ، سازمان محیط زیست 85٪ ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت 3٪ ، وزارت نیرو وزارت مطابق با قانون هوای پاک 35٪ ، وزارت امور داخلی 30٪ و آژانس برنامه و بودجه 0٪!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا