جامعه و خانواده

فضای مجازی، بخشی از پروژه نفوذ دشمن است

استفاده روزافزون از فن آوری ارتباطات مهارت های زیادی را برای برقراری ارتباط با دیگران به اشکال مختلف فراهم می کند ، در حالی که برخی از این برنامه ها با اهداف خاصی مانند ضربه زدن به بنیادهای خاص فرهنگی طراحی و توسعه یافته اند. است

یکی از این برنامه ها مانند بستری برای ایجاد و به اشتراک گذاری کلیپ های کوتاه با ویژگی های بسیار جالب و جالب است که باعث محبوبیت آن در بین نوجوانان و نوجوانان بیشتر از اینستاگرام می شود ، اما به دلیل محدودیت های سنی ، این نرم افزار جذب کاربران کوتاه مدت در بین کاربران ایرانی می تواند تأثیر مخربی بر آنها بگذارد.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این برنامه این است که برنامه های مشابه مانند Instagram دارای ربات هایی هستند که تصاویر محتوای غیراخلاقی را از پیکسل های رنگ شناسایی می کنند و حساب های کاربری را مسدود می کنند ، که در تنظیمات ترجیحی قابل مشاهده نیستند و بدون هیچ محدودیتی محتوای منتشر می کنند. انجام شده.

فضای مجازی، بخشی از پروژه نفوذ دشمن است

بر این اساس ، در گفتگو با سید امیر مرتضویر ، کارشناس فضای مجازی ، موضوع بررسی شد.

مرتضوی درباره اپلیکیشن Like و ویژگی های آن گفت: اساساً ما باید در سطوح مختلف از جمله مسئله شبکه ملی اطلاعات ، که رهبران عالی رتبه اخیر از این فضا شکایت کرده اند ، به این موضوعات بپردازیم. متأسفانه در این زمینه کار خاصی ندیده ایم.

وی ادامه داد: “نرم افزاری مانند سنگاپور در سال 2017 راه اندازی شد. درباره یک پروژه نفوذ صحبت می شود و چیزی که هیچ کس به آن فکر نمی کند این است که سیستمی ایجاد شده است که با ما مخالفت نمی کند ، اما وقتی به پشت صحنه نگاه می کنیم ، می بینیم که عمدتا ایالات متحده و سرویس های امنیتی اسرائیل در حال ورود هستند

این کارشناس فضای مجازی به صراحت بیان کرد: بعداً emo این اپلیکیشن (که توسط یک برنامه چینی نوشته شده است) خریداری می شود.

مرتضوی هدف و اثربخشی این برنامه را ایجاد فیلم های کوتاه عنوان کرد: “وقتی اینگونه فیلم ها در جامعه ما رواج پیدا می کند ، مربوط به پخش نمایش های خنده دار است ، جایی که این جوک ها ، فیلم ها و دوبله های مجازی محبوب شد و بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را دوست داشتند. مانع این کار نشد ، ناشناخته بود که دشمنان ما از آن به نفع خود و حمله به کشور استفاده کردند.

وی راه حل برخورد با شبکه های مجازی در کشور را اینگونه بیان کرد: وقتی رسانه ای در خارج از مرزهای ما ایجاد می شود ، قدرت کنترل آن را نداریم که این یکی از نقاط ضعف ما در تأخیر در راه اندازی مجدد شبکه های ملی اطلاعات است. وقتی استفاده از رسانه های مخرب از این شبکه های اجتماعی شناسایی می شود ، تنها راه حل برای مقابله با این فیلتر شناخته شده است و این راه حل همیشه راه حل همه مشکلات نیست.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: این مورد در شرایطی است که همین نرم افزار فیلترینگ خود برای دستگاه قضایی و دستگاه های امنیتی مشکلاتی ایجاد می کند ، به عنوان مثال می بینیم که این یک سیستم فیلتر است که در آن شخص VIP را خریداری می کند و بلافاصله فیش می کند آغاز یک دادخواست است. نکته ها.

این کارشناس فضای مجازی افزود: اگر شبکه ملی اطلاعات را ارزش گذاری و ایجاد می کردیم ، بسیاری از اینها حل می شد.

مرتضوی با اشاره به یکی از مشکلات ما در برخورد با شبکه های اجتماعی به عنوان ترجیحات خانوادگی ، گفت: خانواده ها این کار را یک برنامه مفرح و سرگرم کننده می دانند ، جایی که دوبله مد است و در بعضی موارد والدین می آیند و آن را درست می کنند. به نظر می رسد این مورد به این دلیل است که این برنامه برای ایجاد فیلم های کوتاه ، دوبله و سرگرمی است و جالبتر اینکه همان نوع نرم افزار شرایط سنی شما را دارد (به عنوان مثال 16 سال) در صورتی که نرم افزار مورد نظر محدودیت سنی ندارد و حتی کودک 9 ساله است حاضر.

وی اذعان می کند: “ساخت فیلم های کوتاه که در جریانات سرمایه گذاری می کنند ، به عنوان مثال ، مربوط به چیزهایی مانند رقص ، اروتیک و مانند آن ، بسیار دور از فضای اسلامی است که چیزی نیست جز محیط خانوادگی لائیک ما.”

این فعال رسانه ای می گوید: کودکان خوب یا بد این چیزها را نمی دانند و در این میان شخصی که باید این موارد را به آنها بیاموزد (یعنی خانواده ها) دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ندارد و اصطلاحاً سواد رسانه ای ندارد. آنها مطلع می شوند.

مرتضوی ادامه داد: علت بی توجهی یا عدم دانش خانواده بی اهمیت بودن نهادهای متولی فرهنگ در آموزش آن بود.

این کارشناس فضای مجازی اذعان می کند: “در شرایط فعلی ، حتی خانواده ها نیز از سیستم فرزندخواندگی رسانه ها آگاهی ندارند و وقتی وارد میهمانی های خانوادگی در مهمانی ها یا شرایط روزمره می شویم ، می بینیم که همه افراد زمان زیادی را روی تلفن های همراه خود می گذرانند” ، این کارشناس فضای مجازی اذعان می کند.

وی با بیان اینکه استفاده از این برنامه در کشور محدودیت سنی ندارد ، مجدداً تاکید کرد: کاربران شبکه اجتماعی محبوب از 600 میلیون کاربر پیشی گرفته اند و از این تعداد ، حدود 15 میلیون نفر از Google Play در کشور بارگیری شده اند که از این تعداد حدود 5 میلیون کاربر بالای 10 سال هستند. جوان تر

مرتضوی گفت برخی از خانواده ها از روند تولید و برنامه هایی که آژانس های اطلاعاتی و سرویس های اطلاعاتی در طراحی این شبکه های اجتماعی استفاده می کردند ، بی اطلاع بودند. وی گفت: “به موازات محبوبیت ، تعدادی از کودکان خودکشی شده اند که مدتی پیش قربانیان چالش نهنگ آبی شده اند.”

این فعال رسانه ای ادامه داد: یکی از مهمترین تخریب های نرم افزاری مانند Like ، هدف قرار دادن بنیاد خانواده است که باعث می شود کاربر در قالب یک روند ذهنی پیچیده و مهندسی شده ، وابسته شود و سپس سعی شود محتوای غیراخلاقی بین آنها عادی شود.

فضای مجازی، بخشی از پروژه نفوذ دشمن است

وی گفت: “این پروژه ها معمولاً همان چیزی است كه در روند نفوذ به آرامی اتفاق می افتد.” اما شرایط عروق بیماری کرونا کودکان را مجبور کرده است که از مدرسه یا تفریح ​​در خانه بمانند و وقت بیشتری را صرف تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی کنند ، این بدان معناست که در صورت ورود به یک پروژه ، زمان کمتری برای نتیجه گرفتن است.

مرتضوی افزود: راه اندازی مجدد شبکه ملی اطلاعات در اسرع وقت یکی از راه های کاهش آسیب خارج از کنترل فضای مجازی است که باعث می شود محتوا و بسترهای نرم افزاری در متن آن در دسترس قرار گیرد و مشکلات موجود در این فضا بسیار کاهش یابد.

به نظر می رسد با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مشکلات جامعه در فضای مجازی روز به روز بیشتر می شود ، خصوصاً اینکه بسیاری از این برنامه ها وارد کشور می شوند و اطلاعات زیادی در مورد اهداف پشت صحنه وجود ندارد که این امر ضرورت تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مطرح می کند. بستری که محتوا و سیستم عامل هایی را که روی آنها بارگذاری می شود کنترل کند ، اساساً با فرهنگ جامعه سازگار است.

پایان پیام / 4105 / ص

دکمه بازگشت به بالا