عمومی

فرونشست زمین خطری برای استان فارس/ شکست زمین در اطراف شیراز – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: رخدادهای خشکسالی و کم بارندگی در طول سال میزبان که استان فارس را تهدید می کرد و در این سال ها با وجود آگاهی از خطری که ایجاد می کرد به کشتار ادامه می داد. کاشتن به روش متعارف اجرا می شود.

به دنبال این موضوع مشکل دیگری به نام انحطاط در سطح کشور و استان فارس به وجود آمده است و در این راستا مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و استان بارها اعلام خطر کرده اند.

متأسفانه به دلیل جدی نگرفتن موضوع کاهش، این پدیده به مرحله بحرانی رسیده و در سال های اخیر به غیر از دشت های استان، به مناطق مسکونی نیز آسیب وارد کرده است.

انحطاط مانعی برای معیشت انسان است

معاون بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: با توجه به کاهش اراضی منطقه حاشیه، غیرمتمرکز اشتبانه و شش قره بلاغت دهانه های عظیمی در فسا ایجاد شده و به همین دلیل امکان هیچ گونه کشاورزی در این منطقه وجود ندارد.

تغییرات در سیستم های آبیاری از آب گرفتگی سیستم های آبیاری مدرن و تغییر در الگوهای کشاورزی به سمت الگوهای کم آبی و علفی، روند تخریب را کند کرده است.

نادر محمودی گفت: با توجه به نشست زمین در این مناطق خارج از حوزه کشاورزی است و در این زمینه مدیریت بحران استانداری مطرح شده و نیاز به فنس کشی اطراف این مناطق است. برای جلوگیری از حوادث.

وی افزود: استانداری برای مذاکره برای کاهش در این حوزه ها نیاز به تامین اعتبار از محل مدیریت بحران دارد که ظاهرا هنوز در این زمینه انجام نشده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس دلایل کاهش مصرف بی رویه آب های زیرزمینی را تغییر سیستم های آبیاری عنوان کرد. آب گرفتگی سیستم های آبیاری مدرن و تغییر در الگوهای کشاورزی به کم آبی و گیاهان دارویی روند تخریب را کند کرده است.

فرسودگی زمین تهدیدی برای استان فارس/شکست زمین در اطراف شیراز است

نادری بیان کرد: در این زمینه بسیار ضروری است در حالی که امکان توقف کشاورزی وجود ندارد چرا که برای کشاورزان راهی وجود ندارد و برای تامین معیشت خانواده کشاورز چه راهکاری وجود دارد؟ همیشه نمی توان گفت کشاورزی نباید انجام شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی برای کشاورزان اشتغال کوچک ایجاد کرده و مشکل پر شدن را مهار کرده است اما برای این جایگاه همه دستگاه های استان باید چاره ای بیندیشند.

میزان فرونشست در محدوده شهر شیراز

آنلاین مدیر گروه خطر زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور درباره میزان کاهش در دشت های استان فارس به خبرنگار گفت: میزان کاهش خشکسالی است. این آپارتمان 15 سانتی متر در سال است که عدد بالایی است.

علی بیت اللهی افزود: فرونشست ها در فارس بسیار پراکنده و دشت های افضل و کارزین و دشت فسا یکی از دشت هایی است که در سال های اخیر با سرعت بالایی در حال کاهش بوده است.

وی خشکسالی های پی در پی و برداشت بی رویه آب در سال های گذشته را از دلایل کاهش آب برشمرد و گفت: مدیریت منابع آب نیاز است و نیازمند تلاش همه دستگاه ها است.

فرونشست جهم در فارس بسیار پراکنده و دشت کر و افضل است کارزین و دشت فسا یکی از دشت هایی است که در سال های اخیر با سرعت بالایی در حال کاهش بوده است

بیت اللهی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آب انبارهای دشت های استان فارس خالی شده و عمق چاه ها حتی برخی از قسمت های مخازن افزایش یافته است. سنگ آهک قبلاً در برخی نقاط دشت‌های ما سالانه 3 تا 4 سانتی‌متر کوچک می‌شوند. اما برخی از نقش برجسته ها مانند مرودشت، فسا، داراب و غیره قاهره کارزین بیشتر تحت تأثیر رویدادهای تخریب قرار گرفته است.

مدیر بخش خطرات زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره گسترش این پدیده در شهر شیراز گفت: در محدوده شیراز عمق فرونشست خیلی زیاد نیست، اما میزان فرونشست زمین است. در محدوده شهر شیراز 125 کیلومتر طول دارد.

بیت اللهی افزود: با توجه به این پدیده و وجود پدیده هایی مانند بلوار جمهوری و پهنه گسلی شیراز دو طرح تحقیقاتی را با شهرداری های شیراز و راه و شهرداری های استان فارس آغاز کردیم و امکان شناسایی و کنترل بزرگنمایی فرونشست وجود دارد.

وی درباره فرونشست در ارتفاعات استان افزود: مناطق تپه ماهور و ارتفاعات نباید فروکش کند، اما در نقاط مختلف با نرخ های مختلف فرونشست را تجربه می کنیم.

بیت اللهی با ابراز نگرانی از آثار تاریخی ساب دنسه جام گفت: آثار تاریخی ما در این جام ها هستند و به همین دلیل برخی از دیوارهای تخت جمشیدی و نقش رستم آسیب دیده و این حادثه نیز ویرانگر است. اثرات زیست محیطی، همچنین اثرات مخرب شهری

وی تاکید کرد: نیاز به اتخاذ یک راهبرد جدید در سطح ملی در زمینه سیاست کشاورزی و بهره برداری از آب های زیرزمینی است. به دلیل سهل انگاری در این مورد نمی توان در آینده کاری برای رفع این مشکل انجام داد.

رئیس مرکز زمین شناسی شیراز نیز سخنرانی کرد گفتن وی با خبرنگار آنلاین اعلام کرد: این استان در ماه سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ​​۷.۸ سانتی متر کاهش داشته است.

مطالعات زمین شناسی در این جزایر انجام شده است

طهمورث یوسفی افزود: حداکثر میزان فرونشست زمین از حد مرکزی این زوم حدود 15 سانتی متر در سال است. در مرحله بعد یکی از مهمترین زوم های شهرستان داراب است که از شمال غرب به جنوب شرق به طول 90 کیلومتر پیوسته است.

وی اذعان داشت: تحقیقات زمین شناسی در استان فارس توسط سازمان های مختلف به صورت جزیره ای اما مدیریت یکپارچه انجام شده است. آه تو او باید از این مطالعه استفاده کند.

نهادهای مسئول و همچنین مردم باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کنند مطالبه به سرعت بخشیدن به روند کنترل رکود کمک کنید

یوسفی افزود: تحقیقات اولیه در منطقه حسینی آل هاشمیاین کار حدود 20 سال پیش در آغاز توسعه شهری در این منطقه انجام شد. در حال حاضر میزان کاهش بیشتر دشت های کشور که دارای آب شیرین هستند را تحت تاثیر قرار داده است و با ادامه این روند سایر دشت ها نیز در آینده تحت تاثیر کاهش قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه زمان بسیار محدودی برای جلوگیری از انحطاط در کشور ما باقی مانده است، دستگاه های مسئول باید هر چه سریعتر در این زمینه و همچنین مردم اقدام کنند. مطالبه به سرعت بخشیدن به روند کنترل رکود کمک کنید.

عوامل طبیعی و مصنوعی مانند بهره برداری بیش از حد از سطح آب های زیرزمینی، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین، برداشت غیراخلاقی از معادن، حفاری غیرقانونی چاه، تونل های مترو و قطار شهری، حرکت آهسته زمین و جریان های گدازه از دلایل آن هستند. تشدید وضعیت رکود به کشور دامن می زند. در این میان بهره برداری بی رویه از سطح آب زیرزمینی بیشترین نقش را در افزایش میزان فرونشست داشته و در واقع پیشگیری از فرونشست در گرو احیای سفره های آب زیرزمینی است.

اگرچه بیش از 50 سال پیش تخریب در کشور رخ داده است، اما شاهد بوده ایم که این تهدید بالقوه نه تنها از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود، بلکه اطلاع رسانی مناسبی در بین مردم از خطرات این پدیده وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا