عمومی

غذای بنفش ایرانی که ثبت ملی شد! + تصاویر

فرهنگ هر قوم و منطقه ارتباط نزدیکی با غذا و غذای آن منطقه دارد. به هر کجا که سفر کنید ، با انواع غذاهای محلی روبرو خواهید شد که نشان دهنده روش زندگی و فرهنگ مردم است. برخی از این غذاها با گذشت زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و برخی نیز وجود دارند که هنوز به اندازه کافی شناخته نشده اند.

به گزارش دنیای 77 ، “ListScand” در ادامه می نویسد: “غذایی که امروز درباره آن صحبت می کنیم یکی از جالب ترین غذاهای محلی در ایران است که رنگ آن بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب می کند.”

در خرسان جنوبی ، نه بیرجند ، غذایی به نام کاروت وجود دارد که با ماست درست می شود و به رنگ بنفش است. ممکن است تعجب کنید که چگونه غذای پخته شده با ماست به جای سفید می تواند بنفش شود. دلیل این تغییر رنگ این است که مردم بیرجند از نوع خاصی از ماست به نام ماست کوروت ، کروت یا سیاه استفاده می کنند.

غذای بنفش ایرانی که ثبت ملی شد! + تصاویر

دیواره هم پودری و هم سخت است که تغییر رنگ داده و در آب حل می شود تا بنفش شود. عصاره استفاده شده به صورت آب پز یا سرد خورده می شود. ماست کورت مانند سایر ماست ها از محصولات حیوانی تهیه می شود.

کورت یک غذای مقوی است و اداره فرهنگ ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ، برای معرفی هرچه بیشتر این غذا ، “سفره بنفش بیرجندی” برگزار شد و دادگاه در فهرست ملی فهرست ثبت شد. رویدادی با حضور 1200 بیرجندی ساکن تهران که غذای لذیذی در آن پذیرایی شد و سپس به عنوان یک موضوع میراث ملی غیرقابل انکار ثبت شد. متعاقباً ، دبیر جشنواره سفره بیرجندی بگونی اعلام كرد كه تصمیمی برای برگزاری یك رویداد ملی مشابه در این استان اتخاذ شده است.

غذای بنفش ایرانی که ثبت ملی شد! + تصاویر

با اهمیت این غذا ، هویج جای خود را در فهرست غذاهای رستوران ها باز می کند و آشپزها در استفاده از آن خلاق می شوند. از کوروت برای تهیه ظروف مخلوط مانند پیتزای کاروات استفاده می شد. اهمیت این غذا به عنوان نمادی از فرهنگ مردم منطقه خراسان روز به روز در حال افزایش است و امروز در صورت سفر مسئولان كشور به بیرجند ، این غذا برای آنها سرو می شود. ماست Kurwat را تقریباً در همه جا می توانید پیدا کنید زیرا این ماده غذایی برای بیرجندیس بسیار مهم است به طوری که هر جا که بخواهد فروخته و تولید می شود.

اما این ماست خاص که مردم بیرجند از آن استفاده می کنند چه فایده ای دارد؟ کورت در واقع یک ماست معمولی است که به یک فرآیند رایج تبدیل شده است. خاکستر یک محصول جانبی کره است. یعنی کره از ماست گرفته می شود ، از آب باقی می ماند که همان شیر کره است. برای پراکندگی آب ، گوساله را در کیسه های مخصوص گرفته و عصاره ماست پیدا می کنند که به آن کونچی نیز می گویند. عصاره ماست از خشک شدن ماست درست می شود و دانه های سیاه از جوشاندن آب محلول در ماست بدست می آید. ماست بیرجندی یا کورت از گلدان های چدنی و مسی ساخته می شود ، که رنگ آن را تغییر می دهد. البته گفته می شود به همین دلیل ثروتمندان از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند.

دستور دادگاه

برای تهیه این غذا به پیاز یا سیر سرخ شده ، عصاره زنجبیل ، دارچین ، نمک و فلفل نیاز دارید. ابتدا باید کوروت را چند ساعت خیس کنید و سپس با برداشتن گردو آن را بزنید تا روغن اضافه شود. سپس با مخلوط کردن آب به آرامی مخلوط غلیظی ایجاد کنید. مخلوط را هرس کنید تا عصاره گیاهی بدست آورد. در یک کاسه جداگانه ، پیاز یا سیر را سرخ کنید ، سپس آن را بیرون آورده و بجوشانید. مراقب باشید قبل از جوشاندن غذا را از روی حرارت بردارید. در آخر آن را با دارچین تزئین کرده و با نان سرو کنید. گاهی از آن به عنوان سس بادمجان ، سیب زمینی ، کدو و سبزیجات به عنوان سبزیجات پخته شده استفاده می شود.

آخرین کلمه

بنابراین ، این غذا یکی از غذاهای کمتر شناخته شده در ایران است که هر دو خوشمزه ، به راحتی آماده و سریع و بسیار مقوی هستند. همچنین ، مواد اولیه برای پخت و پز به راحتی در دسترس هستند. این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

غذای بنفش ایرانی که ثبت ملی شد! + تصاویر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا