استانی

ضعف بازارهای صادراتی، حلقه مفقوده رونق کشاورزی در مازندران است

ضعف بازارهای صادراتی، حلقه مفقوده رونق کشاورزی در مازندران است

به گزارش دنیای 77 از مازندران، آیت الله محمدبکر محمدی لائینی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری برای توجه ویژه به بخش کشاورزی و تاکید بر تکلیف ایشان در خصوص پایگاه دانش کشاورزی، اظهار داشت: صمیمانه از دولت انقلابی و آیت الله قدردانی می کنیم، درود بر رئیسی به خاطر اقدامات مهمی که از جمله خرید تضمینی گندم و در نتیجه افزایش تدارکات از 4 میلیون تن به بیش از 7 میلیون تن.

وی همچنین افزود: در دستور کار قرار دادن موضوع الگوهای کشاورزی که در سال 1350 تصویب شد، اما دولت های قبل و بعد از انقلاب هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند. اکنون دولت سیزدهم پس از 50 سال برای اولین بار این برنامه را در دستور کار قرار داده است، ما از شما تشکر می کنیم، ما هم خوشحالیم که زمین کشاورزی را ثبت می کنیم که در 6 سال گذشته 4 درصد و در سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است. سال انتظار داریم تا پایان دولت سیزدهم این کار به صورت صددرصدی انجام شود که این کار بسیار مهمی است.

محمدی لائینی ضمن تقدیر از مسئولان استانی به ویژه مدیران جهاد کشاورزی ادامه داد: در پایان سال مطالبه ای از مسئولان در خصوص اجرای دانش بنیان کشاورزی خواهم داشت و تکلیف من یکنواختی است. و یک صدای واحد در مورد مسائل مشترک داشته باشید، این یک گام موثر است. از دولت برای موفقیت مازندران کمک بگیریم.

نماینده ولی فقیه مازندران این استان را قطب و پیشتاز کشاورزی دانست و گفت: این ظرفیت و عرصه در کشور بی نظیر است، همچنین توانایی تولید ثروت و ارزآوری را دارد، مازندران از نظر تولید محصولات باغی دارای 5.2 میلیون تن تولید مرکبات در سال، ظرفیت صادرات ما هم خوب است، اما عملاً صادراتی وجود ندارد و اگر هم باشد ضعیف است، از طرفی نارنگی و مرکبات صادر می شود. در دست مالی، هیچ پیوندی برای تحویل این محصولات به مشتریان در سراسر جهان وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به بلاتکلیفی برنج به ویژه برنج های پرمحصول که مایه نارضایتی کشاورزان شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزان در خصوص تنظیم بازار مطالباتی دارند که امیدواریم به زودی پرداخت شود، در مصرف سریع بسیار ضعیف هستیم. صنایع تبدیلی . . و مشکلاتی در زمینه نهاده های کشاورزی و دامی، سوخت برای کشاورزان وجود دارد که به این دولت تخصیص نیافته و از قبل وجود دارد، می توان به الگوهای کشاورزی و کشاورزی توجه کرد. کاشت شالیزار با هزینه بهینه که در حال حاضر مورد استفاده برخی است توسط کشاورزان انجام می شود.

وی همچنین یادآور شد: در صورت تحقق سفر هفتگی وزیر جهاد کشاورزی فرصت بیشتری برای شنیدن دغدغه‌های کشاورزان به منظور گشایش گره‌های کلیدی فراهم می‌شود. برخی از پروژه های آبی مانند جارمارود و سد گلرود چون اگر با تخصیص اعتبار تکمیل شود مفید خواهد بود. به طور کلی امیدواریم سفر شما به استان موفقیت آمیز و پربار باشد.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه امیدواریم بخش کشاورزی ما به روز باشد، گفت: به این معنا که دارای بانک اطلاعاتی جامع و به روز است و همه مسائل شفاف و روشن است تا بازار فروش محصولات کشاورزی در داخل و هر دو در بیرون یافت می شود.طبقه دهقان ما قشر شهید و نجیب و انقلابی و عاشق است، این قشر مثل طبیعت پاک و سالم است.

این مقام مسئول خواستار توجه جدی به حوزه کشاورزی شد و تاکید کرد: امیدواریم با انجام کارهای زیربنایی دانش بنیان، کشاورزی و باغداری مازندران در دولت سیزدهم رونق جدی بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا