عمومی

ضرورت توافق در وین – دنیای 77

ضرورت توافق در وین - دنیای 77

به عبارت دیگر، ضرورت سرانجام راه حل خود را خواهد یافت. اکنون مذاکراتی برای از سرگیری مذاکرات وین در جریان است که برخی می گویند به نتیجه ناموفق آن بدبین هستند. برخی دیگر با نگاهی به واقعیت کنونی، پیش بینی های متفاوتی انجام می دهند و تمایل به توافق دارند، اما به شیوه ای دشوار و چالش برانگیز.

همه موقعیت تیم ها در وین را می دانند. جایگاهی که در وهله اول می تواند ساختاری اصولی و لایتغیر باشد. در هر بحثی معمول است که مذاکره کنندگان ابتدا با بالاترین خواسته ها روبرو می شوند و چانه زنی از این نقطه شروع می شود. اما به تدریج یا با نادیده گرفتن برخی اختلافات تضادها آشتی می یابد و یا تلاش طرفین به حل منطقی تعارض منجر می شود. اراده و تصمیمی که مذاکره کنندگان در نهایت برای ماندن در میدان گرفته اند مهم است. در اینجا در تحلیل و تفسیر عملکرد عمومی افراد حاضر در هتل کوبورگ وین نباید از دو نکته غافل شد: اول اینکه «استکبار» هرگز از عرصه روابط سیاسی بین دولت ها خارج نمی شود. دومین؛ در بحث بین دو مفهوم «برد – برد» و «برد – باخت» مرزی وجود دارد. در واقع این بر عهده مذاکره کنندگان است که باید این مرز را ببینند یا نه.

اکنون دور اول مذاکرات ایران و سایر اعضای گروه برجامی شروع شده است تا بفهمیم کدام سمت ارز در دستور کار است. کدام طرف به توافق یا لبه پرتگاه درگیری پایان نخواهد داد؟

یک اصل مهم در هر مذاکره موفق، دستیابی به منافع متوازن است که تعهد طرفین را شکل می دهد. بنابراین، موفقیت یا شکست مذاکرات وین را می توان با نتایج آن سنجید. با توجه به عمق اختلاف و فاصله مواضع مذاکره کنندگان وین، این روند دشوار و طولانی است. شکست در این توافق به معنای زمین گیر کردن طرف هایی است که از یک رویداد غم انگیز با عواقب ناخواسته اجتناب می کنند.

حضور هیئت بزرگ ایرانی در وین، پذیرش پیشنهاد ایران برای انتقال مذاکره‌کننده سابق به هتل کوبورگ، اعزام جوزف بورلی، رئیس اتحادیه اروپا در تهران به همراه معاون مدیرکل خود رافائل گروسی و تعامل مسالمت‌آمیز با میانجی‌اش. طرف ایرانی-آمریکایی-اروپایی در وین و مهمتر از آن شورای حکام آژانس در وین قبل از آغاز دور اول مذاکرات آمادگی خود را برای خودداری از تصویب قطعنامه علیه ایران در آخرین نشست خود اعلام کردند. در یک توافق نهایی سانسورهای اسرائیلی نیز فعال شده اند و از خطرات معامله با تهران صحبت می کنند. سفر یارادوا، وزیر خارجه اسرائیل به لندن و پاریس و همچنین نگرانی شدید دیگر مقامات اسرائیلی در مورد توافق احتمالی در وین، نشانه دیگری از تمایل به مذاکرات موفق است. زمان این توافق و شکل آن هنوز مشخص نیست اما غیرمنتظره نیست. بنابراین برخی اظهارات بدبینی نسبت به سرنوشت بحث جاری را می توان ناشی از فعالیت روانی مخالفان دانست که بر نظر رسانه ها و حتی کارشناسان سایه سنگینی می اندازد.
نکته این است که همه طرف های هتل کوبرگ وین بر لزوم بحث در مورد نتایج قابل قبول و تعادل توافق دارند. با این حال، در ابتدا آنها ادعای بالاترین خود را دارند.

دکمه بازگشت به بالا