عمومی

ضرر ۳۰۰ میلیاردی مافیای زباله به شهروندان تهرانی

ضرر ۳۰۰ میلیاردی مافیای زباله به شهروندان تهرانی

شهرداری تهران سالانه 190 میلیارد تومان در مدل قدیم دریافت می کند که به صورت مزایده در مناطق 22 گانه است که به عبارتی هزینه ای است که از جیب شهروندان می آید. رفتن به تهران.

به گزارش دنیای 77 ایران وی می نویسد: هر شهروند تهرانی روزانه 730 گرم زباله تولید می کند، اگر نزدیک به هشت میلیون شهروند تهرانی را در نظر بگیریم، به عبارتی روزانه بیش از پنج هزار تن زباله در تهران تولید می شود، در این میان هر شهروند آلمانی زباله تولید می کند. تنها 250 گرم زباله در روز تولید می کند.» بر اساس قانونی که در سال 1992 برای کاهش زباله در آلمان تصویب شد، اگر بیش از 300 گرم زباله در روز تولید شود، برای تخلیه بیش از این مقدار جریمه می شود. می تواند تا سه بار در روز برسد!با اجرای طرح جمع آوری مخازن از جاده، قرار است هر سه روز یک بار زباله جمع آوری شود.

در کشورهای پیشرفته هیچکس مخزن زباله بزرگی را خارج از محدوده مسکونی نگهداری نمی کند که این روزها در خیابان های تهران شاهد آن هستیم. آلمان با جمع آوری مخازن توانست ظرف سه سال میزان زباله را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بر اساس وعده مسئولان شهری میزان زباله های جمع آوری شده به صورت مکانیکی باید به 80 درصد برسد در حالی که اکنون 20 درصد است و فرآوری وعده داده شده به جای 90 درصد تنها 25 درصد پیشرفت داشته است. این در حالی است که کارشناسان تاکید دارند که جمع آوری زباله از سطح شهر اکثر مشکلات زباله گردها را حل می کند. البته حل این مشکل آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست!

مافیای زباله های تهران نیز برای جابه جایی پیمانکاران مشکل ایجاد می کند. مسئولان شهرداری بارها به این موضوع اذعان کرده اند. درآمدهای حاصل از خرید و فروش زباله های تهران، شبکه قاچاق سازمان یافته ای را ایجاد کرده است که اجازه نمی دهد مشکل زباله تهران به راحتی حل شود. البته آنها راه حل را توقف این رانت می دانند اما سوال اصلی اینجاست که آیا می توان دست پیمانکاران را از این رانت کوتاه کرد؟

مدیریت شهری تهران اکنون می‌خواهد طرحی را اجرا کند که مدل قدیمی جمع‌آوری زباله را با روش‌های جدید اجرا کند. در این مدل 0 تا 100 شغل به پیمانکاران واگذار شده است تا دیگر مجبور نباشند بدون تایید وارد فرآیند زباله شوند. چرا که همین روند غیرمجاز چرخه معیوب جمع آوری و استفاده از زباله در پشت صحنه را ایجاد کرده است که به شهرداری اجازه نمی دهد سود واقعی بگیرد و البته پایتخت نشینان نیز در این ضرر سهیم هستند. اگر می خواهید بدانید میزان این ضرر چقدر است باید به اظهارات مهدی بابایی یکی از اعضای شورای شهر تهران اشاره کنیم. وی به ایران گفت: شهرداری تهران سالانه 190 میلیارد تومان در مدل قدیم به صورت مزایده در 22 منطقه دریافت می کند که حدود 300 میلیارد تومان در اختیار شهرداری است که به عبارتی هزینه ای است که از جیب شهروندان می آید، رفتن به تهران.»

بر اساس آخرین آمار، میزان کل زباله شهر تهران به ۵۱۰۰ تن در روز رسیده است. این در حالی است که بابایی یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» می گوید که تنها 40 درصد از این میزان مدیریت شده و حدود 60 درصد در آرادکوه دفن شده است. برنامه ریزی مدیریت شهری برای به صفر رساندن میزان تدفین در دوره جدید. مشابه کاری که در اکثر کشورهای پیشرو مانند هلند و آلمان انجام می شود. به گفته وی بیشترین زباله های تولیدی مربوط به زباله های مسکونی است. بابایی می گوید: حدود 35 درصد زباله های خشک با ارزش قابل بازیافت را در تهران داریم و در نهایت 10 تا 12 درصد آن تفکیک می شود.

این رقم را باید با توجه به روش های سنتی و غیر متعارف پیمانکاران شهرداری و زباله جمع کن در تهران محاسبه کرد. با این حساب حدود 25 درصد پسماندهای ارزشمند تهران از بین رفته است. در آرادکوه تنها 40 درصد بازیافت می‌شود، اگرچه هنوز تا رسیدن به 100 درصد راه زیادی در پیش است، اما تولید کود کمپوست از زباله‌های مرطوب گامی رو به جلو است که فضای سبز تهران را تغذیه می‌کند.

با این حال مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به این موضوع اشاره کرد اما ارقام وی کمی متفاوت است. محمدعلی عزیزی گفت: از آنجایی که مبدا تهران تفکیک نشده است، میزان زباله های دفعی 30 درصد افزایش می یابد و مجبوریم 40 درصد زباله ها را دفن کنیم که این بزرگترین مشکل شهر تهران محسوب می شود.برخی از کلانشهرها کنترل می کنند. این مشکل با سوزاندن زباله است و برخی شهرها بحث آموزش و تفکیک زباله را دنبال می کنند. اگر بتوانیم زباله ها را از شهر تهران به درستی تفکیک کنیم، حدود 65 درصد زباله، حدود 31 درصد پسماند خشک با ارزش و حدود 6 درصد رد می شود.

اما مشکل اصلی همچنان باقی است. آیا مافیای زباله تهران اجازه می دهد سودهای ضایعاتی به جیب شهروندان تهرانی برود؟ بابایی می گوید: نبود سیاست صحیح شهرداری در زمینه مدیریت پسماند ما را به اینجا رسانده است، اکنون با جمع آوری و مدیریت غیرقانونی زباله های گسترده توسط پیمانکاران شهرداری مواجه هستیم، معتقدیم باید برون سپاری انجام شود، در گذشته اشتباهاتی در سیاست ها وجود داشت و این مافیا وجود داشت. در نتیجه صنعت ما این است که سه بعد مکانیزه سازی روش های زیست محیطی، اقتصادی و جمع آوری را با هم به پیش ببریم.

پیمانکاران چه کسانی هستند؟ وی ادامه داد: بیش از 90 درصد پیمانکاران شهرداری به همین دلیل قرارداد را تغییر دادیم تا روند کار بهتر شود و بر این اساس تمام زباله ها را به پیمانکاران شهر تهران تحویل دادیم تا خودشان سرمایه گذاری کنند. ایستگاه های میانی را فعال کرد.

البته مدل جدید شهرداری در ایستگاه میانی یک ماه است که در مناطق بیست و یک و بیست و دو در حال اجراست اما هنوز زمان زیادی برای قضاوت باقی است. اما کارشناسان بر این باورند که این طرح می‌تواند دامپینگ را متوقف کند.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا