عمومی

صادق آیینه‌وند کیمیای مهربانی بود

صادق آیینه‌وند کیمیای مهربانی بود

در عرصه تعلیم و تربیت، قدرت «احیاء و گسترش خیر اسلام» به طرز چشمگیری در صادق آینه وند نهادینه شد و اگر او را مرید و پیرو افرادی چون شهید مطهری و دکتر شریعتی بدانیم، حضورش در دانشگاه تهران به مطهری و شریعت جان می بخشد، به نظر من.

به گزارش دنیای 77، حسینعلی قبادی، رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به روزنامه ایران استاد ارشد تاریخ اسلام به مناسبت هفتمین سالگرد درگذشت صادق آئینوند نوشت: او کرد. شاید بزرگترین درسی که از مرحوم آیناوند می توانیم بگیریم شخصیت ایشان باشد که ایشان آن را در اثر دین متواضع می دانستند و خود ایشان دارای شخصیتی بسیار متواضع بودند و بارها از ایشان شنیده ام که از خضوع و ذلت دوری کنند. دیگر اصول اولیه است و عمل دین را می دانست و خودش به تمام معنا بود.

وی گفت: فردی که به خود اجازه می دهد مورد اهانت دیگران قرار گیرد، بی شک از ثمرات و انگیزه ها و مبنای تربیتی دین بهره ای نمی برد و انسان متقی اگر با عمق وجود از دین بهره مند شود، به این اصل پایبند است. و متواضعانه زندگی کند و رفتار کند، انجام می دهد و ممکن نیست به انسان عادل توهین شود.

اگر بخواهیم کمی وارد علم نظری شویم، باید بگوییم که او علاوه بر این تسلط، مردی بود که می خواست با همه مهربان باشد و در این امر به طرز عجیبی سخاوتمند بود و اگر اتفاقی می افتاد منصرف می شد. لوازم جانبی را به او بدهید و به او هدیه دهید و او از این بخشش خوشحال شد.

یادم هست یک بار وارد مکانی شد و در آن جلسه شخصی زمان آینه دیر هنگام را تعریف کرد و بلافاصله ساعت را بیرون آورد و به آن شخص داد. او آنقدر با اطرافیانش مهربان بود، از دانش‌آموزان گرفته تا همکاران و خیابان‌ها، مهربانی در وجودش تبدیل به یک ماده شیمیایی شد که وجود اطرافیانش را تغییر داد و تأثیر عمیقی بر آنها گذاشت. گاهی در عالم رحمت کارهای خارق العاده ای انجام می داد به عنوان مثال یک خاطره زنده این است که یک دانشجوی مستعد و شایسته می خواست در مقطع دکتری تحصیل کند اما در دانشگاه تربیت مدرس امکان پذیر نبود. گفت این قسمت را راه اندازی می کنم و واقعا رفت و با تمام مسائل و مشکلات موجود آن را تکمیل کرد.

همه اینها ناشی از سخاوت او و اعتقاد او به شیمی است که در درون او وجود داشت. امروز حیف است که چنین فردی دیگر در میان ما نیست. از سوی دیگر، استعداد سرشار او قدرت فوق العاده ای برای توضیح دادن به او می بخشید. مرحوم آینه بهند نسلی را به تاریخ اسلام علاقمند کرد. همچنین نسل نخبه ای است که در اوایل انقلاب به آموزه های اسلام در عرصه های مختلف علاقه مند شد و امروز به چهره ای برجسته در این کشور تبدیل شده است. قدرت احیاء و بیان حسنات اسلام در عرصه تعلیم و تربیت به طرز فوق العاده ای در وجود ایشان نهادینه شد و اگر ایشان را به عنوان پیرو و پیرو افرادی چون شهید مطهری و دکتر شریعتی به درستی بشناسیم حضور ایشان همین جاست. دانشگاه تهران حضور مطهری و شرع را احیا می کند.

وی توضیح داد که یکی از زمینه ها این است که اسلام چگونه می تواند به سؤالات انسان امروزی پاسخ دهد و همه اینها از نظر دانش او مطرح شده است. او فوق العاده موفق بود و آنقدر مهربان و خلاق بود که همه چیز را ذوب می کرد. بدی و بداخلاقی که آمد. امروز ارادتمندان و مشتاقان مخلص او را در مناصب مختلف کشور می بینیم که همگی مرهون ادب و مهربانی او هستند و نام او را به یاد می آورند و کارهای نیک انجام می دهند و همه نوید می دهند که نبودش هر چند غم انگیز است اما کار درخشان او و سوابق موجود است. «و قابل ذکر و نقل است».

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا