عمومی

شاخص‌های ورود به پیک‌ ششم کرونا

شاخص‌های ورود به پیک‌ ششم کرونا

در حالی که تعداد پذیرش در بیمارستان ها در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز شواهد معتبری مبنی بر آغاز ششمین پیک کرونا در کشور وجود ندارد، هشدارها و توصیه های وزیران بهداشت و کارشناسان بهداشت حاکی از احتمال ورود کرونا است. اوج ششمین کرونا در آینده نزدیک.»

روزنامه دنیای 77 گزارش داد ایران وی افزود: طی دو هفته گذشته و در پی رشد شهرهای قرمز کرونا و ادامه روند کرونا به ویژه در شاخص ارجاع سرپایی و بستری، کرونا احتمال خاموش شدن چراغ‌ها در اوج ششم را در برخی افزایش داده است. استان ها،» او نوشت. اگرچه تعداد پذیرش در بیمارستان ها در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز هیچ مدرک معتبری مبنی بر ششمین پیک کرونا در کشور وجود ندارد، اما هشدارها و توصیه های وزیران بهداشت و کارشناسان بهداشت حاکی از احتمال ابتلای ششمین تاج گذاری است. در آینده نزدیک اوج نگیرید. با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اثربخشی واکسیناسیون برای نیمی از جمعیت بالای 12 سال و ترجیح دو دوز واکسن و تزریق، بالاترین محدوده بعدی از نظر بیماری جدی و مرگ و میر حداقل خواهد بود. با این حال، علائم موج جدیدی از بیماری در برخی از استان‌های شمال غرب و غرب کشور آغاز شده است و داده‌های اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد که جدیدترین رنگ کرونا در کشور نشان‌دهنده تجدید حیات شهرهای قرمز در کرون است که شش شهر از آن‌ها به شهرهای قرمز تبدیل شده‌اند. . یک هفته. اضافه. در حال حاضر 22 شهرستان قرمز، 114 شهرستان نارنجی، 201 شهرستان زرد و 111 شهرستان آبی وجود دارد. بر اساس گزارش فرماندهی عملیات مقابله با کرونا، در پایتخت، کاهش آمار در تهران در هفته گذشته ملایم‌تر از هفته قبل بوده است. اولین شاخص نگرانی از وضعیت شکننده و ناپایدار تهران، تعداد بیماران سرپایی است که در حال حاضر روزانه بین 10 تا 11 هزار نفر را در مراکز درمانی تهران ویزیت می کنند و در صورت ابتلای 3000 نفر دیگر، تهران فهرست خطر 15000 نفری را تکمیل کرده است. به گفته نادر توکلی، معاون درمان بیماری‌های قلبی عروقی تهران، اگر تعداد بیماران سرپایی از ۱۵ هزار نفر در روز بیشتر شود، یکی از جدی‌ترین علائم اولیه بیماری عروق کرونا در تهران است.

اگرچه تعداد بیماران شناسایی شده در آزمایشات مثبت از ابتدای هفته جاری به کمتر از 7000 بیمار جدید و میانگین مرگ و میر کمتر از 150 نفر کاهش یافته است، اما بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که پس از تسریع در تزریق واکسن، برخی از سوارکاران به آن مبتلا شده اند. نگران امواج باشید و رعایت پروتکل های بهداشتی به پایین ترین سطح از زمان شروع شیوع کرونا رسیده است. این وضعیت منجر به افزایش مراجعات سرپایی و تغییر در شاخص بستری در برخی استان ها شده است. به گفته علیرضا جلی، رعایت پروتکل ها به زیر 50 درصد رسیده است، یعنی بیش از نیمی از مردم ایران ماسک نمی زنند، فاصله را رعایت نمی کنند. در مجالس، مجالس عروسی و عزا شرکت می کنند و البته به استان های شمالی و جنوبی و همچنین ترکیه سفر می کنند.

شاخص ورود اوج چیست؟

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوال «ایران» درباره معیارهای دسترسی به اجلاس گفت: متفاوت است. سوال کلیدی این است: روند افزایشی در بروز عفونت، مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان نسبت به میانگین دو هفته قبل چگونه است؟ چون ممکن است تغییری داشته باشیم که پیک نباشد و در نوسان باشد. پیک یعنی در دو هفته نسبت به میانگین قبلی روند رو به رشدی را احساس می کنیم، شاخص های کلی کشور از نظر آلودگی و مرگ این مشکل را نشان می دهد.

سوری با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کاهش یافته است، گفت: بروز سایر متغیرها منجر به شیوع پراکنده در کشور می شود. متأسفانه این همه‌گیری‌ها در کشور به‌ویژه در استان‌های غربی و شمال غرب و مناطق مرکزی قابل مشاهده است. درست است که رنگ شهرها یک شاخص گیج کننده است، اما ما در حال حاضر 22 شهر قرمز داریم. موضوع دیگر سختگیری در رعایت پروتکل است. رعایت پروتکل بسیار کاهش یافته و در عین حال از سختگیری و اعمال قوانین و مقررات کاسته شده است. برای فاصله اجتماعی نظارتی وجود ندارد و سفرها مدیریت نمی شود.

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه برخی تجمعات و سفرهای بی رویه در شمال و ترکیه به افزایش پیک بعدی کرونا کمک می کند، اضافه کرد: هنوز نمی توان در مورد ورود یک نوع جدید به کشور اظهار نظر کرد، زیرا توالی یابی نداریم. مهم این است که برخی از افراد پس از تزریق دوز واکسن کرونا، شرایط را طبیعی می‌دانند و این وضعیت شرایط را ناپایدار و شکننده می‌کند.

وی گفت: حدود 40 درصد از مردم دو نوبت واکسن کرونا دریافت کردند. از سوی دیگر، هیچ واکسنی ادعا نمی کند که مصونیت 100 درصدی را در انسان ایجاد می کند. کسانی که واکسینه شده اند این تصور غلط دارند که مصونیت ایجاد شده است. هنگامی که با دو دوز واکسینه می شوند، برای مدتی ایمن می مانند و ایمنی به مرور زمان کاهش می یابد. به همین دلیل است که دنیا به فکر تزریق دوز تقویت کننده است. واضح است که واکسیناسیون یک مسئولیت اجتماعی است، مگر اینکه اشباع مطلوب در واکسن، یعنی حداکثر 85 درصد از کل جمعیت، واکسینه شود، ویروس همچنان به اندازه کافی میزبان در جامعه دارد و آن را آلوده می کند.

جامعه نیاز به دوز یادآوری دارد

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری بررسی پیچیدگی واکسن وزارت بهداشت، گفت: باید فرض کنیم که هر لحظه آماده موج جدیدی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پایلوت مدیریت هوشمند کرونا قبل از بررسی نهایی نتایج آن در کشور مجددا راه اندازی شد، گفت: نتایج پایلوت مدیریت هوشمند کرونا هنوز اعلام نشده است. برای ما مشخص نیست که آیا این طرح اجرایی شده است یا خیر. مجریان پروژه امیدوارند مدیریت هوشمند در سطح وسیعی اجرا شود که البته نیازمند زیرساخت های الکترونیکی، اتصال سیستم های ردیابی و هماهنگی بین دستگاه ها و سازمان های مختلف است. بنابراین، بازگشایی یک گام عجولانه قبل از اجرای مدیریت هوشمند است.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و تحقیقات کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت ضمن انتقاد از راه اندازی مجدد بدون مدیریت هوشمند، افزود: دومین انتقاد، راه اندازی مجدد چند فعالیت به صورت همزمان و بدون اولویت است. تاکید می کنم اگر به پوشش واکسیناسیون بالای 70 تا 80 درصد برسیم می توانیم به تدریج بر بسیاری از محدودیت های خود غلبه کنیم. اما ابتدا باید به پوشش بالای دو واکسن با دوز کامل برسیم، ثانیاً دو هفته طول می کشد تا به این هدف برسیم و ثالثاً محدودیت های خود را مرحله به مرحله بازگشایی و رفع کنیم. اعلام شده است که به زودی کنسرت ها برگزار می شود یا فاصله فیزیکی در سفر هوایی حذف شده و فیلم ها باز شده است، دورکاری لغو شده است، مدارس بازگشایی شده و دانشگاه ها در آینده نزدیک بازگشایی می شوند که در این صورت افزایش خواهد یافت. نمی دانم. . کدام یک دقیقا در نتیجه بازگشایی است؟

وی گفت: مهم‌ترین چیزی که بارها به مسئولان مدیریت کرونا گفته‌ایم و ستاد باید تصمیم بگیرد، لغو تدریجی تحریم‌ها است. در شرایط کنونی، بازگشایی هر یک از فعالیت ها اولویتی است که حتی مستقل از عملکرد سامانه هوشمند قابل اعمال است. البته با روشن کردن سیستم می توان آن را بهتر مدیریت کرد. با این حال، اگر بین هر یک از این فعالیت ها دو تا چهار هفته فاصله بگذاریم و آنها را مشاهده کنیم، اگر موجی ایجاد شود، می توانیم بفهمیم که کدام یک از تصمیمات ما باعث وقوع آن شده و همان تصمیم را معکوس کنیم.

به گفته یونیس، اگرچه واکسیناسیون در کشور به خوبی در حال انجام است، اما هنوز نسبت خوبی از جمعیت دریافت کننده دو دوز واکسن کرونا را ندارند و کمتر از دو هفته از دریافت دوز دوم می گذرد. بنابراین هنوز امنیت بالایی در جامعه ایجاد نشده و نباید عجله داشت.»

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا