سینما و ادبیات
جابر قاسمعلی – فیلمنامه نویس برنامه شاه فرنگ با موضوع سینما و ادبیات می گوید: تعداد فیلم های ساخته شده بر اساس داستان های بزرگ بسیار کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه این تهیه کننده پیوند ادبیات و سینما است ، گفت: اگر ادبیات و سینما در ایران به خوبی مخلوط نشوند و این ترکیب اتفاق نیفتد ، زیرا سینمای ایران صنعتی نیست.
رشته های سینما و ادبیات متفاوت است
وی افزود: قبل از اینکه بتوانیم یک هنرمند و یک تکنسین باشیم ، باید مرزهای بین هنر و تکنیک را تفکیک کنیم.
جابر قاسمعلی با اشاره به اینکه فیلمنامه نویس قصه گو نیست ، اظهار داشت: داستان محرمانه است و فیلمنامه آن جلو است و شخصی نیست.
این فیلمنامه نویس افزود: داستان های کاپیتان خورشید و مجید از هنر دور شده اند و به همین دلیل دارای پاتوق فرهنگی هستند.
جابر قاسمعلی گفت: بسیاری از فیلمسازان به دلایل مالی وارد عرصه فرهنگی نمی شوند.
وی افزود: تولیدکنندگان روغن در چارچوب دانش مناسب مدیریت و نوشتن پیش نمی روند.
جابر قاسمعلی می گوید: محمود دولت آبادی و سیمین دانشور نویسندگان داستان نویسی هستند و به راحتی می توان آنها را به فیلم تبدیل كرد.
فیلم ها بیشتر از تجملات یک چشمه عمومی تبلیغات / فیلم ها هستند
شاهین شازری کهن – منتقدان برنامه شبکه فرنگ دنیای 77 می گویند: هیچ ساختار مناسبی بین نویسنده و فیلم وجود ندارد.
وی افزود: ساختار تولید به سمتی پیش رفته است که ادبیات جدی زیادی وجود نداشته باشد.
شاهین شازری کهن گفت: رمان شاخص هزینه چندانی ندارد اما فیلم ها سرگرم کننده شده اند و بیشتر تجاری هستند تا لوکس.
این منتقد سینما افزود: کاپیتان خورشی ساختار داستانی فوق العاده ای دارد و فعلاً شاهد چنین کاری نیستیم.
شازری کهن گفت ، “مانعی وجود دارد که بیش از تولید کننده است.