سلامت

سویه‌های کووید هنوز قدرت سرایت‌ دارند

سویه‌های کووید هنوز قدرت سرایت‌ دارند

بر اساس داده‌های یک مطالعه مبتنی بر شبیه‌سازی رایانه‌ای، ویروس SARS-CoV-2 هنوز در بین پستانداران بسیار قابل انتقال است.

کارشناسان موسسه فناوری روچستر (RIT) در ایالات متحده دریافته‌اند که کروناویروس‌ها از پروتئین‌های سنبله خود – که به آنها کمک می‌کند سلول‌ها را آلوده کنند – برای اتصال خود به سلول‌های میزبان در خفاش‌ها و انسان‌ها استفاده می‌کنند.

این یافته‌ها که در ژورنال علوم باز انجمن سلطنتی منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه پروتئین‌های اسپایک ویروسی از سویه‌های مختلف SARS-CoV-2 با گیرنده‌های سلول میزبان به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) در انسان و خفاش‌های مختلف تعامل دارند.

یکی از کارشناسان این موسسه در توضیح این تحقیق گفت: انتظار داشتیم از آنجایی که این ویروس در بین انسان ها بیشتر از خفاش ها پخش شده است، به گونه ای تکامل یابد که با بدن انسان سازگار شود، اما در واقعیت دیدیم که تغییر چندانی نکرده است. رخ داده و ویروس ها هنوز در پستانداران بسیار مسری است.

کارشناسان بر این باورند که خفاش ها برای اولین بار SARS-CoV-2 را در دسامبر 2019 به انسان منتقل کردند و از آن زمان این ویروس به گونه های مختلفی مانند دلتا و آمیکرون جهش یافته است.

در عین حال، این مطالعه نشان می دهد که آلودگی در بین گونه های جانوری بسیار گسترده خواهد بود.

به گزارش هندوستان تایمز، کارشناسان برای رسیدن به این نتیجه از روش شبیه سازی رایانه ای به نام «دینامیک مولکولی» استفاده کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا