اقتصادی

سه پیش‌نیاز مهم برای توسعه تجارت ایران

سه پیش‌نیاز مهم برای توسعه تجارت ایران

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ارتقای جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی را نیازمند عملکرد هماهنگ نهادها و ساختارهای مختلف دانست که هماهنگی آنها می تواند تاثیر مهمی در توسعه تجارت کشور داشته باشد.

به گزارش دنیای 77، کیوان کشفی گفت: اقتصاد ایران ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه صادرات و فعالیت تجاری دارد، اما برای استفاده از همه این پتانسیل ها، نهادهای مختلف باید تمام تمهیدات لازم را انجام دهند و در آن چارچوب اقداماتی انجام دهند. باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به پیگیری طرح دیپلماسی اقتصادی در شورای اسلامی، تصریح کرد: آنچه باید در چارچوب این طرح نهایی شود، ایجاد هماهنگی های لازم هم در سطح قانون گذاری و هم در سطح دستگاه های اجرایی است. در واقع دیپلماسی اقتصادی از سه جنبه اصلی تشکیل شده است و برای بهبود وضعیت در این زمینه نیازمند اعمال تغییرات لازم در هر سه طرف هستیم.

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، وزارت امور خارجه را یکی از این احزاب دانست و تصریح کرد: وزارت امور خارجه نقش و سهم مهمی در تحقق اولویت های اقتصادی در هر دو حوزه دارد. ساختارهای دیپلماسی اقتصادی این بخش باید در سطح معاونت های اقتصادی و سفارتخانه ها و دیپلمات های مستقر در خارج از کشور فعال شود.

کاشفی ادامه می دهد: طرف دوم به قوانین برمی گردد. طی سال های گذشته برای توسعه فعالیت های تجاری با مشکلات و ناهماهنگی هایی در مقررات صادراتی مواجه بوده ایم و این مشکل برای ما یک چالش بوده است. بنابراین تغییر و اصلاح یا همسو کردن قوانین با این اولویت‌های تجاری برای ما بسیار مهم است.

وی اتاق بازرگانی را وجه سوم در این بخش دانست و به سایت اتاق ایران گفت: اتاق بازرگانی مشترک که ارتباط مستقیمی با فضای اقتصادی کشورهای مقابل دارد، نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. ، اتاق کشور با کارگران اقتصادی تعدیل در بازرگانی به دنبال خواهد داشت.

کاشفی خاطرنشان کرد: با هماهنگی این طرف‌ها در صورت فراهم شدن شرایط احیای برجام و رفع تحریم‌ها، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد ایران شرایط بهتری را تجربه کند و موفقیت‌های جدیدی را در تجارت به ثبت برساند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا