عمومیکسب و کار دنیای 77

سه دلیل برای پرهیز از بروکر آلپاری

آلپاری

همانطور که می‌دانید همه کاربران برای سرمایه‌گذاری در بازار مالی فارکس به یک کارگزاری یا واسطه جهت انجام معاملات احتیاج دارند. در این بین بروکرهای مختلفی در سراسر دنیا خدمات تریدری را ارائه می‌دهند. آنچه در مورد بروکرهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد، امنیت آن و البته چگونگی ارائه خدمات و موارد بسیار دیگر است.‌ در کشور ایران نیز بروکرهای متعددی فعالیت دارند.

سه دلیل برای پرهیز از بروکر آلپاری

بروکر آلپاری به عنوان یک بروکر شناخته شده در کشور سال‌هاست که در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار فارکس خدمات لازم را به کاربران خود ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر عدم فعالیت صحیح این کارگزاری به گوش می‌رسد. در ادامه دلایل پرهیز از بروکر آلپاری را شرح می‌دهیم. این مقاله، بخشی از مقاله بررسی جامع آلپاری بوده که در وبسایت بهترین هست منتشر شده است.

آلپاری فارکس

آن دسته از افرادی که سابقه سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بازار فارکس دارند، به خوبی این بروکر را می‌شناسند؛ بنابراین افرادی که به تازگی در صدد سرمایه‌گذاری و معامله در فارکس برآمده‌اند، هنوز شناخت جامعی در مورد این بروکر آلپاری ندارند؛ بنابراین اگر مختصری راجع به این کارگزاری صحبت کنیم، خالی از لطف نخواهد بود. شناخت هر چه بیشتر این بروکر فارکس شما را با دلایل پرهیز از آن آشنا می‌سازد.‌ این بروکر در سال ۱۳۷۷ در روسیه تأسیس شد. آنچه در مورد این کارگزاری جلب توجه می‌کند، رگولاتوری‌های متعددی است که در مدت زمان کوتاهی پس از تأسیس بروکر، دریافت شدند. از جمله رگولاتوری‌های معتبر این کارگزاری می‌توان رگولاتوری معتبر FCA انگستان، رگولاتوری NFA آمریکا و رگوراتوری قدرتمند قبرس را نام برد که در همان سال‌ها دریافت شدند.

از زمان تأسیس این بروکر تا حدود سیزده سال پس از آن همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌رسید و بروکر آلپاری با تکیه بر رگولاتوری‌های معتبر و پشتیبانی قوی خدمات واسطه‌گری را ارائه می‌داد تا زمانی که خبر ورشکست شدن بروکر در بین کاربران پیچید. این زمان که به پنجشنبه سیاه معروف شد، شرایط کارگزاری را به طور کل تغییر داد. طبیعتا هر بروکر شعبه‌های مختلفی در سراسر دنیا دارد که هر یک مشتریان مخصوص و گردش مالی خود را دارند و در نهایت زیر نظر شعبه اصلی فعالیت خود را انسجام می‌بخشند. بانک مرکزی سوئیس در سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفت که نرخ فرانک را با سایر ارزها برابر سازد. این تصمیم به ضرر بسیاری از بروکرها تمام شد؛ بنابراین حرف و حدیث‌هایی که در مورد ورشکست شدن این کارگزازی به گوش می‌رسد، چندان هم بی‌راه نیست.

این در حالی است که بروکر آلپاری در شرایط سختی که با آن مواجه بود با تریدرها حساب و کتاب کرد. در این بین این بروکر با جمع کردن دفاتر خود در نقاط مختلف جهان رگولانوری‌های معتبر و متعدد خود را از دست داد. هم اکنون نیز اعتبار این بروکر با رگولاتوری اف اس آ و اف سی اس تأمین می‌شود که اعتبار چندانی ندارد و آفشور هستند. البته این کارگزاری حساب تریدرهای خود را بیمه کرده و در صورت شکایت آن‌ها تا سقف بیست هزار دلار غرامت پرداخت می‌کند (در این مورد نیز هنوز فعالیت عملی خاصی مشاهده نشده است). این بروکر با سابقه در ایران مزایای بسیاری دارد؛ اما طبیعتا این مزایا دلیلی بر بی‌عیب بودن کارگزاری نیست. چه بسا دلایلی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن از ثبت‌نام در آلپاری پرهیز کرد. در ادامه سه مورد از معایب این بروکر را بررسی می‌کنیم.

  1. یکی از دلایلی که برخی از کاربران بر اساس آن از ثبت‌نام در بروکر آلپاری پرهیز می‌کنند، ورشکست شدن آن در گذشته است. در مورد این فاکتور در بند قبل توضیحاتی ارائه دادیم. برخی از کاربران بر این باورند که ورشکستی این بروکر نتیجه عدم مدیریت صحیح در آن است و ممکن است این اتفاق در آینده نیز رخ دهد‌. در مورد ورشکستی این بروکر نیز باید بدانید که شعبه ایرانی آن هیچگاه با مشکل مواجه نشد و شعبه انگستان با ورشکستی مواجه شد. این نکته نیز وجود دارد که اتفاقی که در دنج شنبه سیاه رخ داد، برای بسیاری از بانک‌های جهانی و بروکرها دردسرساز شد.
  2. تجربه نشان داده بروکرهایی که لاینسس رگولاتوری‌های قدرتمند و بزرگ دنیا را به دست می‌آورند، از ارائه خدمات تریدری به کاربران ایرانی پرهیز می‌کنند‌. شاید اگر بروکر آلپاری با چنین مشکلی مواجه نمی‌شد، هم کنون امکان ثبت‌نام کاربران ایرانی در این بروکر وجود نداشت. هرچند این بروکر حدود یک سال پیش تصمیمی مبنی بر قطع همکاری با کاربران ایرانی را گرفت و حتی ممکن است این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور برای کاربران ایرانی رخ دهد. همانطور که گفتیم اگر این بروکر لایسنس رگولاتوری‌های قدرتمند اروپایی را داشته باشد، قطع همکاری آن با کاربران ایرانی به دلیل فشار رگولاتوری‌های معتبر غیرقابل پیش‌بینی و غیرممکن نیست. از طرفی در حال حاضر درصد قابل توجهی از کاربران این بروکر ایرانی‌ها هستند که چشم پوشی از آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد‌.
  3. شاید بتوان عدم رگوله معتبر را یکی از اصلی‌ترین دلایل پرهیز از بروکر آلپاری دانست. این بروکر تنها توسط رگولاتوری اف اس ای رگوله شده که یک رگوله آفشور است. البته ناکفته نماند به دلیل تحریم‌های حاکم بر کشور ایران، بروکرهای رگوله شده با رگولاتوری‌های معتبر در ایران فعالیت ندارند.‌ حتی رگوله‌های معتبر نیز با رگوله آفشور خدمات تریدری را به ایرانیان ارائه می‌دهند. در نهایت می‌توان گفت این سه دلیل نیز بیشتر بر پایه حدس و گمان هستند و برای اینکه از امنیت این بروکر مطلع شوید، باید مسائل و ساختار فنی آن را بررسی کنید.

ورود به سایت اصلی آلپاری

برای اینکه با این بروکر آشنا شوید، باید پنل کاربری آن را بررسی کنید. با توجه به اینکه خدمات ارائه شده توسط بروکر در بستر سایت انجام می‌شود، داشتن یک سایت حرفه‌ای با کاربری مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع کاربران باید بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده و حساب خود را مدیریت کنند‌. خوشبختانه سابقه فعالیت طولانی مدت آلپاری سبب بهینه‌سازی سایت آن شده است. زبان فارسی روان در کنار پنل کاربری در این سایت بسیار حائز اهمیت است. آمار بالای ترید در این کارگزاری و استقبال قابل توجه آن نشان‌دهنده کاربری حرفه‌ای سایت آن است. در مورد حساب‌های معاملاتی این بروکر باید بدانید به چهار نوع حساب نانو، استاندارد، ای سی ان و پرو ای سی ان مجهز است که هر یک پلتفرم معاملاتی مشخصی دارند.

سه دلیل برای پرهیز از بروکر آلپاری
حساب‌های معاملاتی آلپاری

در بند قبل حساب‌های مجزا این بروکر را برشمردیم. اگر بخواهیم به اختصار حساب‌های این کارگزاری را معرفی کنیم، می‌توان گفت حساب نانو حسابی با واحد مالی سنت بوده و برای کاربرانی مناسب است که سرمایه موجود آن‌ها برای ورود به بازار فارکس محدود است و به اصطلاح تازه وارد و مبتدی هستند. ریسک معاملات در این حساب بسیار کم است و پلتفرم آن نیز متاتریدر چهار است. حساب استاندارد این بروکر دارای پلتفرم متاتریدر چهار و پنج با حداقل بیست هزار دلار واریز اولیه قابل استفاده است. حساب ای سی ان یک حساب نسبتا پیشرفته با امکانات و خدمات متنوع است. برای افتتاح این حساب بر متاتریدر ۵ باید حداقل ۵۰۰ دلار واریز اولیه داشته باشید. طبیعتا حساب ای سی ان پرو نیز حرفه‌ای‌ترین حساب بروکر آلپاری است که پلتفرم معاملاتی آن متاتریدر چهار است.

نکته: با وجود اینکه حساب‌های معاملاتی این بروکر شرایط عمومی مساعدی دارند، محدودیت‌هایی نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه ما در این مطلب به دنبال دلایل پرهیز از این بروکر هستیم، این محدودیت‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند. برای انتخاب بهترین حساب معاملاتی باید ابتدا استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال حساب اسلامی هستید، تمام این حساب‌ها از قابلیت تبدیل شدن به حساب اسلامی برخوردارند. برای این منظور باید هنگام ثبت‌نام در سایت آلپاری یک ایمیل و عکس کارت هویت خود را به پشتیبانی این بروکرارسال کنید. اگر بخواهیم سایر معایب این کارگزاری را بیان کنیم، می‌توان عدم وجود نماد سهام، عدم ارائه اطلاعات صحیح در وب‌سایت، واریز و برداشت ریالی و نمادهای معاملاتی را نام برد.

سه دلیل برای پرهیز از بروکر آلپاری
جمع بندی

تا اینجا شرایط بروکر آلپاری از زمان تأسیس تا هم اکنون را بررسی کردیم. حتما از خود می‌پرسید که در نهایت این بروکر برای سرمایه‌گذاری در فارکس مناسب است یا خیر. این کارگزاری حساب‌های معاملاتی مختلفی دارد که برای هر یک از آن‌ها بر اساس نوع پلتفرم، استراتژی خاصی تعریف می‌شود. آنچه در این بین اهمیت دارد امنیت حساب‌های معاملاتی، کارمزد و کمسیون کم است. هر چند این کارگزاری در گذشته بسیاری از رگولاتوری‌های معتبر خود را از دست داده است؛ اما هم اکنون با همان رگولاتوری آفشور خدمات بسیار مهمی ارائه می‌دهد.‌ تمامی فاکتورهایی که در مورد پرهیز از این بروکر برشمردیم، تنها حدس و گمانی بیش نیست. حتی نمی‌توان با اطمینان گفت که بروکرهای دیگر با رگولاتوری قدرتمند، چگونه خدمات خود را ارائه خواهند داد.

بروکر آلپاری مانند همه بروکرها بونوس‌ها و جوایزی برای کاربران خود تعیین کرده که ضمن خوش‌آمدگویی مشوق خوبی برای انجام معاملات بیشتر است. اگر بخواهیم بر اساس تجربه تریدرها از عملکرد این کارگزاری مطلع شویم، می‌توان گفت در یک حالت کلی این بروکر عملکرد رضایت‌بخشی در طی سال‌ها فعالیت خود داشته است. اگر بخواهیم این بروکر را به عنوان بهترین بروکر در دنیا معرفی کنیم، کار چندان عاقلانه‌ای نیست. انتخاب بهترین بروکر تنها در صورتی ممکن است که بتوان استراتژی معاملاتی را تعیین کرد.

دکمه بازگشت به بالا