حوادث و رویداد

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه‌ای دیگر

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه‌ای دیگر

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روزهای اخیر در تیتر روزنامه‌های کشور رخ داد، سرقت بیش از 160 صندوق امانات از شعبه بانک ملی این دانشگاه در پایتخت بود. سرقتی که به گفته پلیس 48 ساعت پس از این حادثه 13 مامور دستگیر و اعلام شد هیچ عامل بانکی در آن نقشی نداشته است. این بانک همچنین اعلام کرد که با وجود نداشتن تعهد قانونی به آسیب دیدگان خسارت پرداخت خواهد کرد.

صادق کرمیان، یکی از مدیران خبرگزاری دنیای 77، در یادداشتی نوشت: به دلیل کار یکی از بستگان که مدیر سابق یکی از شعبه های بزرگ و مستقل بانک ملی در تهران بوده است، به خوبی می دانم که چه محیطی داری. پیدا کرده اند!

ضمن تسلیت به قربانیان این سرقت گسترده در چند روز اخیر، با همه کارمندان و بازنشسته‌های بانک صحبت کرده‌ام و آنها اذعان کرده‌اند که وضعیت روحی و روانی آنها کمتر از مشتریانشان نیست. بانک ها به دلیل همین اتفاق، اعتبار و اعتبار شرکتی را که زمانی به آن افتخار می کردند، به خطر انداخته اند.

در واقع کارکنان این بانک بر این باورند که اعتماد مردم به بانک ملی کوتاه مدت نیست، بلکه ناشی از فداکاری بسیاری از کارکنان همین بانک در طول بیش از 90 سال فعالیت بانک ملی و تحت هر شرایطی است. این سرمایه عمومی باید حفظ شود. موضوعی که البته اخیراً با سرقت های اخیر از شعب دانشگاه ها و از دست دادن بیش از 160 مشتری این بانک، چهره اعتماد بانک ملی را مخدوش کرده است.

«چند سالی است که رئیس خزانه یکی از شعبه مستقل و بسیار مهم بانک ملی در تهران هستم، گاهی باید به خانواده‌ام بگویم که به آن شغل رسیدگی کنند، در شرح وظایفم بود. به یاد داشته باشید چند سال پیش در شب عروسی دخترم و یک سال پیش در شب یلدا زنگ انشعاب تلفن همراهم دریافت کردم و به سرعت عزیزم را ترک کردم و برای بررسی به شعبه رفتم.اعلام سرقت که البته هر بار نمی توانست برای خدا اتفاق بیفتد و زنگ خطر به صدا در آمد زیرا گربه و پرنده وارد ساختمان شعبه آژیر شده بودند، آنجا یک ساختمان وجود داشت و این حیوانات در طول روز از هر باز یا پنجره ای می توانستند وارد ساختمان شوند. و وقتی بانک بسته شد قفل شدند و مدتی 6 می رود برای سنسورهای دزدگیر بانکی حرکات آنها را ثبت می کنند و در نهایت از دزدگیر شعب استفاده می شود.

اینها سخنان یکی از مدیران بازنشسته بانک ملی است که طی سالیان متمادی رئیس خزانه یکی از شعبه های بزرگ و مستقل بانک ملی بوده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هر جا که اعتماد باشد نام بانک ملی ایران می درخشد. فعالیت ما به این دلیل است که خزانه یکی از مهمترین و حتی مهمترین بخش بانک ملی ایران است. البته تا آنجایی که من اطلاع دارم، همکارانم در بانک ملی همیشه سعی کرده اند از این شعار و اعتماد مردم دفاع کنند و حالا که این اتفاق افتاده است، همه ما بسیار ناراحت هستیم و سهم شخصی خود را احساس می کنیم. شهرت در این جریان از بین رفته است. گرچه ابعاد مختلف این سرقت هنوز شناسایی نشده است و نیاز به بررسی بیشتر است، اما اگر قصوری واقعی از سوی برخی افراد صورت گیرد، به دلیل شهرت ما مورد قبول هیچ یک از کارکنان و کارکنان بازنشسته بانک پست نخواهد بود. . در خطر آبرویی که با خون دل برای بانک ملی ایران به دست آورده ایم».

با وجود اینکه چند سالی است که از بانک بازنشسته شده است، این جملات آخر را با انزجار بیان می کند. گویی دزدی وارد خانه خودش شده و حریم خانواده اش را زیر پا گذاشته و محاکمه کرده است.

یک روز پس از اعلام سرقت از بانک ملی، رئیس اداره سپرده در یکی دیگر از شعبه های جداگانه بانک ملی، شعبه دانشگاه، درباره محیطی که در آن کار می کند توضیح داد: «همه ما از این حادثه شوکه شدیم. این سازمان که ما جوانی را در آن سپری کردیم، الان مثل خانواده ما این همه ساله شده است و نمی بینیم که این اتفاقات اینطور به چهره او آسیب بزند. دیگر این چیزها را در بانک ملی ایران نخواهم دید.»

سوال مهم در این مورد این است که چرا در یکی از شعب بانک ملی ایران، سیستم امنیتی بانک به قدری ضعیف و ناکارآمد شده است که هم دزدگیرهای خارج از بانک به سرعت توسط سارقان غیرفعال شده و هم در سیستم امنیتی بانک. بانک پیام اخطار فقط برای یک نفر ارسال می شود.

در این زمینه البته یکی از کارمندان صندوق امانات شعبه دیگر بانک مایلی نیز شنیده می شود: حتی در صورت قطع برق بلافاصله پیام هشداری به تلفن همراه تعریف شده ارسال می شود. تمهیدات امنیتی. به عنوان مثال اگر هر سنسوری در داخل بانک به هر دلیلی در حین بسته بودن شعبه حساس شود، بلافاصله آلارم به صدا در می آید و در وهله اول دستگاه بلافاصله سرقت را به خزانه دار اعلام می کند و در صورت عدم نشان دادن شخص. هرگونه احتیاط هشدار بلافاصله برای شخص دیگری که معمولاً رئیس شعبه است ارسال می شود و در صورت بی توجهی به اخطار دستگاه هشدار دهنده آن است که آن را برای پلیس یا رئیس پلیس منطقه ای که بانک در آن قرار دارد ارسال کند. فرستاد و وقتی کار به این مرحله رسید فردای آن روز پلیس باید ماجرا را گزارش کند که در این صورت عاملان باید پاسخگو باشند. عدم توجه مناسب مراجع به این امر. به همین دلیل معمولاً پس از صدور این اخطارها که به ندرت اتفاق می افتد، مسئولان شعبه در مواردی که واقعاً از شعبه به سرقت رفته است، به خود اجازه بررسی کار و زنگ خطر را به پلیس نمی دهند. آ

با این حال، در حالی که برای اعلام نظر قطعی در مورد سرقت اخیر از صندوق امانات شعبه بانک ملی بانک ملی باید منتظر تحقیقات تکمیلی پلیس و کارشناسان باشیم، اما مهمترین نکته در حال حاضر اعتماد مردم آسیب دیده است. . سیستم بانکی. باید توسط مسئولین به هر نحوی و در کمترین زمان ممکن تعمیر شود.

رعایت پروتکل های امنیتی استاندارد و سخت گیرانه در شعبی که دارای صندوق امانات هستند یکی از اولین و بدیهی ترین مواردی است که به نظر می رسد در اسرع وقت تحت نظارت مستقیم پلیس و مراجع ذیصلاح امنیتی و در دستور کار سامانه قرار گیرد. . بانکداری کشور

این در حالی است که در تمام این سال ها هر زمان که اموال شخصی شهروندان در منازلشان مورد هجوم سارقان قرار گرفته است، پلیس همواره بر اعلام و هشدار آنها تاکید داشته است که مردم به جای نگهداری اموال ارزشمند خود را در صندوق امانات بانکی نگهداری کنند. نگهداری آن در خانه امان از دست سارقان اموال، اما حوادث ناگوار اخیر که به دلیل برخی سهل انگاری ها در سیستم بانکی رخ داده و حفره های امنیتی ایجاد کرده است، واضح است که نظام بانکی کشور باید برای حفظ و نگهداری سیستم های جدید و حفظ سایر سیستم ها با نهادهای امنیتی و انتظامی همکاری کند. پروتکل های امنیتی: دارایی های انسانی را تعریف و اعمال کنید.

از سوی دیگر، به نظر می رسد علاوه بر موارد فوق، بانک ها نیز در این مقطع زمانی با شرکت های بیمه همکاری صمیمانه داشته باشند تا مردم در چنین مواردی با بیمه نامه های معتبر حداقل سرمایه خود را از دست ندهند. همکاری سیستم بانکی و بیمه در ایران می‌تواند تا حد زیادی قابلیت اطمینان صندوق‌های امان را افزایش دهد.

البته در چند روز اخیر کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی را در خصوص قوانین حاکم بر صندوق امانات و عدم پذیرش مسئولیت محتویات صندوق امانات توسط بانک ها بیان کرده اند. تراست ها و دارایی های عمومی، شرکت های بیمه مانند بیمه نامه های خودروهای خصوصی که میزان غرامت در املاک و مستغلات با حق بیمه های متفاوت توسط شرکت بیمه، هر صندوق با آمارهای مختلف، بیمه حوادث طبیعی، سرقت یا هر رویداد دیگری اعم از حق بیمه، اعتماد عمومی است. استفاده از این صندوق تنها کاهش می یابد خیر، اما استقبال عمومی از این صندوق بیشتر از گذشته خواهد بود.

لذا برای اجرای این کار، بانک مرکزی و بیمه مرکزی باید آیین نامه و دستورالعمل آن را در اسرع وقت تهیه و تدوین و به بانک ها و بیمه ها اطلاع دهند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا