عمومی

سرخابی‌ها و یک دام اقتصادی بزرگ

سرخابی‌ها و یک دام اقتصادی بزرگ

نگرانی اصلی این است که پول خرید سهام عمومی به جای زیرساخت های بزرگ، صرف هزینه های جاری شود. کمیته هزینه هم قرار بود همین انحراف را ببندد اما چه شد؟

روزنامه دنیای 77 گزارش داد دنیای اقتصاد وی نوشت: همانطور که می دانید مدتی پیش 10 درصد از سهام پرسپولیس و باشگاه استقلال در فرابورس عرضه شد و عواید آن به دست سرخابی ها رفت و در این باره سوالات زیادی وجود دارد و به نظر می رسد یک کمیته هزینه کرد. حتی با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی برای این منظور راه اندازی شده است، اما چه شده است؟ مطمئن نیستیم.

حداقل در یک مورد گزارش شده، باشگاه پرسپولیس مجوز تسویه حساب از آنتونی استوکس بازیکن سابق تیم از محل فروش سهام دریافت کرده است. به این ترتیب بازیکنی که سیاست خرید، نوع حضور و کیفیت قراردادش با باشگاه پرسپولیس «اشتباه فاحش» مدیران قبلی باشگاه بود، حالا مستقیما از بیت المال مطالبه خود را پس می گیرد. بازیکنی که قبلا 150 هزار می گرفت حالا 100 هزار 000 دیگر می گیرد و این در حالی است که مجموع دقایق حضورش در زمین برای پرسپولیس تنها به 100 دقیقه رسید! گفته می شود پول سایر طلبکاران پرسپولیس مانند محمدحسین کنعانی زادگان، محمد انصاری و … از همان محل پرداخت می شود.

تا اینجای کار می توان گفت بالاخره بدهی های قدیمی در حال تسویه و صرف هزینه برای فروش سهام در این مورد است اما بیم آن می رود که پرسپولیس و استقلال در حمایت از این ارزها به تخت پادشاهی بروند. بازار نقل و انتقالات در حال حاضر پرسپولیس که تا چندی پیش دچار بحران دوقطبی بود، تندباد نقل و انتقالات را آغاز کرده و چند بازیکن نامی را جذب کرده است. گزارشی که در یک روزنامه ورزشی منتشر شده حاکی از آن است که قرارداد فصل اول علیرضا بیرانوند در پرسپولیس 12 میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بزرگی است. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد و آن را مبنا قرار دهیم، می توان گفت برای مابقی خرید نیز تقریباً همین میزان حقوق در نظر گرفته شده است. بعید به نظر می رسد مدیران پرسپولیس بدون توقع پولی از فروش سهام چنین هزینه های ویژه ای کرده باشند.

فروش 10 درصد باشگاه و نگه داشتن پول در جیب برخی بازیکنان روش وحشتناکی است. که فقط تورم کاذب ایجاد می کند و بازار را بیش از هر زمان دیگری مختل می کند. ورود پول سهام به حساب پرسپولیس و استقلال شرایط وسوسه انگیزی است. جایی که می توان از پول برای ساخت سازه، ساخت زمین تمرین و کار در فوتبال پایه استفاده کرد و سرمایه باشگاه را دو برابر کرد، می توان از آن برای انفجار بمب نقل و انتقالات و جلب رضایت کوتاه مدت هواداران استفاده کرد. امیدوارم سرخابی ها در دام لذت زودگذر نیفتند. اگر در یک سال 10 درصد از سهام پرسپولیس و استقلال را بفروشند و یک فصل با آن باشگاه را اداره کنند، آن واویلاست است. مثل این است که فردی کلیه هایش را بفروشد و بخورد. “پس فردا چه اتفاقی خواهد افتاد؟”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا