عمومی

سال به شهرت رسیدن – دنیای 77

سال به شهرت رسیدن - دنیای 77

سال 1400 را باید سال جهانی شدن مهاجم بوشهری تیم ملی ایران دانست. مهدی طارمی امسال به یکی از بهترین ستاره های بین المللی جهان تبدیل شد.

ویژه نامه نوروزی روزنامه دنیای 77 گزارش داد شرق وی با نگاهی به دستاوردهای ارزشمند مهدی طارمی در سال 1400 نوشت: سال 1400 را باید یکی از بهترین سال های ورزش مهدی طارمی دانست که امسال مهدی طارمی به عنوان یکی از بهترین ستاره های بین المللی جهان نام گرفته است.

مهدی طارمی پس از درخشش در خیابان ریو در تابستان 1399 به تیم پرتغالی پورتو پیوست. او به چند هفته زمان نیاز دارد تا شایستگی خود را در تیم جدید ثابت کند. سرمربی پورتو در هفته های ابتدایی خیلی به حساب طارمی ننشست. مهاجم ایرانی اما از فرصت هایی که برایش ایجاد شد نهایت استفاده را کرد و از هفته هشتم لیگ پرتغال خود را به ترکیب اصلی پورتو رساند. همه چیز برای طارمی بود. او فصل گذشته باز هم بهترین گلزن لیگ پرتغال بود. در لیگ قهرمانان اما شرایط برای مهدی متفاوت بود. سرخیو کانسپسیون سرمربی پورتو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا چندان از مهاجم ایرانی تیمش استفاده نکرد. سال 1399 اما با اتفاقی عجیب برای طارمی به پایان رسید. پورتو در 16 دور لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یوونتوس قدرتمند رفت. در دیدار دو تیم نام تارمیر در فوتبال اروپا نوشته شد. اتفاق عجیبی در بازی برگشت رخ داد؛ دو دقیقه بعد دو کارت زرد گرفت و اخراج شد. پورتو اما در آن بازی توانست از سد یوونتوس بگذرد تا طارمی به تلخی سال 1399 ختم نشود.

شعبده بازی در اسپانیا

فروردین 1400 برای مهدی طارمی به ماهی فراموش نشدنی تبدیل شد. با بازگشت چلسی-پورتو در لیگ قهرمانان همه چیز به هم خورد. پورتو پس از انتقال به یوونتوس، چلسی را مقابل خود دید. دو برد چلسی به دیدار دو تیم پایان داد. دیداری که طارمی به دلیل محرومیت از دست داد. در 24 آوریل، 1400 بازی برگشت بین دو تیم در یک زمین بی طرف در سویا، اسپانیا برگزار شد. با توجه به باخت در بازی، انتظار نمی رفت اژدهای پرتغالی صعود کند. درست است که این بازی دستاوردهای قابل توجهی برای پورتو به همراه نداشت، اما آخرین ثانیه های بازی یکی از ماندگارترین صحنه های دوران بازیگری مهدی طارمی را رقم زد. مهاجم ایرانی پورتو در دقیقه 4+90 با یک ضربه قیچی به گل برتری رسید، یک بازگشت زیبا، یک گل برد؛ گلی که قطعا برای صعود پورتو کافی نبود، اما برای ترمی کافی بود زودتر به شهرت برسد. این گل زیبا بارها و بارها پراکنده شد. این گل دیدنی پس از قهرمانی چلسی در اروپا ارزش بیشتری پیدا کرد. طارمی کانچی در نهایت بهترین گل فصل 2021-2020 اروپا شد و در بین سه نامزد نهایی بهترین گل سال فیفا قرار گرفت. طارمی با این گل به شخصیت برجسته تری تبدیل شد. با این حال، علاقه او به پیراهن پورتو به این هدف محدود نشد. او یکی دیگر از بازیکنان مهم پورتو بود و فصل 2021-2020 را با 16 گل و 18 پاس گل به پایان رساند.

در یک مرحله بپوشانید

نشاط مهدی در فصل دوم حضورش در پورتو تکرار شد. او یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال برای فصل 2021-2022 است و هر از چند گاهی شایعاتی مبنی بر رفتن به تیم بزرگتری شنیده می شود. ترمی پس از گلزنی برای یوونتوس و چلسی، برای لیورپول نیز گلزنی کرد زیرا می دانست چگونه برای یک تیم بزرگ اروپایی گلزنی کند. اکثر هواداران حرفه ای فوتبال در سراسر جهان می دانند که یک مهاجم ایرانی به نام مهدی طارمی در پورتو حضور دارد. مهدی می توانست 1400 سال را با دستاوردی جاودانه به پایان برساند. گل های طارمی به چلسی، گل های پاتریک اسکات مهاجم چک در یورو 2020 و گل های آرسنال تاتنهام مقابل آرسنال در لیگ انگلیس سه فینالیست جایزه پوشکاش هستند. جایزه گل یکی از زیباترین گل های سال است. البته طارمی موفق به کسب این جایزه ارزشمند نشد اما حضور او در جمع سه فینالیست اعتبار قابل توجهی برای مهاجم ایرانی پورتو به همراه داشت. گل ها و پاس گل های مهدی در لیگ پرتغال ادامه دارد. او در سال 2021 بهترین رکورد زمین را در بین تمام بازیکنان لیگ پرتغال به ثبت رساند. مهاجم 29 ساله پورتو می تواند همین روند را دنبال کند و حتی به بازی در تیم بزرگ فکر کند. مطمئناً، اگر او چند سال جوانتر بود، برخی از تیم های ثروتمند اروپایی قبلاً برای او فرش قرمز پهن می کردند. با این وجود همچنان می توان به آینده درخشان شماره 9 ایران خوش بین بود.

تاریخ سازی در تیم ملی

یکی دیگر از برگ های زرین مهدی طارمی در سال 1400 عملکرد فوق العاده او با پیراهن تیم ملی ایران بود. تیم ملی با شرایط سخت وارد 1400 سال شد. ایران با سرمربیگری مارک ویلموتس بلژیکی با شکست مقابل عراق و بحرین در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفت. قطر پس از چند بار تاخیر به دلیل ابتلا به کرونا، برای بازی های مقدماتی جام جهانی 2022 به بحرین رفت. طبق جدول، ایران میزبان بازی با بحرین و عراق خواهد بود. تیم ملی ماموریت سختی در پیش داشت اما طارمی مانند یک ستاره درخشید. ایران با کسب چهار پیروزی و پیروزی مقابل دو رقیب قدرتمند خود یعنی بحرین و عراق به سومین بازی مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا رسید. کابوس ترک جام جهانی به پایان رسید. ایران در دور بعد با کره جنوبی، عراق، لبنان، امارات و سوریه همگروه بود و توانست در پایان بازی هفتم صعود خود را جشن بگیرد. اوایل صعود تاریخ.

طارمی نیز در این تاریخ نگاری و صعود بی دردسر نقش بسزایی داشت. به دلیل گل سه امتیازی او به امارات (رفت و برگشت) و حمایت بسیاری از کارشناسان، طارمی را مهم‌ترین چهره ایران در راه صعود به جام جهانی 2022 می‌دانند. طارمی در روز صعود ایران به جام جهانی تک گل ایران برای عراق را نیز به ثمر رساند. او اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که در دو روز جام جهانی ایران موفق به گلزنی شده است. مهاجم بوشهری در پیروزی 2-0 مقابل ازبکستان نیز یکی از دو گل ایران را به ثمر رساند تا به جام جهانی 2018 صعود کند. عملکرد فوق العاده مهدی طارمی در اروپا و تیم های ملی نشان می دهد که او در سال 1400 مانند سال 1399 بدون شک مرد سال فوتبال ایران بود. مهدی در سال 1400 موفق ترین ژنرال ایرانی اروپا و یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در صعود تاریخی ایران به جام جهانی بود. سال 1400 سال جهانی شدن مهدی طارمی بود. در این بین گل زیبای او نقش مهمی برای چلسی داشته است. مهاجم ایرانی را باید یکی از موفق ترین چهره های ورزشی سال دانست.

و اما حاشیه

سال 1400 برای مهدی طارمی سال بدون حاشیه نبود. مهمترین مزیت او در سال جاری اختلافش با دراگان اسکوسیچ سرمربی تیم ملی است. طارمی در یکی از دو مصاحبه خود پس از بازی افتتاحیه تیم ملی در بحرین، با کنایه از قدرت اسکوسیچ صحبت کرد. اما تفاوت اصلی در نوامبر 1400 رخ داد. دراگون اسکوسیچ در گفت و گو با یکی از روزنامه های کرواسی از توانایی های استراتژیک بازیکنان ایرانی صحبت کرد. این سخنرانی ها در ابتدا به خوبی ترجمه نشد و ترمی را مجبور به موضع گیری کرد. ترمی با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات سرمربی تیم ملی گفت: باید بگویم که بازیکنان ایرانی جدای از تاکتیک های شخصی، جنگیدن و… درک بسیار بالایی از دانش فوتبال و استراتژی دارند اما متاسفانه. گفته می شود ترمی دراگان نتوانسته به تماس های اسکوکیک، کریم باقری و وحید هاشمیان (دستیار اسکوسیک) پاسخ دهد و این اختلاف در نهایت منجر به اخراج طارمی از تیم ملی شد. ایران در غیاب هر دو بازی پیروز شد. طارمی و شوسیچ با کمک پدر وسطی چند بازیکن تیم ملی خیلی زود اختلافات خود را از بین بردند؛ «بازگشت باشکوهی که به همه ثابت کرد مهدی طارمی یکی از چهره های شاخص ورزش ایران در سال 1400 بود. این واقعیت را باید در نظر گرفت.»

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا