عمومی

روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی‌فروشند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: استان بوشهر از قطب های کشاورزی به ویژه خرما و خرما محسوب می شود و با تولید سالانه 165 هزار تن خرما، 13 درصد از تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

محصول اول از همه در استان بوشهر ابتدا به صورت خادک و رتاب و سپس به صورت خرما برداشت می شود. سالانه حدود 55 هزار تن خارک و رطب و 110 هزار تن خرما در استان برداشت می شود.

درختان نخل سالی یک بار میوه می دهند درخت نخل او باید یک سال از طریق برداشت و فروش محصولات، خانواده خود را تأمین کند. کاری که در چند سال گذشته به یک چالش بزرگ تبدیل شده است درخت نخل استان بوشهر بود.

در سال های گذشته بازار خرما در استان تحت سلطه دلالان و دلالان آنها بود درخت نخل آنها در زمان برداشت محصول خود را در بازار خرمای متورم قیمت گذاری نکردند.

یکی از مهمترین مشکلات بازار خرما، ورود ناگهانی محصول بود که تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم زد و کشاورزانی که قادر به جمع آوری و ذخیره محصول خود نبودند، محصول خود را در روز برداشت و یا قبل از آن به فروش رساندند. . حداقل قیمت بالا بود

در سال های اخیر با توسعه سردخانه ها در استان بوشهر شرایط و امکانات بهتری برای نگهداری خرما فراهم شده و اکنون کشاورزان مجبور نیستند خرمای خود را پیش فروش کنند و سود اصلی را به دلالان بپردازند.

ورود خریداران بزرگ و ایجاد بازار صادراتی خرما در استان بوشهر اتفاق خوبی است که شاید مشکل بازار خرمای استان را در سال جاری حل کند و به نظر می‌رسد در روحیه بازار خرما تأثیر مفیدی داشته باشد. . درخت نخل حفظ خواهد کرد

خرمای استان بوشهر با اینکه کیفیت بسیار خوبی دارد اما همیشه وجود دارد حداقل قیمت در گونه های دیگر بوده است و یک چالش است درخت نخل یک مزیت برای بازاریابی در نظر گرفته شده است.

چند روز پیش خبری مبنی بر موافقت وزیر جهاد کشاورزی با پیشنهاد نماینده دشتستان مبنی بر خرید قطعی 20 هزار تومانی خرما که بر بازار و هم اکنون تاثیرگذار بوده است. درخت نخل آنها حاضر نیستند خرمای خود را کمتر از این نرخ بفروشند.

روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی فروشند

خرماداران ارزان نمی فروشند

مهدی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن بدهی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بحرین آنلاین گفت: در حال حاضر خرما داران آرام آرام به این سمت می روند. درخت نخل برای تفاهم و توافق برای خرید می روند و به زودی قیمت فروش را خواهیم دید.

وی همچنین گفت: قیمت خرمای کبکاب تنوع اکثر خرماها در استان بوشهر است، به اندازه تورم افزایش نیافته است و اگر بخواهیم متناسب با تورم برای خرما کبکاب قیمت گذاری کنیم، حداقل 40 هزار تومان می شود.

بحرین ادامه داد: اگر حدود 20 تا 25 هزار تن خرما از استان بوشهر به کشورهای دیگر صادر شود، شاهد تاثیر زیادی بر بازار خرما و بهره مندی از افزایش قیمت خواهیم بود. درخت نخل امضاء کردن.

قیمت خرما باید متناسب با تورم افزایش یابد

وی با اشاره به حضور مغازه های بزرگ در بازار خرما در استان بوشهر، اتفاق بزرگی خواهد بود، گفت: در حال حاضر باغداران حاضر نیستند خرمای خود را زیر 20 هزار تومان بفروشند، زیرا به دلیل افزایش قیمت خرما، قیمت خرما افزایش می یابد. به تورم

همه میوه ها با قیمت 40 تا 50 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت خرما به 40 تا 50 هزار تومان می رسد که اصلا زیاد نیست. این کشاورز دشتستانی با اشاره به اینکه تمامی اقلام با گرانی های متعدد مواجه بوده اند، خاطرنشان کرد: خرما فرصت بسیار خوبی برای تجار است و قیمت مناسبی دارد و همچنین فرصت خوبی برای تسویه حساب دلالان با کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت خرید خرما بین باغداران و مصرف کنندگان در برخی فصول به چند درصد می رسد، افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی و گام برداشت که این فاصله کاهش یافته و سود اصلی نصیب باغداران شود. و کارگران فعال در بسته بندی و فرآوری خرما مصرف کنندگان خرما را با قیمت مناسب خریداری کنند.

فواید خرما در استان بوشهر

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن نخلستان استان بوشهر تنها خرما را غذای کامل دانست و گفت: همه میوه ها 40 تا 50 هزار تومان و اگر خرما به دست مصرف کننده برسد 40 تا 50 هزار تاکا به فروش می رسد. 50 هزار تومان اصلا زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه کبکاب ارزان ترین خرمای کشور است، افزود: این مزیت برای خرماهایی است که می تواند در بازار صدرنشین باشد.

بحرین تاکید کرد: باید شرایط صادرات خرما تسهیل شود و مشکلات صادرکنندگان برطرف شود تا با صادرات درصدی از خرمای استان مشکلاتی به وجود بیاید. درخت نخل نبودن

روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی فروشند

سردخانه ها باید توسعه یابد

وی با اشاره به اینکه خرمای پارسال اکنون بیش از 35 هزار تومان توسط دلالان به فروش می رسد، تاکید کرد: البته خرمای امسال بسیار بیشتر از این ارزش دارد و خرما باید با قیمت مناسب به فروش برسد.

عضوهیئت مدیره انجمن خرمای استان بوشهر افزود: سردخانه باید توسعه یابد و امکانات مناسب برای نگهداری خرما فراهم شود. درخت نخل اجازه دهید در سردخانه سرمایه گذاری کنند و در صورت نیاز بتوانند خرما را پس انداز کرده و بفروشند.

پیگیری جدی برای بهبود بازار

نماینده مردم دشتستان در شورای اسلامی آنلاین در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: دشتستان قطب تولید خرما در استان بوشهر محسوب می شود و ۷۰ درصد خرمای استان در این شهرستان تولید می شود.

ابراهیم رضایی گفت: یکی از چالش های اصلی خرما و خرما، فروش محصول است درخت نخل وی دانست و افزود: متأسفانه خرما در سال های گذشته با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می شد که فشار مضاعفی به کشاورزان وارد می کرد.

وی در ادامه گفت: توسعه بازار خرما را جزو اولویت های کاری خود قرار داده ام و در دو سال گذشته پیگیر آن در داخل و خارج از کشور بوده ام.

نماینده دشتستان در شورای اسلامی ادامه داد: تلاش برای تسهیل صادرات خرما، حمایت از صادرکنندگان خرما، توسعه صنایع مرتبط با خرما، ورود خرما به فروشگاه های بزرگ داخلی و عمده میوه و تره بار از جمله اقدامات مهم در این حوزه است. او در بازارها، حمایت از کشاورزان و صنایع نخل فعال بوده است.

یک جدول تاریخ ملی داشته باشید

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشکیل جدول ملی خرما در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این گونه اتفاقات تاثیر زیادی بر بازار خرما خواهد داشت و زمینه ساز پیدایش بازارهای جدید خرما می شود.

رضایی با اشاره به تلاش جدی برای رفع مشکلات کشاورزان، کارگاه داران و صنایع تبدیلی و صادرکنندگان، ادامه داد: حضور فروشگاه های زنجیره ای و خریداران عمده در بازار خرمای استان بوشهر موثر خواهد بود.

وی گفت: در گفتگو با شهردار تهران، آمادگی این شهرداری برای تامین خرما به استان بوشهر به 260 میدان میوه و تره بار و فروشگاه زنجیره ای در تهران اعلام شد که ظرفیت خوبی محسوب می شود.

روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی فروشند

نخل کاران خرمای خود را نگه می دارند

یک کارگر مزرعه خرما در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: در هفته های گذشته شاهد روند صعودی قیمت خرما در استان بوشهر بودیم که ممکن است در روزهای آینده دوباره افزایش یابد.

حبیب باحسن نیت با گفتن آن درخت نخل امسال تصمیم ندارند خرما را با قیمت کمتر بفروشند، گفت: بدون شک مقاومت درخت نخل و خرما می تواند تاثیر زیادی بر بازاری داشته باشد که زودتر فروخته نشده است.

وی تصریح می کند: اگر درخت نخل اگر محصولات خود را به جای فروش در ابتدای فصل در سردخانه نگهداری کنند، می توانند سود بیشتری از این فروش به دست آورند.

این کشاورز با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی خرما با پیگیری نماینده دشستان توسط وزیر جهاد کشاورزی تصویب شد، افزود: این قیمت خرید تضمینی خرما و درخت نخل آنها برای فروش محصولات خود تقاضای افزایش قیمت دارند.

برگزاری سفره خرمای کشوری در دشستان

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار بوشهر همچنین با اشاره به تشکیل جدول ملی خرما در دشتستان خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تشکیل جدول ملی خرما، هماهنگی لازم برای سیاست گذاری و تصمیم گیری برای پاسخگویی به مطالبات کشاورزان و کارگران است. زمینه خرما از تولید، فرآوری تا صادرات.

علی باستین استفاده از تجربه سفره ملی خرما در سال های گذشته را یک ضرورت دانست و گفت: تمام تلاش بر این است که مزیت اصلی به کشاورزان و صاحبان کارگاه های تولید و فرآوری خرما برگردد.

وی با اشاره به توسعه زیرساختی در نخلستان‌ها گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات پارسال کشاورزان و نخلداران در سال جاری تکرار نشود.

انتظار می رود با تلاش مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و حمایت ویژه وزارت جهاد کشاورزی، سکوتوزارت امور خارجه و سایر نهادهای مرتبط شاهد توسعه و رونق بازار خرما در داخل و خارج از کشور باشند و کشاورزان نگران فروش محصول خود نباشند.

دکمه بازگشت به بالا