حوادث و رویداد

رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی اصفهان

OFWNEWS:

روز جمعه برای تأمین آب زیست محیطی تالابهای بین المللی گاوخونی از سد رودشتین در شرق اصفهان آزاد شد.

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای اصفهان از رهاسازی آب سد رودراستین به تالاب های بین المللی گاوخونی خبر داد و گفت: گاوخونی با سرعت جریان 6 متر مکعب در ثانیه به سمت دریاچه سرازیر شد.

گاوهای اصفهان در تالاب ها آب آزاد می کنند

به گزارش روابط عمومی اداره آب منطقه ای اصفهان ، مسعود میرمحمد صادقی با تأکید بر غرقاب سد و جریان فاضلاب موجود در کشاورزی افزود: برای تأمین آب مداوم و طولانی مدت از رودخانه در این دوره ، گاوخونی باید بخشی از تأمین آب تالاب محیطی را تأمین کند.

دبیر انجمن دوستداران فرهنگ و طبیعت ورجانه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: در راه دریاچه.

رضا خلیلی با اشاره به اینکه میزان این آب کم است و پایدار نیست ، افزود: جریان آب در تالاب های بین المللی گاوخونی برای اتصال و اتصال مناسب نیست و تأمین آب محیطی این تالاب های ثابت و پایدار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تنها درصد کمی از تالاب ها مرطوب است ، اظهار داشت: آب آزاد شده امروز ظرف یک هفته به تالاب ها می رسد و باید برای این مسیر به طور صحیح کنترل و نظارت شود تا از برداشت غیررسمی آب جلوگیری شود. .

تالاب های بین المللی گاوخونی قبل از اصفهان در دهه گذشته با بحران خشکسالی و کاهش منابع آبی روبرو بود که سال به سال بخشی از تأمین آب آن را تأمین و وارد تالاب کرد و از اواسط ژوئن سال جاری آب سد رودرشتین به تالاب گاوخونی سرازیر شد و امروز ، در روزهای اول ماه اکتبر ، برای دومین بار در سال جاری ، آب سد رودرشتین به تالاب ها رهاسازی شد.

تجزیه و تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره ای تالاب بین المللی گاوخونی نشان داد که حدود 21 درصد از سطح آن تا آوریل امسال مرطوب بود ، اما در حال حاضر حدود پنج درصد آن مرطوب است ، به گفته مسئولان و کارشناسان محیط زیست

گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالابهای ایران و در طول تاریخ است که با ایجاد محیطی تازه در شرق اصفهان ، همچنین پناهگاهی برای پرندگان مهاجر و آبزیان و منبع درآمد و آسایش ساکنان منطقه است.

تالاب 476 کیلومتر مربعی در مجاورت شهر ویرجین و مجاور تپه ها است.

آب خالی ، تغییر آب و هوا و کاهش خشکسالی و عدم تأمین آب طبیعی برخی از چالش هایی است که زندگی این تالاب را تهدید می کند.

به گفته مسئولان و کارشناسان محیط زیست ، تداوم این روند می تواند تالاب گاوخونی را به مرکزی برای تولید گرد و غبار تبدیل کند و شعاع بیشتری را تحت تأثیر قرار دهد ، بنابراین تأمین آب مورد نیاز است.

دکمه بازگشت به بالا